The Sci-Fi Feminist Horror of The Invisible Man (2020)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i39p78-102Keywords:
Horror, extrapolating scientist, The invisible man, violence against women, gaslightingAbstract
This paper examines the film The Invisible Man (2020), directed and written by Leigh Whannell, emphasizing its metaphors regarding abusive relationships and gaslighting. Additionally, it explores how the narrative reflects contemporary social and gender issues. The audiovisual plot is compared to typical horror fiction narrative tropes, such as the extrapolating scientist and the intricate discovery, in order to highlight how the female protagonist becomes a victim of a form of violence that eludes proof, thereby metaphorizing the invisibility of abusive male aggression in a patriarchal society.
Downloads
References
A CHORONA (Título original: La Llorona). Direção: Jayro Bustamante. Guatemala: La Casa de Production, 2019. Longa-metragem cor (97 min).
A CORRENTE DO MAL (Título original: It Follows). Direção: David Robert Mitchell. Los Angeles, CA: Two Flints, 2014. Longa-metragem cor (100 min).
A MALDIÇÃO DA MANSÃO BLY [Seriado] (Título original: The Haunting of Bly Manor). Criação de Mike Flanagan, baseada no romance The Turn of the Screw, de Henry James (1898). Estados Unidos: Netflix, 2020. Son., color. Série exibida pela Netflix.
ATWOOD, Margaret. The Handmaid's Tale. Toronto, Canadá: McClelland and Stewart, 1985.
CAMPBELL, Joseph. O poder do mito: Entrevista concedida a Bill Moyers. In: FLOWERS, Betty Sue Flowers (org). Tradução: Carlos Felipe Moisés. São Paulo: Palas Athena, 1990.
CARROLL, Noël. A filosofia do horror ou paradoxos do coração. Campinas: Papirus, 1999.
COHEN, Jeffrey Jerome. “A cultura dos monstros: sete teses”. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org. e Trad.). Pedagogia dos monstros: os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. (Coleção Estudos Culturais, 3). Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 23-60.
GASLIGHT (Título no Brasil: À Meia-Luz). Direção: George Cukor. Los Angeles, California: Metro-Goldwyn-Mayer, 1944. Longa-metragem pb (114 min).
HAMILTON, Patrick. Gas light. London: Richmond Theatre, 1938.
JAMES, Henry. The Turn of the Screw. New York: The Macmillan Company, 1898.
MARKENDORF, Marcio. “A espacialidade gótica como dimensão do horror”. In: ZANINI, Claudio; ROSSI, Cido. (orgs). Vertigo – vertentes do gótico no cinema. Rio de Janeiro: Bonecker, 2017. p. 39-55.
NAZÁRIO, Luiz. Da natureza dos monstros. São Paulo: Arte e Ciência, 1983.
O BABADOOK (Título original: The Babadook). Direção: Jennifer Kent. Toronto, Canadá: Entertainment One, 2014. Longa-metragem cor (94 min).
O HOMEM INVISÍVEL (Título original: The invisible man). Direção: Leigh Whannell. Universal City, Califórnia: Universal Pictures, 2020. Longa-metragem cor (124 min).
O HOMEM INVISÍVEL (Título original: The invisible man). Direção: James Whale. Universal City, Califórnia: Universal Pictures, 1933. Longa-metragem pb (71 min).
O QUE FICOU PARA TRÁS (Título original: His house). Direção: Remi Weekes. Los Angeles, California: New Regency Productions, 2020. Longa-metragem cor (93 min).
PROPP, Vladimir Iakovlevitch. Morfologia do conto maravilhoso. Tradução de Jasna Paravich Sarhan. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
SARKIS, Stephanie Moulton. O fenômeno gaslighting: a estratégia de pessoas manipuladoras para distorcer a verdade e manter você sob controle. Tradução de Denise Carvalho Rocha. São Paulo: Cultrix, 2019.
SHELLEY, Mary Wollstonecraft. Frankenstein (1818). In: GUSTON, David H.; FINN, Ed; ROBERT, Jason Scott (Eds.). Frankenstein: Annotated for Scientists, Engineers, and Creators of All Kinds. Cambridge: MIT Press, 2017.
SOB A PELE (Título original: Under the skin). Direção: Jonathan Glazer. London: Film4, 2013. Longa-metragem cor (108 min).
SOB A SOMBRA (Título original: Under the shadow / Zir-e Sayeh). Direção: Babak Anvari. London: Wigwam Films, 2016. Longa-metragem cor (84 min).
SONTAG, Susan. “A imaginação da catástrofe”. In: SONTAG, Susan. Contra a interpretação. Tradução de Ana Maria Capovilla. Porto Alegre: L&PM, 1987. p.243-262.
THE HANDMAID'S TALE [Seriado]. Criação de Bruce Miller, baseada no romance homônimo de Margaret Atwood (1985). Estados Unidos: Hulu, 2017. son., color. Série exibida pela Hulu.
XAVIER, Manuela. De olhos abertos: uma história não contada sobre relacionamentos abusivos. Rio de Janeiro: BestSeller, 2022 [recurso eletrônico/epub].
WELLS, H. G. The invisible man. New York: Edward Arnold, 1897.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).