ROLAND BARTHES, FROM HISTORY TO HAIKU

Authors

  • Marcio Renato Pinheiro da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte / Universidade de Campinas / Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i14p60-75

Keywords:

Writing, Haiku, History, Roland Barthes, Subjectivity.

Abstract

The first part of The Preparation of the Novel, the last course held by Roland Barthes at the Collège de France, is almost entirely dedicated to the Eastern haiku. More precisely, the haiku is elected as a formal model for his writing to come. This paper sustains the hypothesis that, in such process, Barthes reviews the connections between writing, history and subjectivity, common to his work, through a different perspective from his early writings, in which history was emphasized. There are two reasons for this. Firstly, the way the essayist sketches a different kind of knowledge, characteristic to writing. Secondly, the temporality of the haiku itself, very close to Nietzsche’s second Untimely Meditation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcio Renato Pinheiro da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte / Universidade de Campinas / Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
    Professor de Teoria Literária da UFRN. Atualmente, afastado para Pós-Doutorado na Unicamp/Fapesp.

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. O conceito de esclarecimento. In: ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985, p. 19-52.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? In: AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009. p. 55-73.

BARTHES, Roland. Œuvres complètes: livres, textes, entretiens. 2. ed. Paris: Seuil, 2002a. 5 t.

BARTHES, Roland. Comment vivre ensemble: cours et séminaires au Collège de France (1976-1977). Org. Claude Coste. Paris: Seuil, 2002b. 254 p.

BARTHES, Roland. Le neutre: notes de cours au Collège de France (1977-1978). Org. Thomas Clerc. Paris: Seuil; Imec, 2002c. 270 p.

BARTHES, Roland. La préparation du roman I et II: cours et séminaires au Collège de France (1978-1979 et 1979-1980). Org. Nathalie Léger. Paris: Seuil; Imec, 2003. 480 p.

FRANCHETTI, Paulo (Org.). Haicai: antologia e história. 4. ed. Campinas: Ed. Unicamp, 2012. 240 p.

LAPLANCHE, Jean; POLTALIS; Jean-Bertrand. Vocabulário da psicanálise. Dir. Daniel Lagache. Trad. Pedro Tamen. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 554 p.

NIETZSCHE, Friedrich. II consideração intempestiva: sobre a utilidade e os inconvenientes da História para a vida. In: NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre história. Trad. Noéli Correia de Melo Sobrinho. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2005. p. 67-178.

PERNIOLA, Mario. Virtualidade e perfeição. In: PERNIOLA, Mario. Enigmas: egípcio, barroco e neobarroco na sociedade e na arte. Trad. Carolina Pizzolo Torquato. Chapecó, SC: Argos, 2009. p. 99-114.

RICOŒUR, Paul. Les jeux avec le temps. In: RICOŒUR, Paul. Temps et récit. Paris: Seuil, 1984. t. II, p. 115-188.

Published

2015-06-25

How to Cite

Silva, M. R. P. da. (2015). ROLAND BARTHES, FROM HISTORY TO HAIKU. Revista Criação & Crítica, 14, 60-75. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i14p60-75