The professor of literature in the contemporary liquid society
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2016.118323Keywords:
liquid society, education, literature teaching.Abstract
This study aims to articulate the educational challenges in the liquid contemporary society, according to Bauman (2010, 2015) with a sight of Ceia (2002) in What is to be a literature teacher. Here are also presented considerations on literature teaching and the noise of the world in the current scenario, supporting on Gens (2008). As dialogic proposal, we approach the example of practice in the classroom regarding the literature teaching revealed by Mr. Watts’s teaching, character from the novel O Sr. Pip, by Lloyd Jones (2006), in a conflict context.Downloads
References
BARTHES, Roland. Aula. Tradução de L. Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1979.
BAUMAN, Zigmunt. Novos desafios para a educação & A relação professor/aluno na fase líquido-moderna. In: Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Tradução: Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010. p. 40-72.
BAUMAN, Zigmunt. Olho na escola. Canal Futura. Set. 2015. Entrevista concedida a Antônio Gois. Disponível em:<https://www.youtube.com/watch?v=TJG8lPcSUBw>. Acesso em: 02 jun. 2016.
CANDIDO, Antonio. O Direito à Literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p. 235-263.
CEIA, Carlos. O que é ser professor de literatura. Lisboa: Colibri, 2002.
ECO, Humberto. Sobre algumas funções da literatura. In: ECO, Humberto. Sobre a literatura. São Paulo: Record. Tradução de Eliane Junke. Rio de Janeiro: Record, 2003. p. 9–21.
GENS, A. Formação de professores de literatura brasileira – lugares, paisagens educativas e pertencimentos. Revista Fórum Identidades, Ano 2, Volume 4 – p. 21-36 – jul-dez de 2008.
JONES, L. O Sr. Pip. Tradução: Léa Viveiros de Castro. São Paulo: Rocco, 2007.
REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de leitura e a leitura literária. In: DALVI, Maria Amelia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. 99-112.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Crioula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.