The professor of literature in the contemporary liquid society

Authors

  • Fátima Aparecida Mantovani Silva Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Vanderléia Silva Oliveira Universidade Estadual do Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2016.118323

Keywords:

liquid society, education, literature teaching.

Abstract

This study aims to articulate the educational challenges in the liquid contemporary society, according to Bauman (2010, 2015) with a sight of Ceia (2002) in What is to be a literature teacher. Here are also presented considerations on literature teaching and the noise of the world in the current scenario, supporting on Gens (2008). As dialogic proposal, we approach the example of practice in the classroom regarding the literature teaching revealed by Mr. Watts’s teaching, character from the novel O Sr. Pip, by Lloyd Jones (2006), in a conflict context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fátima Aparecida Mantovani Silva, Universidade Estadual do Norte do Paraná
    Professora de literatura e Língua Portuguesa da Educação Básica (SEED-PR) e mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Letras (Profletras) da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP).
  • Vanderléia Silva Oliveira, Universidade Estadual do Norte do Paraná
    Professora associada do Centro de Letras, Comunicação e Artes da Universidade Estadual do Norte do Paraná (CLCA-UENP) e líder do GP-CRELIT.

References

BARTHES, Roland. Aula. Tradução de L. Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1979.

BAUMAN, Zigmunt. Novos desafios para a educação & A relação professor/aluno na fase líquido-moderna. In: Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Tradução: Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010. p. 40-72.

BAUMAN, Zigmunt. Olho na escola. Canal Futura. Set. 2015. Entrevista concedida a Antônio Gois. Disponível em:<https://www.youtube.com/watch?v=TJG8lPcSUBw>. Acesso em: 02 jun. 2016.

CANDIDO, Antonio. O Direito à Literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p. 235-263.

CEIA, Carlos. O que é ser professor de literatura. Lisboa: Colibri, 2002.

ECO, Humberto. Sobre algumas funções da literatura. In: ECO, Humberto. Sobre a literatura. São Paulo: Record. Tradução de Eliane Junke. Rio de Janeiro: Record, 2003. p. 9–21.

GENS, A. Formação de professores de literatura brasileira – lugares, paisagens educativas e pertencimentos. Revista Fórum Identidades, Ano 2, Volume 4 – p. 21-36 – jul-dez de 2008.

JONES, L. O Sr. Pip. Tradução: Léa Viveiros de Castro. São Paulo: Rocco, 2007.

REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de leitura e a leitura literária. In: DALVI, Maria Amelia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. 99-112.

Published

2016-12-26

Issue

Section

Dossiê: Leitura, Literatura e educação (Artigos)

How to Cite

Silva, F. A. M. ., & Oliveira, V. S. (2016). The professor of literature in the contemporary liquid society. Revista Crioula, 18, 51-63. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2016.118323