The teaching of literature: comparative perspectives and teacher training in light of Law 11.645 / 08

Authors

  • Rosangela Sarteschi Universidade de São Paulo (USP).

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2016.124553

Keywords:

literature and teaching, Law 11.645 / 08 and the teaching of literature, comparative literature

Abstract

The present text aims to provide a brief conceptual and theoretical reflectionon the training of future teachers of the curriculum component "Portuguese Language" of the public and private network of basic education in the field of Comparative Studies of Portuguese Language Literatures, Department of Classical and Vernacular Letters of the Faculty of Philosophy, Letters and Human Sciences of USP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rosangela Sarteschi, Universidade de São Paulo (USP).
    Professora Doutora da Área de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH/USP).

References

ABDALA JR., B. Literatura, história e política. São Paulo: Ed. Ática, 1989.

ALEGRE, M. “Diversas são as falas” In: Arte de Marear. Ensaios. Lisboa: D. Quixote, 2002.

ANDRADE, O. Poesias Reunidas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.

BANDEIRA, M. Estrela da vida inteira. Rio de Janeiro: José Olympio Ed., 1991.

CANDIDO, A. “Literatura de dois gumes” In: A educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Ed. Ática, 1987, pp. 163-180.

CANDIDO, A. “Literatura e cultura de 1900 a 1945” In: Literatura e sociedade. São Paulo: Ed Nacional, 1980, pp. 109-138.

CARVALHAL, T. F. Literatura Comparada. São Paulo: Ed. Ática, 2003, Coleção Princípios.

CHAVES, R. “Vida literária e projeto colonial e contradição no império português” In: Angola e Moçambique – experiência colonial e territórios literários. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005, pp. 287-302.

FERREIRA, M. Literaturas africanas de expressão portuguesa. São Paulo: Ed. Ática. 1987.

FREIRE, P. & MACEDO, D. Alfabetização – leitura do mundo/leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

HAMILTON, R. “A literatura dos PALOP e a teoria pós-colonial”. São Paulo: Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas/FFLCH/USP, 1999, v. 3, pp.12-23, Col. Via Atlântica.

LAJOLO, M. & ZILBERMAN, R. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ed. Ática, 2003.

LEITE, A. M. “Literaturas africanas e pós-colonialismo” In: Literaturas africanas e formulações pós-coloniais. Lisboa: Colibri, 2003, pp. 9-40.

LEITE, A. M. “Empréstimos da oralidade na produção e crítica literárias africanas” In: Oralidades & Escritas nas literaturas africanas. Lisboa: Edições Colibri, 2014.

ORLANDI, E. P. A leitura e os leitores. Campinas: Pontes, 1998.

PADILHA, L. “Da construção identitária a uma trama de diferenças – um olhar sobre as literaturas de língua portuguesa”. In: Revista Crítica de Ciências Sociais, 73. Coimbra, 2005.

RAMA, A. “Os processos de transculturação na narrativa latino-americana” In: AGUIAR, F. W. & VASCONCELOS, S. G. T. (org.). Angel Rama – Literatura e cultura na América Latina. São Paulo, Edusp, 2001.

RUI, Manuel. “Eu e o outro – O Invasor ou Em poucas três linhas uma maneira de pensar o texto” In: MEDINA, C. Sonha Mamana África. São Paulo: Epopéia, 1987.

SAID, E. W. Cultura e imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SANTILLI, M. A. Paralelas e Tangentes entre as Literaturas de Língua Portuguesa. São Paulo: Via Atlântica, 2003.

Published

2016-12-26

How to Cite

Sarteschi, R. (2016). The teaching of literature: comparative perspectives and teacher training in light of Law 11.645 / 08. Revista Crioula, 18, 13-30. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2016.124553