Tensions of the sensitive: reflexions of the movie “A excêntrica família de Antonia” from Jacques Rancière’s perspective
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2017.126065Keywords:
Cinema, Rancière, SpectatorAbstract
The present paper focuses on the film ‘Antonia’s Line’ from the perspective of Jacques Rancière. The heterogeneity with which the philosopher addresses issues related to cinema provides an aesthetic appreciation free of the dogmas rooted in a policed regime of sensitivity, since he erases the distances of aesthetic appreciation bequeathed to us by the ‘experts’, thus providing a new approach and a new reception.
Downloads
References
EXCÊNTRICA Família de Antonia, A (Antonia’s Line). Direção: Marleen Gorris. Produção: Gerard Cornelisse; Hans de Weers; Hans de Wolf. Distribuição Weekend. Países Baixos: 1995, 102 min., Son, Color, 1 DVD.
RANCIÈRE, Jacques. A fábula cinematográfica. Campinas: Papirus, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. Estética e Política: a partilha do sensível. Tradução: Vanessa Brito. Porto: Dafne, 2010a.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Tradução: José Miranda Justo. Lisboa: Orfeu Negro, 2010b.
RANCIÈRE, Jacques. Política da Arte. Tradução: Mônica Costa Netto. In: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Vol.1, n.º15, 2010c, p. 45-59.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Tradução: Luís Lima. Lisboa: Orfeu Negro, 2011.
RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. Tradução: Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. Os intervalos do cinema. Tradução: Luís Lima. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Crioula
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.