Os Andrades and its contexts of production: intersemiotic analysis of Macunaíma
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2017.126071Keywords:
Macunaíma, Carnivalization, Literature and CinemaAbstract
The present study proposes the analysis of Macunaíma in its literary and cinematographic versions. The focus are excerpts from the two works that demonstrate his contexts of production, Literary Modernism for Mário de Andrade and Cinema Novo for Joaquim Pedro de Andrade. The analysis was carried out from the point of view of the carnivalization proposed by Bakhtin, so that the purpose of the authors is, among others, to promote the criticism to the brazilian society, that lived submissive to european standards.
Downloads
References
AMARAL, Adriana. Macunaíma: sintoma de cultura nacional. Tempo, Rio de Janeiro, v. 5, n.9, p. 113-136, 2000.
ANDRADE, Mário de. Macunaíma. Rio de Janeiro: MEDIAfashion, 2008.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas de la poética de Dostoievski. 2. ed. México: FCE, 2003.
CARDOSO, Joel. Cinema e literatura: contrapontos intersemióticos. Revista Literatura em Debate, v. 5, n. 8, p. 1 a 15, jan.-jul., 2011.
LIMA, Frederico Osanam Amorim. Sem versos ou sermões: Manoel de Oliveira, Glauber Rocha e o novo no cinema lusobrasileiro. In: NASCIMENTO, Francisco; SILVA, Jaison Castro; FERREIRA, Ronyere. História e arte: teatro, cinema, literatura. Teresina: EDUFPI, 2016, p. 223-240.
MACUNAÍMA. Direção: Joaquim Pedro de Andrade. São Paulo: Filmes do Serro, Grupo filmes e Condor filmes, 1969. 1 DVD (108min).
MALAFAIA, Wolney Vianna. Macunaíma, o filme: Joaquim Pedro de Andrade entre o Modernismo e o Tropicalismo. In: Simpósio Nacional de história, 27, 2013, Natal. Anais... Natal: UFRN, 2013. p. 1-15.
MARCUZZO, Patrícia. Diálogo inconcluso: os conceitos de dialogismo e polifonia na obra de Mikhail Bakhtin. Cadernos do IL, Porto Alegre, v. 2, n. 36, jun. 2008.
SOARES, Angélica. Ruptura dos paradigmas. In: Gêneros literários. 7. ed. São Paulo: Editora Ática, 2007.
SOUZA, Ana Carolina. Da literatura ao cinema: mecanismos de liberação e metamorfose do corpo em Macunaíma. In: Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, 4, 2008, Salvador. Anais..., Salvador: Faculdade de comunicação, 2008. p. 1-13.
SOUZA, Julierme. Paulo Emílio Salles Gomes e a adesão ao cinemanovismo: matriz intelectual nas congruências entre cinema novo brasileiro e modernismo literário. In: RAMOS, Alcides; CAPEL, Heloisa; PATRIOTA, Rosângela. Criações artísticas, representações da história. Goiás: PUC Goiás, 2010, p. 45-68.
TEODORO, Maria de Lourdes. Relações interétnicas e identificação conflituosa. In: Identidade cultural e diversidade étnica: négritude africano-antilhana e modernismo brasileiro. São Paulo: Scortecci, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Crioula
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.