Industrial Park, by Patrícia Galvão: feminist cartography in São Paulo in modernization
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2017.134527Keywords:
Brazilian literature, Modernity, Feminism, AntropophagyAbstract
The contemporary aspect of the novel in its feminist ressonances allows the reader to think female characters through a multiple process of interactions and insurgencies that is placed against a flat and uniform reality of characters that are resighed with a future of oppression under capitalismo. With provocations that immediately confront teleology and racisms, the novel, bordered by the communist critique uses na emotional memory to rupture the pedagogical scheme defended by the communist party and offers its stories filled with a present of difficult but not impossible revolutions.Downloads
References
BESSE, Susan K. Modernizando a desigualdade: reestruturação da ideologia de gênero no Brasil de 1914-1940. Tradução: Lólio Oliveira. São Paulo, Edusp, 1999.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: o nascimento da prisão. Tradução: Raquel Ramalhete. 36ª edição. Petrópolis: Vozes, 2009.
FURLANI, Lucia Maria Teixeira; FERRAZ, Geraldo. Fotobiografia de Patrícia Galvão. Santos: Unisanta; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.
GALVÃO, Patrícia. Parque Industrial. Rio de Janeiro: José Olympio, 2006.
LOPEZ; MOTA. História do Brasil: uma interpretação. São Paulo: SENAC, 2008.
ORTEGA, Francisco. Para uma Política da Amizade: Arendt, Derrida, Foucault. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.
______. Genealogias da amizade. São Paulo: Iluminuras, 2002.
RAGO, Margareth. “Trabalho Feminino e Sexualidade”. In: DEL PRIORE Mary (Org.); BASSANEZI, Carla (coord.) História das Mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2008.
RISÉRIO, Antônio. Pagu: vida-obra, obravida, vida. In: CAMPOS, Augusto de. Pagu: vida e obra. São Paulo: Companhia das Letras.
ROSENBERG, Harold. Objeto ansioso. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.
WOOLF, Virginia. Um teto todo seu. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.