An invitation to navigation: interculturality and reading processes

Authors

  • Teresa Beatriz Azambuya Cibotari Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.168653

Keywords:

African literature, Ombela, Reading, Interculturality

Abstract

The present work proposes to discuss the book Ombela (2015) which is a production with a focus on children, written by the Angolan writer Ondjaki. The analysis establishes dialogues between production and reception contexts, observing how the transit of cultural elements takes place between different groups of readers, who speak the same language, in this case, the Portuguese language. The analysis also proposes possibilities for working with this literary work in the Brazilian educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Teresa Beatriz Azambuya Cibotari, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Doutoranda e mestre em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

References

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

ECO, Umberto. Lector in fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. Tradução de Attílio Cancian. São Paulo: Perspectiva, 2011.

ESCARPIT, Robert. Hacia una sociología del hecho literario. Madrid: Edicusa, 1974.

IBGE. Pretos ou pardos estão mais escolarizados, mas desigualdade em relação aos brancos permanece. Agência IBGE notícias. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/25989-pretos-ou-pardos-estao-mais-escolarizados-mas-desigualdade-em-relacao-aos-brancos-permanece. Acesso em: 14 de novembro de 2019.

ONDJAKI. Ombela - A origem das chuvas. Alfragide: Editorial Caminho, 2015.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa - Tomo III. Tradução de Roberto Leal Ferreira. Campinas (SP): Papirus, 1997, p. 273-314.

SARAIVA, Sueli da Silva. O realismo animista e o espaço não-nostálgico em narrativas africanas de língua portuguesa. Encontro Regional da ABRALIC 2007. Literaturas, Artes, Saberes. São Paulo, 2007.

Published

2020-07-27

Issue

Section

Dossiê 25: Literaturas de língua portuguesa para crianças e jovens

How to Cite

Cibotari, T. B. A. (2020). An invitation to navigation: interculturality and reading processes. Revista Crioula, 25, 276-285. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.168653