Between voices and visions: reader emancipation in Aos 7 e aos 40, by João Anzanello Carrascoza
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.169373Keywords:
Narrator, Point of view, Young reader, Aos 7 e aos 40, João Anzanello CarrascozaAbstract
In Aos 7 e aos 40 (2013), novel by João Anzanello Carrascoza awarded by the National Foundation for Children’s and Young People’s Books (FNLIJ), there is a complex structure, with emphasis on the role that different narrators and points of view assume and effects of meaning resulting from this formal elaboration. In this regard, this article aims to analyze the construction of narrators and points of view in the novel aforementioned, in order to demonstrate the role they performed throughout the plot and to what extent they contribute to challenge the young reader.
Downloads
References
AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel de. Teoria da literatura. 8. ed. Coimbra: Almedina, 1988.
CANDIDO, Antonio (org.). A personagem do romance. In: A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 1998.
CARRASCOZA, João Anzanello. Aos 7 e aos 40. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
COLOMER, Teresa. A formação do leitor literário: narrativa infantil e juvenil atual. Tradução: Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2003.
GENETTE, Gérard. Discurso da narrativa. 3. ed. Lisboa: Veja, 1995.
REUTER, Yves. A análise da narrativa: o texto, a ficção e a narração. Tradução: Mario Pontes. 2. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2007.
SANT’ANNA, Affonso Romano de. Laços de família e Legião estrangeira. In: SANT’ANNA, Affonso Romano de. Análise estrutural de romances brasileiros. São Paulo: Unesp, 2012. p. 261-297.
YUNES, Eliana; PONDÉ, Glória. Leitura e leituras da literatura infantil. São Paulo: FTD, 1988.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil e o leitor. In: MAGALHÃES, Ligia Cademartori; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo: Ática, 1982. p. 61-134.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Crioula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.