Literature and music: Marabá (1849), by Gonçalves Dias, and its reflection in the homonymous symphonic poem (1898), by Escragnole Dória and Francisco Braga
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.177131Keywords:
Poesia romântica, Gonçalves Dias, indígena, poesia sinfônica, intermedialidadeAbstract
The main of the study is to analyze the media transposition process of the representation of the lament of mestizo india, protagonist of the literary poema Marabá (1849), by Gonçalves Dias (1823-1864), in the symphonic poem of the same 91898), with libretto by Escragnole Dória and music by Francisco Braga. And, the secondary, is to present the relationship between literature and music, which was consolidated at the time of European Romanticism, in the 19th century, with the appearance of this type of poem: a musical genre, which includes a program (poetic matrix), and evokes, imitates or suggests sound elements of biological nature, establishing a dialogue between the arts. The present research, which highlights the images of the neglected indigenous in her tribe, immersed in subordinate socializations during Portuguese colonization, will be analyzed from the perspective of Rajewsky´s intermediary and intertextuality and the intersections between literatura and music (Scher).
Downloads
References
AZEVEDO, Luis Heitor C. 150 anos de música no Brasil (1800-1950). Prefácio de Ricardo Tacuchian. 2. ed. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2016.
BANDEIRA, Manuel. A vida e a Obra do Poeta. A Poética de Gonçalves Dias. In: GONÇALVES DIAS. Poesia completa e prosa escolhida. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1959.
CAZNOK, Yara B. Música: entre o audível e o visível. 2. ed. São Paulo: Editora UNESP; Rio de Janeiro: Funarte, 2008.
CUNHA, Newton. Poema sinfônico. In: CUNHA, Newton. Dicionário Sesc: a linguagem da cultura. São Paulo: perspectiva: Sesc, 2003. p. 506.
COPLAND, Aaron. Como ouvir e entender música. Trad. de Luiz Paulo Horta. São Paulo: Realizações, 2013.
ESCRAGNOLLE DÓRIA. Francisco Braga. Revista da Semana, ano 38, nº 23, p. 18, 16 mai. 1937.
GONÇALVES DIAS. Marabá. In: GONÇALVES DIAS. Poesia completa e prosa escolhida. A vida e a Obra do Poeta. A Poética de Gonçalves Dias, de Manuel Bandeira. O texto dos Poemas, de Antônio Houaiss. Futuro Literário de Portugal e do Brasil (Prólogo dos Cantos), de Alexandre Herculano. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1959. p. 371 e 372.
GONTIJO, Marisa H. S. Francisco Braga: uma análise poética e musical de sua canção “Virgens Mortas”, sobre o soneto homônimo de Olavo Bilac. 2006. Dissertação (Mestrado em Música). Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
LARSEN, Juliane Cristina. Republicana, moderna e cosmopolita: a música de concerto no Rio de Janeiro entre 1889 e 1914. 2018. Dissertação (Mestrado em Artes). Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.
MELLO, Guilherme Theodoro P. de. A música no Brasil desde os tempos coloniais até o primeiro decênio da República. Bahia: Typographia d S. Joaquim, 1908. Disponível em: < https://archive.org/details/amusicanobrasil00mellgoog/page/n10>. Acesso em: 13 mai. 2020.
MENDL, R. W. S. The Art of the Symphonic Poem. The Musical Quartely, v. 18, ed., p. 443-462, 3, jul. 1932. Disponível em: < https://doi.org/10.1093/mq/XVIII.3.443> Acesso em: 13 mai. 2020.
OBRAS DE FRANZ LISZT. https://pt.wikipedia.org/wiki/Obras_de_Franz_Liszt_(S.1-S.350)>. 13 mai. 2020.
OLIVEIRA, Andrey Pereira de. A corrupção do universo indígena nas “Poesias Americanas”, de Gonçalves Dias. Revista Trama, v. 1, nº 2, p. 39-57, 2. semestre 2005. Disponível em: . 13 mai. 2020.
POEMAS SINFÔNICOS (LISZT). Disponível em: < https://pt.wikipedia.org/wiki/Poemas_sinf%C3%B3nicos_(Liszt)>. Acesso em: 13 mai. 2020.
RAJEWSKY, Irina O. Intermedialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermedialidade. Trad. de Thaís F. Nogueira Diniz e Eliana L. de L. Reis. In: DINIZ, Thaís F. Nogueira (Org.). Intermedialidade e Estudos Interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: UFMG, 2012. p. 15-45.
RICHARD STRAUSS. Disponível em: < https://pt.wikipedia.org/wiki/Richard_Strauss>. Acesso em: 13 mai. 2020.
SANTOS, Frederico Silva. O poema sinfônico como um diálogo interartístico: Marabá. XIV Congresso Internacional: Fluxos e correntes: trânsitos e traduções literárias (ABRALIC), 29 jun- 03 jul. 2015, UFPA, Belém. Disponível em: < https://abralic.org.br/anais/arquivos/2015_1455989055.pdf>. Acesso em: 13 mai. 2020.
SCHER, Steven P. World and music studies: essays on literature and music (1967-2004). New York: RODOPI, 2004.
SOARES, Márcia Aparecida. As canções de Francisco Braga: análise estilística e interpretação. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes). Instituto de Artes, Universidade Federal de Uberlândia. Disponível em< https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12362/1/CancoesFranciscoBraga.pdf>. Acesso em: 13 mai. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Denise - Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.