Literature and music: a possible encounter at school
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.177164Keywords:
Literature teaching, Literary practice, Literature and other arts, Literary formationAbstract
The objective of this study is to present a practice of literary teaching, in Elementary School II, 6th year of a private school in the city of Maringá, northwest of Paraná, Brazil. The results show that it is possible to meet the student's taste and get them closer to literary texts; however, the teacher is responsible for understanding his students as contemporary readers.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Site institucional. O que é a Base Nacional Comum Curricular? Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/base/o-que>. Acesso em: 17 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2ª Versão Revista. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf. Acesso em: 17 out. 2020.
CANDIDO, Antonio. Direitos Humanos e Literatura. In: FERSTER, A. C. Ribeiro. Direitos humanos e... São Paulo: Brasiliense, 1989.
CEREJA, William Roberto. O dialogismo como procedimento no ensino de Literatura. In:______. Ensino de Literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Atual, 2005.p. 162 – 195
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
LEAHY-DIOS, Cyana. Educação literária como metáfora social: desvios e rumos. Rio de Janeiro: Ed. UFF, 2000.
MENEZES, Juliana Alves Barbosa. Ensino de literatura e vestibular: que leitor espera a Universidade Estadual de Maringá e o que recebe. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-Graduação em Letras, Maringá, 2008.
MENEZES, Juliana Alves Barbosa. Educação Literária no Ensino Médio: estudo de caso das escolas paranaenses. 2019. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-Graduação em Letras, Assis, 2019.
MENEZES, Juliana Alves Barbosa; PAGOTO, Cristian; JACOMEL, Mirele Carolina Werneck. Escolarização da poesia clássica. In: Interletras, Dourados: 2: 11-27, 2010.
OLIVEIRA, Gabriela Rodella. O professor de português e a literatura: relações entre formação, hábitos de leitura e prática de ensino. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2008.
ROCCO, Maria Thereza Fraga. Literatura-Ensino: uma problemática. 2.ed. São Paulo: Ática, 1992.
VIEIRA, Alice. O prazer do texto: perspectivas para o ensino de literatura. São Paulo: EPU, 1990
WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: Tecnologias para aprender. COSCARELLI, Carla Viana (Org). São Paulo: Parábola Editorial, 2016. P. 15-26.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 JULIANA ALVES MENEZES, Everton Luis Paulino Vinha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.