Literature and music: a possible encounter at school

Authors

  • Juliana Alves Menezes
  • Everton Luis Paulino Vinha

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.177164

Keywords:

Literature teaching, Literary practice, Literature and other arts, Literary formation

Abstract

The objective of this study is to present a practice of literary teaching, in Elementary School II, 6th year of a private school in the city of Maringá, northwest of Paraná, Brazil. The results show that it is possible to meet the student's taste and get them closer to literary texts; however, the teacher is responsible for understanding his students as contemporary readers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Site institucional. O que é a Base Nacional Comum Curricular? Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/base/o-que>. Acesso em: 17 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2ª Versão Revista. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf. Acesso em: 17 out. 2020.

CANDIDO, Antonio. Direitos Humanos e Literatura. In: FERSTER, A. C. Ribeiro. Direitos humanos e... São Paulo: Brasiliense, 1989.

CEREJA, William Roberto. O dialogismo como procedimento no ensino de Literatura. In:______. Ensino de Literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Atual, 2005.p. 162 – 195

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

LEAHY-DIOS, Cyana. Educação literária como metáfora social: desvios e rumos. Rio de Janeiro: Ed. UFF, 2000.

MENEZES, Juliana Alves Barbosa. Ensino de literatura e vestibular: que leitor espera a Universidade Estadual de Maringá e o que recebe. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-Graduação em Letras, Maringá, 2008.

MENEZES, Juliana Alves Barbosa. Educação Literária no Ensino Médio: estudo de caso das escolas paranaenses. 2019. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-Graduação em Letras, Assis, 2019.

MENEZES, Juliana Alves Barbosa; PAGOTO, Cristian; JACOMEL, Mirele Carolina Werneck. Escolarização da poesia clássica. In: Interletras, Dourados: 2: 11-27, 2010.

OLIVEIRA, Gabriela Rodella. O professor de português e a literatura: relações entre formação, hábitos de leitura e prática de ensino. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2008.

ROCCO, Maria Thereza Fraga. Literatura-Ensino: uma problemática. 2.ed. São Paulo: Ática, 1992.

VIEIRA, Alice. O prazer do texto: perspectivas para o ensino de literatura. São Paulo: EPU, 1990

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: Tecnologias para aprender. COSCARELLI, Carla Viana (Org). São Paulo: Parábola Editorial, 2016. P. 15-26.

Published

2020-03-24

Issue

Section

Dossiê 26: Relações entre literatura e música na produção de língua portuguesa

How to Cite

Menezes, J. A., & Vinha, E. L. P. (2020). Literature and music: a possible encounter at school. Revista Crioula, 26, 79-94. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.177164