The “divine comedy” of a Latin American boy: The influence of literature on Belchior's work

Authors

  • Leandro Martan Bezerra Santos Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.177234

Keywords:

Antonio Carlos Belchior, Brazilian music, Brazilian social history, History of culture in Brazil, Music and literature

Abstract

This paper aims to show the influence of literature and the use of intertextual resources in the work of the Brazilian musician Belchior. Using the lyrics of all one hundred and twenty compositions recorded by the artist, combined with a brief contextualization of his professional career, it will be possible to identify and promote a reflection on the points of convergence between music and literature in the work of this renowned singer of the musical genre well known as the “Brazilian Popular Music”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELCHIOR, Antonio Carlos. Alucinação. Polygram/Philips, 1976.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Baihuno. MoviePlay, 1993.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Cenas do próximo capítulo. Paraíso/Odeon, 1984.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Coração Selvagem. Warner, 1977.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Eldorado. MoviePlay, 1993.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Elogio da loucura. Polygram, 1988.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Era uma vez um homem e o seu tempo. Warner, 1979.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Melodrama. Polygram, 1987.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Mote e glosa. Chantecler, 1974.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Objeto Direto. Warner, 1980.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Todos os Sentidos. Warner, 1978.

CARLOS, Josely Teixeira. Muito além de "apenas um rapaz latino-americano vindo do interior": investimentos interdiscursivos das canções de Belchior. 2007. 277f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2007. Disponível em: < http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/8767/1/2007_dis_jtcarlos.pdf>. Acesso em: 12 set. 2020.

COSTA, Nelson Barros da. Cordas vocais de aço – a música cearense da década de 70. IN: Anais da Jornada do Grupo de Estudos Linguísticos do Nordeste, Natal, 04 - 07 de set 2012. Anais... Natal: EDUFRN, 2012. Disponível em: < http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/31818/1/2012_eve_nbcosta.pdf>. Acesso em: 23 out. 2020.

OLIVEIRA, Antonia; SOUSA, Maria; LEITE, Francisco. Marcas intertextuais na canção Velha roupa colorida, de Belchior. Revista do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, vol 13, n 3, Passo Fundo, 2017. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/7272>. Acesso em: 25 set 2020.

RIBAS, Helena Macedo. Entre vícios e virtudes: a sátira dos goliardos medievais (séculos XI – XIII). Revista Cadernos de Clio, vol. 5. Curitiba, 2014. Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/clio/article/view/40222>. Acesso em: 18 out. 2020.

SILVA, Gislene. Era uma vez um homem e o seu tempo: aspectos éticos e estéticos na lírica de Belchior. Revista Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. Brasília, 2006. Disponível em http://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2115/1680. Acesso em: 17 set. 2020.

Published

2020-03-24

Issue

Section

Dossiê 26: Relações entre literatura e música na produção de língua portuguesa

How to Cite

Santos, L. M. B. (2020). The “divine comedy” of a Latin American boy: The influence of literature on Belchior’s work. Revista Crioula, 26, 95-106. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.177234