Maria Antônia: history and the critique of the present
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2024.224512Keywords:
Maria Antônia, History, Experience, Presentism, Critique of the PresentAbstract
Starting from Franklin Leopoldo e Silva’s reflections, we will seek to recover some fragments of the Maria Antônia event to understand it in its historical density, that is, as a concrete experience marked by the experience of belonging to the present time and as a transgression of the established limits. After that, we will try to reflect on the ambiguity of this experience as an “opening up of possibilities” and “loss of the as-yet-unrealized”. This consideration will lead us to question “presentism” and the adaptation phenomenon that is inherent to it, thus proposing a critical re-elaboration of the relations between past and present, that is, of the historical experience, from which the Maria Antônia event could be updated from the perspective of a critique of the present.Downloads
References
Adorno, Theodor (2006). Educação - para quê? In Educação e Emancipação. 4ª ed. São Paulo: Paz e Terra.
Benjamin, Walter (1994). Sobre o conceito de História. In Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas, v.1). São Paulo: Brasiliense.
Candido, Antonio (1988). O mundo coberto de moços. In Maria Cecília Loschiavo dos Santos (Org.), Maria Antônia: uma rua na contramão. São Paulo: Nobel, pp. 35-39.
Cardoso, Irene (2001a). Maria Antonia: o edifício de nº 294. In Para uma crítica do presente. São Paulo: Editora 34, pp. 95-119.
Cardoso, Irene (2001b). Memória de 68: terror e interdição do passado. In Para uma crítica do presente. São Paulo: Editora 34, pp. 147-161.
Cardoso, Irene (2001c). 68: a comemoração impossível. In Para uma crítica do presente. São Paulo: Editora 34, pp. 199-214.
Cardoso, Irene; Tavares, Abílio (Org.) (2018). Livro branco sobre os acontecimentos da rua Maria Antônia (2 e 3 de outubro de 1968). 2ª ed. São Paulo: FFLCH-USP.
Cardoso, Irene; Silva, Franklin Leopoldo (1996). “Maria Antônia: uma transversal do tempo”. Revista da Biblioteca Mário de Andrade, 54, pp. 45-50.
Castoriadis, Cornelius; Lefort, Claude; Morin, Edgar (2018). Maio de 68: a brecha. Tradução de Anderson Lima da Silva e Martha Coletto Costa. São Paulo: Autonomia Literária.
Foucault, Michel (1984). Nietzsche, a genealogia e a história. In Microfísica do poder. 4ª ed. Tradução e organização de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, pp. 15-37.
Foucault, Michel (2001). Qu'est-ce que les Lumières. In Dits et écrits II - 1976-1988. Paris: Éditions Gallimard “Quarto”, pp. 1381-1397.
Martins, Clélia; Ivanov, Andrey (2013). “Entrevista com o Professor Franklin Leopoldo e Silva”. Trans/Form/Ação, 36 (1), pp. 239-266.
Silva, Franklin Leopoldo e (1988). Rua Maria Antônia. In Maria Cecília Loschiavo dos Santos (Org.), Maria Antônia: uma rua na contramão. São Paulo: Nobel, pp. 132-136.
Silva, Franklin Leopoldo e (2014a). A perda da experiência da formação na Universidade contemporânea. In Universidade, cidade, cidadania. São Paulo: Hedra, pp. 85-98.
Silva, Franklin Leopoldo e (2014b). Universidade, cidade, cidadania. In Universidade, cidade, cidadania. São Paulo: Hedra, pp. 117-129.
Silva, Franklin Leopoldo e (2014c). O futuro da Universidade. In Universidade, cidade, cidadania. São Paulo: Hedra, pp. 131-149.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anderson Lima da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
O trabalho da Discurso foi licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
Os autores aqui publicados mantém os direitos sobre seus artigos
De acordo com os termos seguintes:
-
Atribuição [BY] — Deve-se dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.
-
NãoComercial [NC] — É proibido o uso deste material para fins comerciais.
-
CompartilhaIgual [SA] — Caso haja remixagem, transformação ou criação a partir do material, é necessário distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.