A história da álgebra e o pensamento algébrico

correlações com o ensino

Authors

  • Flávio Ulhoa Coelho Universidade de São Paulo. Instituto de Matemática e Estatística
  • Marcia Aguiar Universidade Federal do ABC. Centro de Matemática, Computação e Cognição

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0013

Keywords:

Algebra teaching, Algebraic thinking, History of Algebra, Abstract thinking

Abstract

The teaching of Algebra has been restricted to technical and operational issues, often leaving aside the development of concepts and so-called algebraic thinking. We believe that this approach underlies the deficiencies diagnosed in various government surveys and assessments. In this text, we present how concepts that were relevant to the development of Algebra over the centuries can and should participate in the process of teaching Algebra.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Flávio Ulhoa Coelho, Universidade de São Paulo. Instituto de Matemática e Estatística

    é professor titular do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da Universidade de São Paulo (USP) e pesquisador do Instituto de Estudos Avançados da USP (IEA-USP).

  • Marcia Aguiar, Universidade Federal do ABC. Centro de Matemática, Computação e Cognição

    é professora adjunta do Centro de Matemática, Computação e Cognição (CMCC) da Universidade Federal do ABC (UFABC).

Published

2018-12-13

Issue

Section

Ensino de ciências

How to Cite

Coelho, F. U., & Aguiar, M. (2018). A história da álgebra e o pensamento algébrico: correlações com o ensino. Estudos Avançados, 32(94), 171-187. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0013