The effects of Bolsa Familia program on the age-series distortion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-41615125jgp

Keywords:

Distortion age-grade, PBF, Education

Abstract

In 2019, the age-grade distortion rate was 23.4% and 26.2% for the final years of elementary and high school, respectively. The high rates of age-grade distortion (TDI) reduce schooling and increase costs due to school delay. The objective of this work is to estimate the effect of the Bolsa Familia Program (PBF) on age-grade distortion. The microdata from the Education Supplement of the National Sample Survey by Continuous Household for the 2nd Quarter of the years 2016 to 2019 were used, and the technique used was the Propensity Score Matching (PSM). The results showed that participating in the PBF reduces between the distortion 2.23 and 6.02 p.p. The effects are greater for boys, reduction between 3.99 and 7.22 p.p., and in the Midwest region, whose reduction was 11.1 p.p. The results led us to conclude that the PBF generates positive effects on educational indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pedro Jorge Holanda Alves, Universidade Católica de Brasília

    Doutorando

References

Amaral, E. F. L. e Monteiro, V. P. 2013. “Avaliação de impacto das condicionalidades de educação do Programa Bolsa Família (2005 e 2009)”. Dados, v. 56, no. 3: 531–570.

Araújo, F. R. et al. 2015. “Uma avaliação do Índice de Gestão Descentralizada do Programa Bolsa Família”. Revista de Administração Pública, v. 49. no. 2: 367–393.

Araújo, G. S., Ribeiro, R. e Neder, H. D. 2010. “Impactos do Programa Bolsa Família sobre o trabalho de crianças e adolescentes residentes na área urbana em 2006”. Revista Economia, v. 11. no. 4: 57–102.

Becker, G. S. e Tomes, N. 1979. “An equilibrium theory of the distribution of income and intergenerational mobility”. Journal of Political Economy, v. 87. no. 6: 1153–1189.

Bissoli, A. C. S. 2007. “Evasão escolar: o caso do colégio estadual Antônio Francisco Lisboa”. Maringá - SEAP. Acesso feito em: 25 de janeiro de 2020 http://www.repositorio.seap.pr.gov.br/arquivos/file/artigos/educaçao/ evasao_escolar.pdf

Caliendo, M. e Kopeinig, S. 2008. “Some practical guidance for the implementation of propensity score matching” Journal of Economic Surveys, v. 22, no. 1: 31–72.

Camargo, P. C. e Pazello, E. T. 2014.”Uma análise do efeito do Programa Bolsa Família sobre o desempenho médio das escolas brasileiras”. Economia Aplicada, v. 18, no. 4: 623–640.

Cavalcanti, D. M. et al. 2016. “Impacts of Bolsa Família Programme on income and working offer of the poor famílies: an approach using the treatment of quantile effect”. Economia Aplicada, v. 20, no. 2: 173.

Cechin, L. A. W. et al. 2015. “O impacto das regras do Programa Bolsa Família sobre a fecundidade das beneficiárias”. Revista Brasileira de Economia, v. 69, no. 3: 303–329.

Chitolina, L., Foguel, M. N. e Menezes Filho, N. A. 2016. “The impact of the expansion of the Bolsa Família Program on the time allocation of youths and their parents”. Revista Brasileira de Economia, v. 70, no. 2.

Cunha, D. A. et al. 2013.”Irrigação como estratégia de adaptação de pequenos agricultores às mudanças climáticas: aspectos econômicos”. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 51, no. 2: 369–386.

De Brauw, A. et al. 2015. “The impact of Bolsa Família on schooling”. World Development, v. 70: 303–316.

Diprete, T. A. e Gangl, M. 2004. “Assessing Bias in the estimation of causal effects: Rosenbaum Bounds on matching estimators and instrumental variables estimation with imperfect instruments”. Sociological Methodology, v. 34, no. 1: 271–310.

Ferreira, S. G. e Veloso, F. A. 2003. “Mobilidade intergeracional de educação no Brasil”. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 33, no. 3: 481–513.

Glewwe, P. e Kassouf, A. L. 2012. “The impact of the Bolsa Escola/Familia conditional cash transfer program on enrollment, dropout rates and grade promotion in Brazil”. Journal of Development Economics, v. 97, no. 2: 505–517.

Hanushek, E. A. e Woessmann, L. 2008. “The role of cognitive skills in economic developmen”t. Journal of economic literature, v. 46, no. 3: 607–668.

Machado, D. C. e Gonzaga, G. 2007. “O impacto dos fatores familiares sobre a defasagem idade-série de crianças no Brasil”. Revista Brasileira de Economia, v. 61, no. 4: 449–476.

Mazumder, B. 2005. “Fortunate sons: new estimates of intergenerational mobility in the United States using social security earnings data”. The Review of Economics and Statistics, v. 87, no. 2: 235–255.

Moreira, G. C. et al. 2016. “Programa Bolsa Família e violência doméstica contra a mulher no Brasil”. Estudos Econômicos, v. 46, no. 4: 973–1002.

Myrdal, G. 1975. “The equality issue in world development”. The Swedish Journal of Economics, v. 77, no. 4: 413–432.

Nascimento, A. R. e Kassouf, A. L. 2016. “Impacto do Programa Bolsa Família sobre as decisões de trabalho das crianças: uma análise utilizando os microdados da PNAD”. Análise Econômica, v. 34, no. 66.

Neto, R. M. S. 2010. “Impacto do programa Bolsa Família sobre a frequência à escola: estimativas a partir de informações da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílio (PNAD)”. Bolsa Família 2003-2010: avanços e desafios, v. 2: 53. Castro, J. A.; Modesto, L. (Orgs.). IPEA. Brasília.

Resende, A. C. C. e Oliveira, A. M. H. C. 2008. “Avaliando resultados de um programa de transferência de renda: o impacto do Bolsa-Escola sobre os gastos das famílias brasileiras”. Estudos Econômicos, v. 38, no. 2: 235–265.

Reynolds, S. A. 2015. “Brazil’s Bolsa Familia: does it work for adolescents and do they work less for it?” Economics of Education Review, v. 46: 23–38.

Ribeiro, F. G., Shikida, C. e Hillbrecht, R. 2017. “O. Bolsa Família: um survey sobre os efeitos do programa de transferência de renda condicionada do Brasil”. Estudos Econômicos, v. 47, no. 4: 805–862.

Ribeiro, R. e Cacciamali, M. C. 2012. “Impactos do Programa Bolsa-Família sobre os indicadores educacionais”. Revista Economia, v. 13, no. 2: 415–446.

Rosenbaum, P. R. 2002. “Observational studies” Observational studies, Springer. p. 1–17.

Rosenbaum, P. R. e Rubin, D. B. 1983. “The central role of the propensity score in observational studies for causal effects”. Biometrika, v. 70, no. 1: 41–55.

Santarrosa, R. B. 2011. “Impacto das Transferências Condicionadas de Renda sobre a proficiência dos alunos do Ensino Fundamental no Brasil”. Fundação Getúlio Vargas.

Simões, A. A. e Sabates, R. 2014. “The contribution of Bolsa Família to the educational achievement of economically disadvantaged children in Brazil”. International Journal of Educational Development, v. 39: 141–156.

Simões, P. e Soares, R. B. 2012. “Efeitos do Programa Bolsa Família na fecundidade das beneficiárias”. Revista Brasileira de Economia, v. 66, no. 4: 445–468.

Soares, F. V. 2010. “Para onde caminham os programas de transferência condicionada ? As experiências comparadas do Brasil, México, Chile e Uruguai”. Bolsa Família 2003-2010: avanços e desafio, v.2: p. 137–168. Castro, J. A.; Modesto, L. (Orgs.). IPEA. Brasília.

Soares, S. et al. 2007. “Programas de transferência condicionada de renda no Brasil, Chile e México: impactos sobre a desigualdade” Texto para Discussão: 1293. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - IPEA, Acesso feito em: 10 de outubro de 2019. https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1293.pdf.

Souza, A. P. 2011. “Políticas de distribuição de renda no Brasil e o Bolsa Família”. C-Micro Working Paper Séries. Fundação Getúlio Vargas - São Paulo.

Published

24-06-2021

Issue

Section

Articles

How to Cite

Araújo, J. M. ., Frio, G. S. ., & Alves, P. J. H. . (2021). The effects of Bolsa Familia program on the age-series distortion. Estudos Econômicos (São Paulo), 51(2), 343-371. https://doi.org/10.1590/0101-41615125jgp