Interaction and maternal care: socio-semiotic analysis of life histories of students in the area of Languages
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.198486Keywords:
Maternity, Academic education, Care service, Interaction, SociosemioticsAbstract
This work aims to analyze, in the undergraduation narratives of students who are also mothers and workers, located in the North region of Brazil, the interactions in the care service, which may be associated with the work of women or of a community. To this end, it discusses the work and participation of women in the public and private space, based on the contributions of sociological, historiographical theories and discourse studies, mobilizing the categories of analysis of sociosemiotics to understand how more or less hierarchized and ritualized relationships occur in the discourses of these subjects based on their performance in different areas. Throughout their undergraduation, students who experience motherhood mobilize different strategies to ensure their permanence at the university, in view of their study and, often, of work routines. Thus, when a care community is set up in different spaces, in an interaction governed by sensitivity, new possibilities emerge, less excluding for the student-mothers, of belonging to academic life and to the public sphere.
Downloads
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Estudos discursivos da intolerância: o ator na enunciação excessivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 58, 2016, p. 7-24. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8646151/13239. Acesso em: 27 set. 2022.
BIROLI, Flávia. Gênero e família em uma sociedade justa: adesão e crítica à imparcialidade no debate contemporâneo sobre justiça. Revista de Sociologia Política, v. 18, n. 36, 2010, p. 51-65. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/BsGz3RNZ4zdDQWztBksw7mB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 set. 2022.
BIROLI, Flávia. Autonomia, preferências e assimetria de recursos. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 31, n. 90, 2016, p. 39-57. Disponível em: http//dx.doi.org/10.17666/319039-56/2016. Acesso em: 27 set. 2022.
BIROLI, Flávia. Gênero e desigualdades: limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.
BRENNER, Johanna. Democracia, comunidade e cuidado. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 18, 2015, p. 301-316. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103- 335220151811. Acesso em: 27 set. 2022.
BRUSCHINI, Cristina. Trabalho doméstico: inatividade econômica ou trabalho não remunerado? Revista Brasileira de Estudos de População, São Paulo, v. 23, n. 2, 2006, p. 331-353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepop/a/vG3HhnyjrSY7vFZFhSqWL7N/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 set. 2022.
FECHINE, Yvana. Ainda faz sentido assistir à programação da TV? Uma discussão sobre os regimes de fruição na televisão. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia (org). As interações sensíveis: ensaios de sociossemiótica a partir da obra de Eric Landowski. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2013, p. 589-614.
GREIMAS, Algirdas Julius. Da Imperfeição. Tradução: Ana Claudia de Oliveira. São Paulo: Hacker Editores, 2002.
HENRIQUES, Cibele da Silva. Mulher, universitária, trabalhadora, negra e mãe: a luta das mães trabalhadoras negras pelo direito à educação superior no Brasil. Universidade e Sociedade, v. 58, 2016, p. 68-79. Disponível em: https://issuu.com/sinduepa/docs/revista_us_58. Acesso em: 27 set. 2022.
HIRATA, Helena; KERGOAT, Daniele. A classe operária tem dois sexos. Estudos feministas, n. 1, 1994, p. 93-100.
KOLLONTAI, Alexandra. A nova mulher e a moral sexual. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
LANDOWSKI, Eric. Interações arriscadas. Tradução: Luiza Helena Oliveira da Silva. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014a.
LANDOWSKI, Eric. Sociossemiótica: uma teoria geral do sentido. Galáxia, n. 27, 2014b, p. 10-20. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542014119609. Acesso em: 27 set. 2022.
PERROT, Michelle. A família triunfante. In: PERROT, Michelle (org.). História da vida privada, 4: da Revolução Francesa à Primeira Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
REIS, Naiane Vieira dos. Entre estudos, leituras, maternidade e trabalho: análise semiótica de histórias de vida de estudantes da área de Letras da UFT. 2020. 189 p. Tese (Doutorado em Letras: Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, Tocantins, 2020.
SILVA, Luiza Helena Oliveira da. O mundo lá fora, o da escola: interação em fórum digital no estágio supervisionado sob a perspectiva da sociossemiótica. Raído, v. 8, 2014, p. 227-247. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3236/1766. Acesso em: 27 set. 2022.
SORJ, Bila. O cuidado na nova agenda de combate à violência no Brasil. In: ABREU, Alice Rangel de; HIRATA, Helena; LOMBARDI, Maria Rosa (org.). Gênero e trabalho no Brasil e na França: perspectivas interseccionais. São Paulo: Boitempo, 2016, p. 257-265.
SOUSA, Luana Passos de; GUEDES, Dyeggo Rocha. A desigual divisão sexual do trabalho: um olhar sobre a última década. Estudos Avançados, v. 30, n. 87, 2016, p. 123-139. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142016.30870008. Acesso em: 27 set. 2022.
TATIT, Luiz. A abordagem do texto. In: FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à linguística I: objetos teóricos. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2008, p. 187-210.
TEIXEIRA, Lucia. As cores do discurso. Niterói: EDUFF, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Naiane Vieira dos Reis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.