Interaction and maternal care: socio-semiotic analysis of life histories of students in the area of Languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.198486

Keywords:

Maternity, Academic education, Care service, Interaction, Sociosemiotics

Abstract

This work aims to analyze, in the undergraduation narratives of  students who are also mothers and workers, located in the North region of Brazil,  the interactions in the care service, which may be associated with the work of  women or of a community. To this end, it discusses the work and participation  of women in the public and private space, based on the contributions of  sociological, historiographical theories and discourse studies, mobilizing the  categories of analysis of sociosemiotics to understand how more or less  hierarchized and ritualized relationships occur in the discourses of these subjects  based on their performance in different areas. Throughout their  undergraduation, students who experience motherhood mobilize different  strategies to ensure their permanence at the university, in view of their study  and, often, of work routines. Thus, when a care community is set up in different  spaces, in an interaction governed by sensitivity, new possibilities emerge, less  excluding for the student-mothers, of belonging to academic life and to the  public sphere. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Naiane Vieira dos Reis, Instituto Federal do Ceará

    Doutora em Letras pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), Araguaína, Brasil. Professora do  Instituto Federal do Ceará, campus Crateús. Pesquisadora do grupo de estudos GESTO e integrante do  movimento feminista Coletivas Raimundas.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Estudos discursivos da intolerância: o ator na enunciação excessivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 58, 2016, p. 7-24. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8646151/13239. Acesso em: 27 set. 2022.

BIROLI, Flávia. Gênero e família em uma sociedade justa: adesão e crítica à imparcialidade no debate contemporâneo sobre justiça. Revista de Sociologia Política, v. 18, n. 36, 2010, p. 51-65. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/BsGz3RNZ4zdDQWztBksw7mB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 set. 2022.

BIROLI, Flávia. Autonomia, preferências e assimetria de recursos. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 31, n. 90, 2016, p. 39-57. Disponível em: http//dx.doi.org/10.17666/319039-56/2016. Acesso em: 27 set. 2022.

BIROLI, Flávia. Gênero e desigualdades: limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.

BRENNER, Johanna. Democracia, comunidade e cuidado. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 18, 2015, p. 301-316. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103- 335220151811. Acesso em: 27 set. 2022.

BRUSCHINI, Cristina. Trabalho doméstico: inatividade econômica ou trabalho não remunerado? Revista Brasileira de Estudos de População, São Paulo, v. 23, n. 2, 2006, p. 331-353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepop/a/vG3HhnyjrSY7vFZFhSqWL7N/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 set. 2022.

FECHINE, Yvana. Ainda faz sentido assistir à programação da TV? Uma discussão sobre os regimes de fruição na televisão. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia (org). As interações sensíveis: ensaios de sociossemiótica a partir da obra de Eric Landowski. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2013, p. 589-614.

GREIMAS, Algirdas Julius. Da Imperfeição. Tradução: Ana Claudia de Oliveira. São Paulo: Hacker Editores, 2002.

HENRIQUES, Cibele da Silva. Mulher, universitária, trabalhadora, negra e mãe: a luta das mães trabalhadoras negras pelo direito à educação superior no Brasil. Universidade e Sociedade, v. 58, 2016, p. 68-79. Disponível em: https://issuu.com/sinduepa/docs/revista_us_58. Acesso em: 27 set. 2022.

HIRATA, Helena; KERGOAT, Daniele. A classe operária tem dois sexos. Estudos feministas, n. 1, 1994, p. 93-100.

KOLLONTAI, Alexandra. A nova mulher e a moral sexual. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

LANDOWSKI, Eric. Interações arriscadas. Tradução: Luiza Helena Oliveira da Silva. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014a.

LANDOWSKI, Eric. Sociossemiótica: uma teoria geral do sentido. Galáxia, n. 27, 2014b, p. 10-20. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542014119609. Acesso em: 27 set. 2022.

PERROT, Michelle. A família triunfante. In: PERROT, Michelle (org.). História da vida privada, 4: da Revolução Francesa à Primeira Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

REIS, Naiane Vieira dos. Entre estudos, leituras, maternidade e trabalho: análise semiótica de histórias de vida de estudantes da área de Letras da UFT. 2020. 189 p. Tese (Doutorado em Letras: Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, Tocantins, 2020.

SILVA, Luiza Helena Oliveira da. O mundo lá fora, o da escola: interação em fórum digital no estágio supervisionado sob a perspectiva da sociossemiótica. Raído, v. 8, 2014, p. 227-247. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3236/1766. Acesso em: 27 set. 2022.

SORJ, Bila. O cuidado na nova agenda de combate à violência no Brasil. In: ABREU, Alice Rangel de; HIRATA, Helena; LOMBARDI, Maria Rosa (org.). Gênero e trabalho no Brasil e na França: perspectivas interseccionais. São Paulo: Boitempo, 2016, p. 257-265.

SOUSA, Luana Passos de; GUEDES, Dyeggo Rocha. A desigual divisão sexual do trabalho: um olhar sobre a última década. Estudos Avançados, v. 30, n. 87, 2016, p. 123-139. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142016.30870008. Acesso em: 27 set. 2022.

TATIT, Luiz. A abordagem do texto. In: FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à linguística I: objetos teóricos. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2008, p. 187-210.

TEIXEIRA, Lucia. As cores do discurso. Niterói: EDUFF, 1996.

Published

2022-12-15

How to Cite

Reis, N. V. dos. (2022). Interaction and maternal care: socio-semiotic analysis of life histories of students in the area of Languages : . Estudos Semióticos, 18(3), 51-69. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2022.198486