Lugar de Vida in times of pandemic: 30 years later and the continuity of inventions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i2p252-264

Keywords:

Pandemic, Psychoanalysis, Remote Therapy, Heterogeneous Groups, Autism

Abstract

This article introduces the transformations that took place in the institutional work of Lugar de Vida - Centro de Educação Terapêutica during the period of social distance caused by the COVID-19 pandemic. The institution's history is presented, emphasizing the inventive character in psychoanalytic clinic with children with structural barriers in their psychic constitution. Clinical situations ilustrate the questioning and reformulation of therapeutic projects in this scenario and the way the institution continues with its work with children, family and school. For some children, it is considered that remote sessions function as a treatment of the Other. It is a new way of blocking and protecting the invasive or chaotic Other. Screens can be subjectivating devices if on one side there is an interlocutor-subject and, on the other side, a supposed-subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Laura Carrasqueira Bechara, Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia

    Psicóloga e psicanalista. Membro da equipe do Lugar de Vida – Centro de Educação Terapêutica e do Laboratório de Psicanálise, Saúde e Instituição Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Marina Belém Lavrador, Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia

    Psicóloga e psicanalista. Membro da equipe do Lugar de Vida – Centro de Educação Terapêutica e do Laboratório de Psicanálise, Saúde e Instituição do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.

  • Maria Eugênia Pesaro, Lugar de Vida - Centro de Educação Terapêutica

    Psicóloga e psicanalista. Membro do Lugar de Vida - Centro de Educação Terapêutica. São Paulo SP, Brasil.

  • Mariana Trenche de Oliveira , Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Fonoaudióloga, doutoranda em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, membro do Lugar de Vida – Centro de Educação Terapêutica. São Paulo, SP, Brasil.

  • Cristina Keiko Inafuku de Merletti , Universidade Ibirapuera. Programa de Pós-Graduação em Educação e Psicanálise

    Psicóloga e psicanalista. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Psicanálise da Universidade Ibirapuera, membro do Lugar de Vida - Centro de Educação Terapêutica. São Paulo, SP, Brasil.

References

Batista, A., & Jerusalinsky, J. (2017). Intoxicações eletrônicas: o sujeito na era das relações virtuais. Salvador, BA: Agálma.

Calzavara, M. G. P. & Vorcaro, A. M. R. (2018). Efeitos da incidência da linguagem no corpo do sujeito autista. Tempo psicanalitico, 50(2), 31-50. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-48382018000200003&lng=pt&tlng=pt.

Di Ciaccia, A. (1998). De la fondation par Un à la pratique à plusieurs. Préliminaire, 9 e 10, 17-22.

Kupfer, M.C.M. (2010) O sujeito na psicanálise e na educação: bases para a educação terapêutica. Educação e Realidade, 35(1), 265-281. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9371/5412

Kupfer, M.C.M., Faria, C., & Merletti, C.K.I. (2007) O tratamento institucional do Outro na psicose e no autismo. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 59(2), 156-86. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v59n2/v59n2a06.pdf

Kupfer, M.C.M., Pinto, F.S.C.N. & Voltolini, R. (2010) O que uma criança pode fazer por outra? Sobre grupos terapêuticos de crianças. In Kupfer, M.C. & Pinto, F.S.C.N. (Orgs). Lugar de Vida, vinte anos depois (pp. 97-101). São Paulo: Escuta.

Kupfer, M.C.M. Pesaro, M.E., Bernardino, L.M e Merletti, C. (2017). Eixos teóricos da Metodologia do Estudo de Caso da Escola: o tempo da criança-sujeito. In M. C. Kupfer, M. H. Souza Patto, & R. Voltolini (Orgs.). Práticas inclusivas em escolas transformadoras: acolhendo o aluno-sujeito (pp. 35-49). São Paulo: Escuta.

Kupfer, M.C.M., & Bernardino, L.M.F. (2020). Manual para o uso do instrumento APEGI. São Paulo, SP: Editora Escuta. E-book.

Lacan, J. (1985a). O seminário, livro 11: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise, 1964. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Lacan, J. (1985b). O seminário, livro 20: Mais, ainda, 1972-1973. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Lavrador, M. B., & Merletti, C. K. I. (2017). Grupos heterogêneos de educação terapêutica: efeitos entre crianças e a emergência do prazer compartilhado e da interação social em um caso de autismo. Estilos [online]. 22(3), 540-555. ISSN 1415-7128.doi: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v22i3p1-16.

Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 de dezembro). Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf?seque nce=3>.

Maleval, J.-C. (2017a). “Sobretudo verborrágicos”, os autistas. In J.-C. Maleval, O autista e a sua voz (pp.87-127). São Paulo: Blucher.

Maleval, J.-C. (2017b). O retorno do gozo na borda autística. In J.-C. Maleval, O autista e a sua voz (p.123-256). São Paulo: Blucher.

Resolução nº 2, de 11 de setembro de 2001. (2001, 11 de setembro). Diretrizes Curriculares para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf>.

Tisseron, S. (2008). Le danger de la télé pour les bébés. Toulouse: Érès

Published

2021-08-30

How to Cite

Bechara, L. C., Lavrador, M. B. ., Pesaro, M. E., Oliveira , M. T. de ., & Merletti , C. K. I. de . (2021). Lugar de Vida in times of pandemic: 30 years later and the continuity of inventions. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 26(2), 252-264. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i2p252-264