Continuing teachers' education: knowledge and wisdom in the clinicalanalysis of professional practice
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v17i1p76-87Keywords:
teacher education, psychoanalysis, educationAbstract
In thepsychoanalyticperspective of teachers' practices analysis, the subjective and professional implications of the teacher when exercising his or her job, demands a necessary articulation between knowledge and wisdom, that is, between possible and incidental, scienceproduced knowledge and the lack of knowledge of the enigma which animates the subject, a knowledge of the unknown, carrier of truth. For not reducing knowledge to the dimension of an object of exchange and enjoyment ("jouissance") of the Other, the teacher, marked by his or her singular style, give witness of the knowledge that inhabits him or herself and interrogates it while production of desire, whose truth becomes the way that guides him or her in the adventure of educating between Sila and Caribdis. This is the challenge placed at the education of teachers in the perspective of the clinical analysis of professional practice, whose historical origins allows understanding and analyzing its consequences nowadays.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.