The Composition of Eunice Katunda in the Brazilian political and musical context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.157504

Keywords:

Eunice Katunda., Women Composers, Historical Context

Abstract

This article analyzes the contribution of the composer Eunice Katunda to the Brazilian classical music of the 20th century, considering the main historical and political events which worked as a background. In order to provide a better understanding of how such contexts may have influenced her work, this is here presented in four distinct phases: Phase of Formation (until 1945), Música Viva Phase (1946-1950), Nationalist Phase (1951-1968) and Final Phase (after 1968). Among articles and books of several authors, those from the musicologist Carlos Kater, first biographer of the composer, and from the historians Lilia Schwarcz and Heloisa Starling have been consulted as main sources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliana Monteiro Silva, Universidade de São Paulo

    Pianista, Bacharel em Piano, Mestre e Doutora em Música pela ECA-USP, tendo sido bolsista Fapesp. Autora de livros, capítulos e artigos em português e inglês, enfoca em suas pesquisas e recitais a produção musical de mulheres.

  • Amilcar Zani, Universidade de São Paulo

    Pianista, pesquisador e professor titular do Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Sua especialização inclui estudos em Portugal e na Alemanha, e Pós-Doutorados nos EUA, e suas atividades de pesquisador e intérprete focalizam o romantismo alemão e a produção da Segunda Escola de Viena.

  • Marisa Milan Candido, Universidade de São Paulo

    Pianista, Bacharel em Piano pela Faculdade Santa Marcelina, com bolsa integral, e Mestre em Música pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Atualmente, desenvolve pesquisa de Doutorado em Música na ECA-USP sobre a compositora Eunice Katunda.

References

BIROLI, Flávia; MIGUEL, Luis Felipe. Feminismo e política: uma introdução. São Paulo: Boitempo, 2015.

CANDIDO, Marisa Milan. Estéticas cruzadas: rupturas e deslocamentos em Cláudio Santoro, César Guerra-Peixe e Eunice Katunda a partir de obras para piano compostas entre 1948 e 1952. 2017. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

CAPELATO, Maria Helena Rolim. Modernismo latino-americano e construção de identidades através da pintura. Revista de História, São Paulo, n. 153, p. 251-282, 2005.

COSTA, Maria Deonice Sampaio. Eunice Katunda. Dhâranâ: Revista de Ciência, Filosofia e Religiões Comparadas, São Paulo, ano 78, n. 240, p. 4-8, 2002.

EGG, André. A carta aberta de Camargo Guarnieri. Revista Científica/FAP, Curitiba, v. 1, 2006.

FAUSTO, Boris. História concisa do Brasil. 3. ed. São Paulo: Edusp, 2018.

FERRAZ, Gabriel. Heitor Villa-Lobos e Getúlio Vargas: doutrinando crianças por meio da educação musical. Revista de Música Latinoamericana, Texas, v. 34, n. 2, p. 162-195, 2013.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). Tradução de Marcos Santarrita; Revisão técnica Maria Celia Paoli. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

KATER, Carlos. Eunice Katunda: contribuição à pesquisa de fontes primárias. Opus, Porto Alegre, v. 3, n. 3, p. 64-68, 1991.

KATER, Carlos. Eunice Katunda: musicista brasileira. São Paulo: Annablume, 2001a.

KATER, Carlos. Música Viva e H. J. Koellreutter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa, 2001b.

KATUNDA, Eunice. Curriculum Vitae. [S. l.: s. n.], [198-]. (Texto datilografado).

MARIZ, Vasco. História da música no Brasil. 5. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

MONTEIRO DA SILVA, Eliana; ZANI NETTO, Amilcar. Dodecafonismo no Brasil: muito além de uma simples irreverência. In: Encontro de Musicologia de Ribeirão Preto, 4., 2012, Ribeirão Preto. Anais […]. Ribeirão Preto: Lateam, 2012.

NEVES, José Maria. Música contemporânea brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2008.

RIBAS, Dalmo. Rememorando Eunice. Dhâranâ: Revista de Ciência, Filosofia e Religiões Comparadas, São Paulo, ano 78, n. 240, p. 10-11, 2002.

SCHWAZRCZ, Lilia; STARLING, Heloisa Maria. Brasil: uma biografia. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas latino-americanas. São Paulo: Edusp, 2008.

TRAMONTINA, Leonardo S. S. A apropriação dos discursos da New Musicology por três didáticas norte-americanas de ensino de História da Música. 2011. Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

Published

2019-08-19

How to Cite

Silva, E. M., Zani, A., & Candido, M. M. (2019). The Composition of Eunice Katunda in the Brazilian political and musical context. Revista Extraprensa, 12(2), 114-137. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.157504