Identity and Intercultural Relationships in Guarani: a journey as a narrative strategy
DOI:
https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163276Keywords:
Latin American Cinema, Sociocultural Identity, Interculturalism, Transnationalism, TransculturalismAbstract
This article contextualizes the concepts of interculturalism, transculturalism and transnationalism and their cinematic representation by analyzing the film Guarani, a story about Atílio, an old Paraguayan fisherman from a Guaraní community, living on the banks of the Paraná River with his daughters and his granddaughter Iara, whom he raises as if she were a boy. The news that Helena, Iara’s mother, who left her village in pursuit of a better life in Argentina, is pregnant and expecting a boy, makes him want to go to Buenos Aires to convince his daughter to have her baby where she was born. He brings his granddaughter Iara with him in this long journey, which starts in his old boat and ends up with both of them on the road, hitchhiking. The film takes on a semi-documentary approach in order to portray the conflicts between the preservation of Native American customs within a globalized economy (which increasingly suffocates traditional means of production) from the perspective of Atílio, who can no longer find his place in this new reality, and the perspective of the young protagonist, who can walk between these two worlds, but is afraid of taking ownership of her adult life and leave her origins behind.
Downloads
References
ARRIGUCCI JÚNIOR, Davi. Enigma e comentário: Ensaios sobre literatura e experiência. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
BLASINI, Gilberto. Recorriendo las Americas: cars, roads, and Latin American Cinema.. In: GARIBOTTO, Verónica; PÉREZ, Jorge (ed.). The Latin American road movie. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016.CANCLINI, Nestor García. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós, 2001.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Os Guarani: índios do Sul – religião, resistência e adaptação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 4, n. 10, p. 53-90, 1990.
CANCLINI, Nestor García. Diferentes, desiguales y desconectados: mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa, 2004.
IANNI, Octavio. Globalização e transculturação. Revista de Ciências Humanas UFSC, Florianópolis, v. 14, n. 20, p. 139-170, 1996.
PAIS, José Machado. A juventude como fase de vida: dos ritos de passagem aos ritos de impasse. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 371-381, 2009. Disponível em: http://bit.ly/38KE5Vs. Acesso em: 20 dez. 2019.
PAIVA, Samuel. Gêneses do gênero road movie. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, n 36, p. 35-53, 2011.
SCHEMES, Elisa Freitas. A literatura de viagem como gênero literário e como fonte de pesquisa. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 28., 2015, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: Universidade Federal de santa Catarina, 2015. Disponível em: http://bit.ly/313g4X4. Acesso em: 21 jun. 2018.
SILVA, Denise Mota da. Vizinhos distantes: circulação cinematográfica no Mercosul. São Paulo: Annablume, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter qualquer material científico para Extraprensa, o autor, doravante criador, aceita licenciar seu trabalho dentro das atribuições do Creative Commons, na qual seu trabalho pode ser acessado e citado por outro autor em um eventual trabalho, porém obriga a manutenção de todos os autores que compõem a obra integral, inclusive aqueles que serviram de base para o primeiro.
Toda obra aqui publicada encontra-se titulada sob as seguintes categorias da Licença Creative Commons (by/nc/nd):
- Atribuição (de todos os autores que compõem a obra);
- Uso não comercial em quaisquer hipóteses;
- Proibição de obras derivadas (o trabalho não poderá ser reescrito por terceiros. Apenas textos originais são considerados);
- Distribuição, exibição e cópia ilimitada por qualquer meio, desde que nenhum custo financeiro seja repassado.
Em nenhuma ocasião a licença de Extraprensa poderá ser revertida para outro padrão, exceto uma nova atualização do sistema Creative Commons (a partir da versão 3.0). Em caso de não concordar com esta política de Direito Autoral, o autor não poderá publicar neste espaço o seu trabalho, sob pena de o mesmo ser removido do conteúdo de Extraprensa.