Identity and Intercultural Relationships in Guarani: a journey as a narrative strategy

Authors

  • Luiza Cristina Lusvarghi Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163276

Keywords:

Latin American Cinema, Sociocultural Identity, Interculturalism, Transnationalism, Transculturalism

Abstract

This article contextualizes the concepts of interculturalism, transculturalism and transnationalism and their cinematic representation by analyzing the film Guarani, a story about Atílio, an old Paraguayan fisherman from a Guaraní community, living on the banks of the Paraná River with his daughters and his granddaughter Iara, whom he raises as if she were a boy. The news that Helena, Iara’s mother, who left her village in pursuit of a better life in Argentina, is pregnant and expecting a boy, makes him want to go to Buenos Aires to convince his daughter to have her baby where she was born. He brings his granddaughter Iara with him in this long journey, which starts in his old boat and ends up with both of them on the road, hitchhiking. The film takes on a semi-documentary approach in order to portray the conflicts between the preservation of Native American customs within a globalized economy (which increasingly suffocates traditional means of production) from the perspective of Atílio, who can no longer find his place in this new reality, and the perspective of the young protagonist, who can walk between these two worlds, but is afraid of taking ownership of her adult life and leave her origins behind.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luiza Cristina Lusvarghi, Universidade Anhembi Morumbi

    Graduada em Letras pela Faculdade São Bernardo (Fasb – 1977) e em Comunicação Social (Jornalismo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP – 1986). Mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP – 2002). Doutora pela ECA-USP (2007). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Estudo dos Meios e da Produção Mediática e dos processos de transmidiação na convergência entre Cinema e Televisão. Colabora com os cursos de especialização do Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU) e da Universidade Anhembi Morumbi (UAMSP). Desenvolve pesquisa sobre a produção original da Netflix para a América Latina.

References

ARRIGUCCI JÚNIOR, Davi. Enigma e comentário: Ensaios sobre literatura e experiência. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

BLASINI, Gilberto. Recorriendo las Americas: cars, roads, and Latin American Cinema.. In: GARIBOTTO, Verónica; PÉREZ, Jorge (ed.). The Latin American road movie. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016.CANCLINI, Nestor García. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós, 2001.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Os Guarani: índios do Sul – religião, resistência e adaptação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 4, n. 10, p. 53-90, 1990.

CANCLINI, Nestor García. Diferentes, desiguales y desconectados: mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa, 2004.

IANNI, Octavio. Globalização e transculturação. Revista de Ciências Humanas UFSC, Florianópolis, v. 14, n. 20, p. 139-170, 1996.

PAIS, José Machado. A juventude como fase de vida: dos ritos de passagem aos ritos de impasse. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 371-381, 2009. Disponível em: http://bit.ly/38KE5Vs. Acesso em: 20 dez. 2019.

PAIVA, Samuel. Gêneses do gênero road movie. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, n 36, p. 35-53, 2011.

SCHEMES, Elisa Freitas. A literatura de viagem como gênero literário e como fonte de pesquisa. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 28., 2015, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: Universidade Federal de santa Catarina, 2015. Disponível em: http://bit.ly/313g4X4. Acesso em: 21 jun. 2018.

SILVA, Denise Mota da. Vizinhos distantes: circulação cinematográfica no Mercosul. São Paulo: Annablume, 2007.

Published

2019-12-30

How to Cite

Lusvarghi, L. C. (2019). Identity and Intercultural Relationships in Guarani: a journey as a narrative strategy. Revista Extraprensa, 13(1), 227-240. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163276