Orfeu no Carnaval: ensaio sobre as adaptações da peça Orfeu da Conceição

Authors

  • Rogério de Almeida Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.173549

Keywords:

Cinema, Imaginary, Mythology, Carnival, Orpheus

Abstract

This article analyzes the representation of the carnival in two films: Orfeu do Carnaval (1959) and Orfeu (1999), respectively directed by Marcel Camus and Cacá Diegues, both from the piece Orfeu da Conceição (1956), written by Vinicius de Moraes. The methodology is guided by the anthropology of the imaginary and looks for the roots of the representation of Carnival in the Greek myths of Orpheus, Apollo and Dionysus. The comparative study of these cinematographic pieces shows that, with the loss of the symbolic load of myths and the emergence of commercial interests, Carnival becomes a simulation of a party that, in its origins, was experienced with Apollonian exuberance and as tragic affirmation of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rogério de Almeida, Universidade de São Paulo

    Professor associado da Faculdade de Educação da USP (FEUSP), coordenador do Lab_Arte (Laboratório Experimental de Arte, Educação e Cultura) e editor da revista Educação e Pesquisa, da FEUSP.

References

ARAÚJO, Alberto Filipe; GOMES, Eunice S. L.; ALMEIDA, Rogério de. O mito revivido: a mitanálise como método de investigação do imaginário. São Paulo: Képos, 2014.

BRUNEL, Pierre. Dicionário de mitos literários. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.

DURAND, Gilbert. Mito, símbolo e mitodologia. Lisboa: Presença, 1981.

DURAND, Gilbert. Campos do imaginário. Lisboa: Piaget, 1996.

HOLLANDA. Chico Buarque. Essa gente. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MORAES, Vinicius de. Orfeu da Conceição. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1956.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia: ou helenismo e pessimismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

PRUDENTE, Celso Luiz. Os tambores negros, antropologia da estética da arte negra dos tambores sagrados dos meninos do Morumbi: pedagogia afro. São Paulo: Fiuza, 2011.

PRUDENTE, Celso Luiz. A dimensão pedagógica da alegoria carnavalesca no cinema negro enquanto arte de afirmação ontológica da africanidade: pontos para um diálogo com Merleau-Ponty. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 23, n. 53/1, p. 403-424, 2014.

THAMOS, Márcio. Do hexâmetro ao decassílabo: Equivalência estilística baseada na materialidade da expressão. Scientia Traductionis, Florianópolis, n. 10, p. 201-213, 2011.

Filmografia

HARDCORE: No submundo do sexo. Diretor: Paul Schrader. Los Angeles: Columbia Pictures, 1979. 108 min.

LADRÕES de Bicicleta. Diretor: Vittorio De Sica. Itália: Produzioni De Sica, 1948. 89 min.

ORFEU do carnaval. Diretor: Marcel Camus. Brasil, França, Itália: Dispat Films; Gemma; Tupan Filmes, 1959. 100 min.

ORFEU. Diretor: Cacá Diegues. Rio de Janeiro: Globo Filmes, 1999. 110 min.

ORFEU. Diretor: Jean Cocteau. Paris: Films du Palais, 1950. 95 min.

VIDAS em Fuga. Diretor: Sidney Lumet. New York: Pennebaker Productions, 1959. 119 min.

Published

2020-12-12

How to Cite

Almeida, R. de. (2020). Orfeu no Carnaval: ensaio sobre as adaptações da peça Orfeu da Conceição. Revista Extraprensa, 14(1), 353-370. https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.173549