Relationship between samba schools, black dances and hip hop

Authors

  • João Batista de Jesus Félix Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.176215

Keywords:

Identity, Racism, Discrimination, Culture

Abstract

This article begins by analyzing the program “O Negro da Senzala ao Soul”, shown by TV Cultura in 1977, in which São Paulo samba schools and the Black dance parties are compared. The program argued that samba alienates, whereas dance parties provide conditions for the increase of black social awareness. Then, we analyze the black dance parties Chic Show and Zimbabwe, showing that there is not such a great distance between the samba schools and the dance parties, as it is defended in the TV Cultura’s program. We conclude with an analysis of the relationship between hip hop movement and the samba schools and samba dancers, demonstrating that, although hip hop has serious criticism of the samba schools, they respect some samba dancers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Batista de Jesus Félix, Universidade Federal do Tocantins

    Associate Professor II at the Federal University of Tocantins (UFT), in the Degree of Social Sciences, where he joined in 2008, PhD and Master in Social Anthropology is the Coordinator of the Film Society of UFT in Tocantinopolis, since 2008, coordinated the exhibitions "Video Indio Brazil" in 2010 and the "International Animation Day Exhibition", from 2010 to 2014

References

ALBERTI, Verena; PEREIRA, Amilcar Araújo. História do movimento negro no Brasil: depoimentos ao CPDOC. Rio de Janeiro: Pallas: CPDOC-FGV, 2007.

BARONETTI, Bruno Sanches. Transformações na avenida: história das escolas de samba na cidade de São Paulo (1968-1996). São Paulo: LiberArs, 2015.

CUNHA, Manuela Carneiro da. Negros estrangeiros: os escravos libertos e sua volta à África. São Paulo: Brasiliense, 1985.

FELIX, João Batista de Jesus. Chic Show e Zimbabwe: a construção da identidade nos bailes black paulistanos. 2000. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

MACEDO, Márcio José. Baladas Black e Rodas de Samba da Terra da Garoa In: MAGNANI, José Guilherme Cantor; SOUZA, Bruna Mantese de (org.). Jovens na metrópole: etnografias de circuitos de lazer, encontro e sociabilidade São Paulo, Editora Terceiro Nome, 2007. p. 189-224.

MOVIMENTO NEGRO UNIFICADO. 1978-1988 10 anos de luta contra o racismo. São Paulo: Confraria do Livro, 1988.

O NEGRO da Senzala ao Soul. Produção do Departamento de Jornalismo da TV Cultura. São Paulo, 1977. 1 vídeo (45 min). Publicado pelo canal Gabriel Priolli. Disponível em: https://bit.ly/36zBCyl. Acesso em: 20 dez. 2020.

SILVA, Carlos Benedito Rodrigues da. “Black-Soul”: aglutinação espontânea ou identidade étnica – uma contribuição ao estudo das manifestações culturais no meio negro. Anuário Ciências Sociais Hoje, São Paulo, v. 2, p. 244-262, 1983.

VIANNA, Hermano. O mundo funk carioca. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

VOZ Ativa. Intérprete: Racionais MC’s. Composição: Edy Rock e Mano Brown. In: ESCOLHA o seu caminho. São Paulo: Zimbabwe, 1992. 1 disco vinil, lado A, faixa 1.

Published

2020-12-12

How to Cite

Félix, J. B. de J. . (2020). Relationship between samba schools, black dances and hip hop. Revista Extraprensa, 14(1), 329-340. https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.176215