O Cortejo das rainhas: performance transdisciplinar de invocação do feminino e da água

Authors

  • Selma Pereira Instituto Polítécnico de Castelo Branco
  • Pilar Pérez Universidade Autônoma de Madrid
  • Adérito Fernandes-Marcos Universidade Aberta de Portugal

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.176388

Keywords:

Performance, Ritual, Archetypes, Transdisciplinarity, Postdigital

Abstract

The Cortejo das Rainhas (Procession of Queens) constituted an artistic performance with transdisciplinary expression and a strong connection to culture, ancestry, symbolic and spiritual. The performance, integrated in the line of reflection and criticism denominated Reina Posbolonia (Post-Bolognian Queen), involved more than 20 participants, took place in the city of Silves, Portugal, and resulted in an individual catalyst, group and community challenge in its place (in the streets, alleys, castle and city theatre). In this article we analyse the archetypes, symbols and dualities present in the performance, focusing on the creative process of the performance-ritual and its common aspects with Carnival, in order to contribute to the discussion of the transdisciplinary dimension of symbolic invocation to elements of spirituality, ancestry and the sacred.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Selma Pereira, Instituto Polítécnico de Castelo Branco

    Professora Adjunta Convidada na ESART – Instituto Politécnico de Castelo Branco, Castelo Branco, Portugal; Centro de Investigação em Artes e Comunicação (CIAC); Lisboa, Portugal.

  • Pilar Pérez, Universidade Autônoma de Madrid

    Professora Titular na Universidade Autônoma de Madrid, Departamento de Educação Artística, Madrid, Espanha – Grupo de Investigação Mudança Educativa para a Justiça Social (GICE).

  • Adérito Fernandes-Marcos, Universidade Aberta de Portugal

    Professor Catedrático na Universidade Aberta de Portugal. Centro de Investigação em Artes e Comunicação (CIAC); Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores, Tecnologia e Ciência (INESC-TEC); Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D); Presidente da Artech-International, Lisboa, Portugal. Professor Honoris Causa no O Centro Universitário Eurípides de Marília (UNIVEM), São Paulo, Brasil.

References

CAVALCANTI, Maria Laura. Ritual e teatro na cultura popular. Textos escolhidos de cultura popular e arte populares, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, 2015.

CAVALCANTI, Maria Laura. Ritual, drama e performance na cultura popular: uma conversa entre a antropologia e o teatro. Série Passagens, Rio de Janeiro, n. 12, 2011.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Diccionario de los símbolos. Barcelona: Editorial Herder, 2007.

CRUZ, Danielle Maia; RODRIGUES, Lea Carvalho. Drama, performance e experiência: o desfile de carnaval do maracatu Nação Iracema, Dossiê Arte do Carnaval, Arquivos do CMD, Brasília, DF, v. 6, n. 1, Jul/Dez 2017. Disponível em: https://bit.ly/373MF36. Acesso em: 30 set. 2020.

D’ANGELO, Paolo; CARCHIA, Gianni. Dicionário de estética. São Paulo: Edições 70, 2009.

DE LA ROCHETERIE, Jaques. La simbologia de los sueños, la naturaleza. Ciudad de México: Editorial Fata Morgana, 1995.

ESPAÇO além – Marina Abramovic e o Brasil. Direção: Marco Del Fiol. São Paulo: Casa Redonda: Elo Company, 2016. Disponível em: https://bit.ly/371uVWc. Acesso em: 1 out. 2020.

DIAZ-OBREGÓN, Raúl; PÉREZ, Pilar. ¿Qué es el blog del Uniforme Posbolonio?. Uniforme Posbolonio, Madrid, 2012. Disponível em: https://bityli.com/hL8v9. Acesso em: 30 set. 2020.

EMOTO, Masaru. As mensagens escondidas na água. Amadora: Estrela Polar, 2006.

FERNANDES-MARCOS, Adérito. et al. Poéticas digitais em Al-Mut’amid: inovação, poesia, inclusão. In: RETIRO DOUTORAL EM MÉDIA-ARTE DIGITAL, 2., 2014, Silves, Portugal. Anais […]. Faro: Edições , 2014. p. 1-11 Disponível em: https://bityli.com/gHZFC. Acesso em: 6 out. 2020.

FERNANDES-MARCOS, Adérito. Artefacto computacional: elemento central na prática artística em arte e cultura digital. Revista Lusófona de Estudos Culturais, Braga, v. 3, n. 2, p. 129-147, 2017.

FREITAS, Lima de; MORIN, Edgar; NICOLESCU, Basarab. Carta de transdisciplinaridade. In: CONGRESSO MUNDIAL DA TRANSDISCIPLINARIDADE, 1994, Setúbal. Anais […]. Setúbal: Convento da Arrábida, 1994.

GOMES, Rosa Varela. Silves (Xelb), uma cidade de Gharb Al-Andalus: território e cultura. Lisboa: Instituto Português de Arqueologia, 2002.

JUNG, Carl Gustav. Phénomènes occultes. Paris: Ed. Montaigne, 1939.

MELO, Lara. Guerra de Cerco (Silves). Almadam online, Almada, n. 20, v. 2, p. 64-72, 2016. Disponível em: https://bityli.com/aRjgh. Acesso em: 10 set. 2020

MÜLLER, Regina. Transcendência: Marina Abramovic no Brasil. In: JOCHEN VOLZ, Júlia Rebouças (org.). Terra comunal: Marina Abramovic + MAI. São Paulo: Sesc, 2016.

NIETZSCHE, Friedrich. A origem da tragédia. Portugal: Guimarães Editores, 2002.

OBRIST, Hans Ulrich. Curation in the postdigital age. In: OPENSHAW, Jonathan. Postdigital artisans: craftmanship with a new aesthetic in fashion, art, design and architecture. Amesterdam: Frame Publishers, 2015. p. 10-14.

PÉREZ, Pilar. (2014). Reina posbolonia. Con el Uniforme Posbolonio, Madrid, 2014. Disponível em: https://bityli.com/Jb7kz. Acesso em: 9 out. 2020.

SCHECHNER, Richard. Pontos de contato entre pensamento antropológico e teatral. Cadernos de Campo, São Paulo, v. 20, n. 20, p. 213-236, 2011.

Published

2020-12-12

How to Cite

Pereira, S., Pérez, P., & Fernandes-Marcos, A. (2020). O Cortejo das rainhas: performance transdisciplinar de invocação do feminino e da água. Revista Extraprensa, 14(1), 170-191. https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.176388