Online TV in Brazil: Globo distribution services strategies

Authors

  • João Carlos Massarolo Universidade Federal de São Carlos
  • Dario Mesquita Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.212508

Keywords:

Online television, Multiplataform, Video on demand

Abstract

In the era of streaming television, the concept of television is revisited with every new screen device with an internet connection that appears on the market. Online TV advances audiovisual distribution services and differentiates itself from social platforms (YouTube, Facebook etc.) and content platforms (Netflix and Amazon Prime Video, among others) by offering a variety of services and by its closed viewing infrastructure of the audiovisual content collection, selected by editorial curation. By mobilizing the notion of online TV, we analyze the Globoplay platform (Globo) to demonstrate the continuities and ruptures between Online TV, Globoplay and video on demand, identifying the particularities of each service.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • João Carlos Massarolo, Universidade Federal de São Carlos

    Associate Professor at the Department of Arts and Communication (DAC) at the Federal University of São Carlos (UFSCar); CNPq scholarship holder (PQ2); Coordinator of the Study Group on Interactive Media in Image and Sound (GEMInIS); Editor in charge of the GEMINIS journal.

  • Dario Mesquita, Universidade Federal de São Carlos

    Professor at the Department of Arts and Communication (DAC) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). PhD in Design from Anhembi Morumbi University (UAM). Master in Image and Sound by UFSCar. Researcher at the Study Group on Interactive Media in Image and Sound (GEMInIS) and at the OBITEL network.

References

ARAB, Analu. Fã-ativismo na telenovela Em Família. Dissertação (Mestrado em Pós-Graduação em Imagem e Som). UFSCar: São Carlos, 2015.

ANUÁRIO Estatístico do Cinema Brasileiro 2018. Rio de Janeiro: Agência Nacional do Cinema, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/cinema/arquivos-pdf/anuario-estatistico-do-cinema-brasileiro-2018-1.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

CARDER, Esther. What is ‘media technology’? Moore Kingston Smith, 25 set. 2022. Disponível em: https://bit.ly/3L2NGwj. Acesso em: 30 ago. 2023.

DANAHER, John. Algorithmic Regulation. In: YEUNG, K.; LODGE, M. The Ethics of Algorithmic Outsourcing in Everyday Life. Oxford: Oxford University Press, 2019.

EVANS, E.; COUGHLAN, T.; COUGHLAN, V. “Building Digital Estates: Multiscreening, Technology Management and Ephemeral Television”. Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies, v. 12, n. 2, p. 191-205, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3KXFRrS. Acesso em: 25 fev. 2020.

GILLESPIE, Tarleton. The politics of ‘platforms’. New Media and Society, v. 12, n. 3, p. 347-364, 2010.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

JOHNSON, Catherine. Online TV. New York: Routledge, 2019.

KATAR IBOPE. Inside Video 2023: Video, estado de evolução. São Paulo: Katar Ibope Media, 2023. Disponível em: https://bit.ly/3QZhJZs. Acesso em: 21 maio 2023.

LAUTERJUNG, Fernando. Ancine sinaliza tratamento tributário diferenciado ao VOD em catch-up TV. Teletime, [S. l.]: 5 ago. 2015. Disponível em: https://bit.ly/45SgEH1. Acesso em: 5 fev. 2020.

LIMA, Adriana; BALADEZ, Cainan. Anuário Estatístico do Cinema Brasileiro 2018. Rio de Janeiro: Agência Nacional do Cinema, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/anuario_2019.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; MUNGIOLI, Maria Cristina Palma; BREDARIOLI, Claudia Maria Moraes; FREIRE, Denise de Oliveira; ALVES, Clarice Greco. Brasil: novos modos de fazer e ver ficção televisiva. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de.; OROZCO, Guilherme. (org.). Convergências e transmidiação da ficção televisiva. São Paulo: Globo, 2010.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; OROZCO, Guilherme. Apresentação. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; OROZCO, Guilherme. (org.). Modelos de distribuição da televisão por internet: atores, tecnologias, estratégias. Porto Alegre: Sulina, 2019.

LOTZ, A. Portals: A Treatise on Internet-Distributed Television. University of Michigan, Michigan Publishing. Services, 2017.

MASSAROLO, João; MESQUITA, D.; CAMARA, Naiá S.; PADOVANI, Gustavo; REZENDE, Carolina R.; ZAGO, João P. P.; ALVES, Ana T. BARBOSA, Silvio H. V. Práticas de Binge-watching nas multiplataformas. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de (org.). Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira II: práticas de fãs no ambiente da cultura participativa. Porto Alegre: Sulina, 2017.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensão do homem (understanding media). 18. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

MCLUHAN, Marshall; MCLUHAN, Erick. Laws of media: the new science. Toronto: University of Toronto Press, 1998.

MOURA, Fernanda. Globo vira Media Tech Company. Revista Set, 9 set. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3Ejqpm4. Acesso em: 24 jul. 2020

MURRAY, Janet. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural; UNESP, 2003.

NOAM, Eli; GROEBEL, Jô; GERBARG, Darcy. Presentation. In: NOAM, Eli; GROEBEL, Jô; GERBARG, Darcy (org.). Internet television. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

SCOLARI, Carlos. Las leyes de la Interfaz. Barcelona: Gedisa, 2018.

SILVA, Leonardo. O mercado da televisão via streaming: Características e estratégias chaves na produção e distribuição de conteúdos originais. In: Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, 20., Porto Alegre, 2019. Anais.[S. l.]: Intercom, 2019.

SRNICEK, Nick. Platform Capitalism. 1. ed. Cambridge: Polity Press, 2017. Edição Kindle.

STEINBERG, Marc. The Platform Economy – how Japan transformed the consumer internet. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2019.

PADIGLIONE, Cristina. “‘Masterchef’ e ‘Avenida Brasil’ alimentam esquema do ‘vale a pena ver de novo’ (e de novo)”. Folha de S.Paulo – Ilustrada, 3 fev. 2020a. Disponível em: https://bit.ly/3qKBhGx. Acesso em: 20 fev. 2020.

PADIGLIONE, Cristina. Entenda por que onda de demissões de estrelas da Globo muda totalmente a TV. Folha de S.Paulo - Ilustrada, 10 ago. 2020b. Disponível em: https://bit.ly/3L4u7Uu. Acesso em: 13 ago. 2020.

PANG, Sauming. Successful service design for telecommunications: a comprehensive guide to design and implementation. Chichester: John Wiley & Sons, 2009.

PARKER, Geoffrey; ALSTINE, Marshall; CHOUDAY, Sangeet. Plataforma: a revolução estratégica. São Paulo: Alta Books, 2018.

PEREIRA, Vinicius Andrade. Estendendo McLuhan: da aldeia à teia global – comunicação, memória e tecnologia. Porto Alegre: Sulina, 2011.

ROSA, João Luiz. Sem perder o DNA, Globo busca ser uma ‘media tech’. Valor Econômico, 13 mar. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3R1uR07. Acesso em: 24 fev. 2022.

VAN DIJCK, José. The culture of connectivity: a critical history of social media. Oxford: Oxford University Press, 2013.

VELOSO, Alberto. Programação da Rede Globo está em computadores, tablets e celulares. Globo Minas, 9 out. 2012. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/globominas/noticia/2012/09/programacao-da-rede-globo-esta-em-computadores-tablets-e-celulares.html. Acesso em: 7 set. 2023

VOLLMER, Christopher; BLUM, Sebastian; BENNIN, Kristina. The rise of multichannel networks: Critical capabilities for the new digital video ecosystem. Strategy & PWC: New York, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3EkbI2g. Acesso em: 24 dez. 2019.

VOMERO, Renata. 7 em cada 10 brasileiros assinam algum serviço de streaming, revela pesquisa. Exibidor, 17 abr. 2023. Disponível em: https://bit.ly/3YZ4iLl. Acesso em: 21 mai. 2023.

Published

2023-11-03

How to Cite

Massarolo, J. C., & Mesquita, D. (2023). Online TV in Brazil: Globo distribution services strategies. Revista Extraprensa, 16(2), 113-136. https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.212508