Play the music: the importance of technology for artistic-cultural fruition and the development of the economy of culture

Authors

  • Carolina Marques Henriques Ficheira Centro Universitário Celso Lisboa
  • Daniel Velasco Leão Federal University of Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.212629

Keywords:

Music, Fruition, Technology and creative economy

Abstract

This study aims to discuss the impacts of technology in creating, distributing, and obtaining artistic-cultural products (mainly in the music sector), as well as the social impacts of the economy of culture in Brazil. For this, we will use an exploratory research, which surrounds the scenario of the platformization of cultural production, technology, and income of Brazilians, and describe cases – examples that oppose the hegemonic logic in the global digital scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carolina Marques Henriques Ficheira, Centro Universitário Celso Lisboa

    University professor, researcher, cultural producer and referee in the area of culture in both direct and indirect support. Graduated in Cultural Production (UFF), master in Communication and Culture from UFRJ and PhD in Literature Science (Comparative Literature). She is linked to the Creative Economy, Development and Territory research laboratory (LEC-ESPM RIO).

  • Daniel Velasco Leão, Federal University of Santa Catarina

    Professor, researcher, editor, filmmaker and visual artist. Graduated in Social Communication and Cinema (UFF), master in Communication from UFF and PhD in Visual Arts from UESC. He currently teaches Photography Direction at Univali and is a Post-Doctoral Fellow in Literature at the Federal University of Santa Catarina.

References

ANDERSON, Chris. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Elsevier, 2015.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. 8. ed. Brasília: Editora Brasiliense, 2012.

BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

BOB Dylan vende todo seu catálogo musical em acordo estimado em US$ 300 milhões. G1, Rio de Janeiro, 7 dez. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/musica/noticia/2020/12/07/bob-dylan-vende-todo-seu-catalogo-musical-em-acordo-estimado-em-us-300-milhoes.ghtml. Acesso em: 31 maio 2023.

BRASIL. Lei nº 9.472, de 16 de julho de 1997. Dispõe sobre a organização dos serviços de telecomunicações, a criação e funcionamento de um órgão regulador e outros aspectos institucionais, nos termos da Emenda Constitucional nº 8, de 1995. Brasília, DF: Presidência da República, [2005]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9472.htm. Acesso em: 11 jul. 2023.

CESAR, Daniel. Lulaflix? Governo Lula estuda criação de governo estatal. UOL, 12 jan. 2023. Disponível em: https://natelinha.uol.com.br/mercado/2023/01/12/lulaflix-governo-lula-estuda-criacao-de-streaming-estatal-192545.php. Acesso em: 31 maio 2023.

COOK, Nicholas. Digital technology and cultural practice. In: COOK, Nicholas; INGALLS, Monique M.; TRIPPETT, David (ed.). The Cambridge Companion to Music in Digital Culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2019. p. 5-28.

DE MARCHI, L. A destruição criadora da indústria fonográfica brasileira, 1999-2009: dos discos físicos ao comércio digital de música. Rio de Janeiro: Folio Digital, 2016.

DINIS, David. Dicas Tratore: o que é um pré-save. Blog Tratore, 14 mar. 2023. Disponível em: https://tratore.wordpress.com/2019/05/08/dicas-tratore-o-que-e-um-pre-save. Acesso em: 31 maio 2023.

GIOIA, Ted. Music: a subversive history. New York: Basic Books, 2019.

HAN, Byung-Chul. Infocracia: digitalização e a crise da democracia. Petrópolis: Editora Vozes, 2022.

HESMONDHALGH, David; JONES, Ellis; RAUH, Andreas. Sound Cloud and Bandcamp as Alternative Music Platfforms. Social Media + Society, v. 5, n. 4, p. 1-13, out./dez. 2019. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2056305119883429>. Acesso em: 31 maio 2023.

IBGE. PNAD Contínua – pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua. Séries Históricas, 2023.

JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2006.

KISCHINHEVSKY, Marcelo; DE MARCHI, Leonardo; VICENTE, Eduardo. Em busca da música infinita: os serviços de streaming e os conflitos de interesse no mercado de conteúdos digitais. Revista Fronteiras: estudos midiáticos, v. 17, n. 3, p. 302-311, 2015.

KIULIAN, Artur. Robot is the boss: how to do business with Artificial Intelligence. Los Angeles: Artur Kiulian, 2017.

LEI, Xiaochang. Pro-rata vs User-centric in the music streaming industry. Economics Letters, v. 226, maio 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.econlet.2023.111111. Acesso em: 31 maio 2023.

LEMOS, André. Cibercultura e mobilidade: a era da conexão. Razón y Palabra, v. 22, n. 1-100, p. 107-133, 2018.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MOSCHETTA, Pedro Henrique; VIEIRA, Jorge. Música na era do streaming: curadoria e descoberta musical no Spotify. Sociologias, v. 20, n. 49, p. 258-292, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/15174522-02004911. Acesso em: 31 maio 2023.

NEIL Young segue os passos de Dylan e vende metade de seu catálogo. Estado de Minas Internacional, 6 jan. 2021. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/ internacional/2021/01/06/interna_internacional,1226585/neil-young-segue-os-passos-de-dylan-e-vende-metade-de-seu-catalogo.shtml. Acesso em: 31 maio 2023.

NIEBORG, David B.; POELL, Thomas. The platformization of cultural production: theorizing the contingent cultural commodity. New Media & Society, v. 20, n. 11, p. 4275–4292, 2018.

PACETE, Luiz Gustavo. Emicida: como foi feito o primeiro show de um brasileiro do Fortnite. Forbes, 1º maio 2022. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2022/05/emicida-como-foi-feito-o-primeiro-show-de-um-brasileiro-no-fortnite/. Acesso em: 31 maio 2023.

PIB da economia da cultura e das indústrias criativas: a importância da cultura e da criatividade para o Produto Interno Bruto. Observatório Itaú Cultural, 10 abr. 2023. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/observatorio/paineldedados/publicacoes/ boletins/pib-da-economia-da-cultura-e-das-industrias-criativas-a-importancia-da-cultura-e-da-criatividade-para-o-produto-interno-bruto-brasileiro. Acesso em: 31 maio 2023.

PRUDENCIO, Thiago. Brasil é o terceiro país com mais usuários do YouTube. Forbes, 10 maio 2023. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2023/05/brasil-e-o-terceiro-pais-com-mais-usuarios-do-youtube-em-2023/. Acesso em: 31 maio 2023.

REIS, Ana Carla Fonseca. Economia da cultura e desenvolvimento sustentável: o caleidoscópio da Cultura. Barueri: Manole, 2006.

RECIFE. Creative Cities Network. UNESCO, [c2023]. Disponível em: https://en.unesco.org/creative-cities/recife. Acesso em: 11 jul. 2023.

SANGUINETT, Maria Luiza. A música no Brasil e em Pernambuco: formação e tendências. Ciência & Trópico, Recife, v. 12, n. 2, p. 215-224, jul./dez. 1984. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CIC/article/download/364/251. Acesso em: 31 maio 2023.

SANTOS, João Marcos Abreu dos. Inteligência artificial, machine learning e algoritmos: como essas tecnologias estão moldando o novo mercado da música. 2019. Dissertação (Mestrado em Gestão da Economia Criativa) – Escola Superior de Propaganda e Marketing, Rio de Janeiro, 2019.

SILVA JUNIOR, Flávio Marcílio Maia. Música em fluxo: transformações na indústria fonográfica a partir do streaming. 2018. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8350/2/FLAVIO_MARCILIO_MAIA_SILVA_JR.pdf. Acesso em: 31 maio 2023.

SILVA JUNIOR, Adelson Marcelino da. A circulação da música no ciberespaço a partir das práticas das cantoras Nathalia Bellar e Val Donato na Cena musical Independente da cidade de João Pessoa/PB. 2020. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/20496/1/AdelsonMarcelinodaSilvaJ%C3%BAnior_Dissert.pdf. Acesso em: 31 maio 2023.

SOBRE o #estudeofunk. Estude o funk, [c2023]. Disponível em: www.estudeofunk.com.br. Acesso em: 31 maio 2023.

SOUSA, Ana Paula. Reinado do streaming: o passado e o futuro da regulação. In: SOUSA, Ana Paula; RAVACHE, Guilherme (org.). Janela em revolução: disrupções, dilemas regulatórios e novas oportunidades para o audiovisual. São Paulo: Projeto Paradiso, 2022. p. 9-21.

TOLEDO, Heloísa Maria dos Santos. Som livre: as trilhas sonoras das telenovelas e o processo de difusão da música. 2010. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/106230/toledo_hms_dr_arafcl.pdf?sequence=1&isAllowed. Acesso em: 31 maio 2023.

VALUE of YouTube for the music industry: Paper I, Cannibalisation. Technical report. RBB Economics, London, 2017. Disponível em: https://www.rbbecon.com/publication/article/value-of-youtube-to-the-music-industry-paper-i-cannibalisation. Acesso em: 25 maio 2023.

Published

2023-11-03

How to Cite

Ficheira, C. M. H. ., & Leão, D. V. (2023). Play the music: the importance of technology for artistic-cultural fruition and the development of the economy of culture. Revista Extraprensa, 16(2), 76-94. https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.212629