Cordel Analysis In Teaching Geography: vision of the periphery and urban violence
visión de la periferia y violencia urbana
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2020.167885Keywords:
Literature, Cordel, PeripheryAbstract
This article its purpose is to understand the dynamics that constitute the periphery and the violence built from a cordel workshop in a 7th grade class at CIEP 439 - Luiz Gonzaga Júnior, Luiz Caçador, SG-RJ. This dynamic was realized from the Project Extension of School Workshops of Geography, which is developed with the theme Geography, Literature and Arts. As a result, we realized that most of the printed booklets named cordel had reported different types of violence suffered from the place where they live, and with this, the work motivated us to delve into the theme to understand the process.
Downloads
References
BARROS, Dilsom; BARBOSA, Vilma de Lurdes Barbosa. A literatura de cordel no ensino de geografia. X Encontro de Extensão Universitária. Paraíba: UFPB, 2008.
CALLAI, Helena Copetti. O estudo do município ou a Geografia nas séries iniciais. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos, et all. Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 4ª ed. Porto Alegre: UFRGS, 2003.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia e prática de ensino. Goiânia: Alternativa. Campinas, SP: Papirus, 2002.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Bases teórico-metodológicas da Geografia: uma referência para a formação e a prática de ensino. In: CAVALCANTI, L.S. (Org). Formação de professores: concepções e práticas em geografia Goiania: E.Vieira, p. 31-33, 2006.
FOUCAULT, Michel. Em Defesa da Sociedade. 4ª tiragem. Tradução: Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Conheça o Brasil-População: Trabalho e Rendimento. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: <https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18314-trabalho-e-rendimento.html>. Acesso em: mai. 2019.
MARINHO, Ana; PINHEIRO, Hélder. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.
MOREIRA, Ruy. Pensar e ser em Geografia. São Paulo: Contexto, 2007.
ROLIM, Marcos. A formação de jovens violentos: para uma etiologia da disponibilidade violenta, 2014. Tese (Doutorado em Sociologia) – Programa de Pós-graduação em Sociologia, 2014. . Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/102225 Acesso em: 18 jul. 2019.
ROSA, Daniel Pereira. São Gonçalo, Divisão do Trabalho na Metrópole e a Formação da Nova Periferia Metropolitana. Tamoios, ano IV, nº1, 2010.
SILVA, Jailson de Souza; BARBOSA, Jorge Luiz. As favelas como territórios de reinvenção da cidade. In: BARBOSA, Jorge Luiz; DIAS, Caio Gonçalves (org.), Solos Culturais. Rio de Janeiro: Observatório de favelas, 2013, p. 29.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Julia Gabriela Lessa De Queiroz, Leandro Vieira Cardoso da Silva, Kelly Barradas Moreno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.