Used territory and urban culture: the hip hop circuit in the metropolis of Havana (1979-2015)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.181640Keywords:
Used territory, Cultural circuit, Resistance, Hip hop, CubaAbstract
Reflecting on the used territory, we operationalized the notion of cultural circuit, highlighting the materialities and actions promoted by hip hop culture in the metropolis of Havana, capital of Cuba. Based on a bibliographic and documentary survey, in addition to fieldwork, we propose a periodization (1979-2003) for Havana hip hop, and then we present an analysis of the circuit's contemporaneity (2015), highlighting: (i) their speeches; and (ii) the typology-topology of its fixed assets, flows and agents. It is possible to observe a peripheral circuit dynamized specially by actions of resistance, in a large part characterized by improvisation, imposing the protagonism on the subjects who, merging aesthetics and politics, give articulation to the metropolis from the places.
Downloads
References
ALVES, C. N. Quando as ruas abrigam a arte: a cena hip hop no Recife (1980-2014). Confins – Revue Franco-brésilienne de Géographie, v. 25, p. 1-18, 2015. doi: https://doi.org/10.4000/confins.10426.
ALVES, C. N. O circuito hip hop na região de Campinas. Mercator, v. 12, n. 28, p. 125-140, 2013. Disponível em: http://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/659. Acesso em: 13 maio 2021.
CALOGIROU, C. Le Florida, lieu musical entre banlieue et centre-ville: l’exemple des rappeurs agenais. Les Annales de La Recherche Urbaine, n. 70, p. 48-57, 1996. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/aru_0180-930x_1996_num_70_1_1927. Acesso em: 13 maio 2021.
EBANKS, G. E. Urbanization in Cuba. PSC Discussion Papers Series, v. 12, n. 10, 1998.
EXNER, I. Poderes y paradojas en una (sub-)cultura emergente: observaciones acerca del movimiento de hip hop en La Habana. Iberoamericana, v. 4, n. 14, p. 69-89, 2004.
FERNANDES, S. Fear of a Black Nation: local rappers, transnational crossings, and state power in contemporary Cuba. Anthropological Quarterly, v. 76, n. 4, p. 575-608, 2003.
FERNÁNDEZ DÍAZ, A. ¿Timba con Rap? El hip hop de la polémica. Salsa Cubana, v. 5, n. 17, p. 43-45, 2002.
FERNÁNDEZ DÍAZ, A. Rap cubano: poesía urbana o la nueva trova de los noventa. El Caimán Barbudo, v. 33, n. 296, p. 4-14, 2001.
GARCIA, A. F. Cultura política no rap cubano. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 29., 2017, Brasília. Anais... Brasília, 2017.
GARCIA, A. F. A marginalização ocupa a rua: o rap em Cuba. Revista Brasileira do Caribe, São Luis-MA, Brasil, v. XIV, n. 28, p. 503-536, jan./jun. 2014.
GARZÓN, Y. P. Identidades juveniles y consumo musical de “reggae” y “rap” en Cuba. Desidades, v. 2, n. 5, p. 9-16, 2014.
GOTTMANN, J. A evolução do conceito de território. Boletim Campineiro de Geografia, Campinas, v. 2, n. 3, p. 523-544, 2012[1975].
GUILLARD, S. “Représenter sa ville”: l’ancrage des identités urbaines dans le rap des Twin Cities. Cybergeo – Revue Européenne de Géographie, 2012. doi: https://doi.org/10.4000/cybergeo.25357.
HAMMOU, K. L’économie du rap français. In: FRANÇOIS, P. (dir.). La musique: une industrie, des pratiques. Paris: La Documentation Française, 2008. p. 134-152.
ISNARD, H. O espaço do geógrafo. Boletim Geográfico. Rio de Janeiro, n. 258-259, p. 5-17, jan./dez. 1978.
KIRKWOOD, H. Rapping rebellion: hip hop as a new social movement in Cuba. Latin American Urban Politics, May 2, 2006.
Disponível em: http://lanic.utexas.edu/project/etext/llilas/ilassa/2007/kirkwood.pdf. Acesso em: 13 maio 2021.
OLAVARRIA, M. Rap and revolution: hip-hop comes to Cuba. NACLA Report on the Americas, v. 25, n. 6, p. 28-30, 2002. doi: https://doi.org/10.1080/10714839.2002.11722523.
PALET, R. M. Particularidades del proceso de urbanización en Cuba. La Habana: Academia de Ciencias de Cuba, 2017.
PERRY, M. Negro soy yo: hip hop and raced citizenship in neoliberal Cuba. Durham, NC: Duke University Press, 2016.
RAMÍREZ, S. A. El rap y el “afrocubano pensamiento”: entrevistando a Obsesión. Otras Modernidades, Milão, IT, n. 6-11, p. 277-280, 2011.
RIBEIRO, A. C. T. Dança dos sentidos: na busca de alguns gestos. In: BRITTO, F. D.; JACQUES, P. B. (org.). Corpocidade: debates, ações e articulações. Salvador: UFBA, 2010. p. 26-41.
RIBEIRO, A. C. T. Lugares dos saberes: diálogos abertos. In: BRANDÃO, M. A. Milton Santos e o Brasil: território, lugares e saber. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004. p. 17-27.
RIBEIRO, A. C. T. Pequena reflexão sobre categorias da teoria crítica do espaço: território usado, território praticado. In: SOUZA, M. A. (org.). Território brasileiro: usos e abusos. Campinas, SP: Territorial, 2003. p. 29-40.
RODRIGUEZ, Y. Lidando com mi passa. Movimiento – La Revista Cubana de Hip Hop, n. 9, p. 16-22, mayo/ago. 2010.
SELLER CRESPO, Y. Movimiento de rap cubano: nuevas identidades sociales a través de la cultura hip hop. In: PODER Y NUEVAS EXPERIÊNCIAS DEMOCRÁTICAS EN AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE. Buenos Aires: Clacso, 2005. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20200131125046/selier.pdf. Acesso em: 13 maio 2021.
SANTOS, M. A natureza do espaço. São Paulo: Hucitec, 1997.
SANTOS, M. Técnica, espaço e tempo. São Paulo: Hucitec, 1994.
SANTOS, M. A formação sócio-espacial como teoria e como método. Boletim Paulista de Geografia, n. 54, p. 81-100, 1977.
SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SILVEIRA, M. L. Economia política e ordem espacial: circuitos da economia urbana. In: SILVA, C. Território e ação social: sentidos da apropriação urbana. Rio de Janeiro: Faperj/Lamparina, 2011. p. 35-51.
SMITH, N. Desenvolvimento desigual: natureza, capital e a produção do espaço. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1988.
TOOP, D. Rap attack 3: African rap to global hip hop. London: Serpent’s Tail, 2000.
ZURBANO, R. Raza y política en la Cuba del siglo XXI. La Habana: Casa de las Américas, 2012.
ZURBANO, R. Mami, no quiero más reguetón! Movimiento – La Revista Cubana de Hip Hop, n. 6, p. 4-12, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristiano Nunes Alves
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).