The focus of transport in Geography textbooks in Latin American countries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2023.208371

Keywords:

Latin America, Transportation Geography, textbooks

Abstract

The theme of transportation in Geography textbooks is addressed in different ways. Considering the Latin American countries, the difference in the organization of the didactic collections and the distribution of the contents is decisive for the deepening of the descriptions and debates about the transports in each case. Given these assumptions, this article will discuss the approach of transportation in Geography textbooks in Latin American countries (Mexico, Venezuela, Peru, Costa Rica and Brazil), with greater depth in the analysis of Brazilian textbooks, since these differ from the others because they have chapters entirely dedicated to the debates, with broad descriptions about the modes of transport and wide variety of examples in Brazil and other countries. The article has four items, as well as introduction, final considerations and references. The first debate the importance of Geography textbooks. The second makes a theoretical discussion about the Geography of Transport, while the other items address transport in Latin American textbooks to highlight the particularities of the school organization in these countries and their consequences in the textbooks of Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, M. Redes e circulação no uso e controle do território. In: ARROYO, M. e CRUZ, R. C. A. Território e Circulação: a dinâmica contraditória da globalização. São Paulo: FAPESP/PPGH/CAPES/Annablume Geografia, 2015, p. 37-49.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Sobre os programas do livro. Disponível em: < https://bit.ly/3DP4pPU>. Acesso em 07 fev. 2023.

CASTELLAR, S. M. V.; JULIASZ, P. C. S. Educação geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. Acta Geográfica, Edição especial, p. 160-178, 2018.

COSTA, W. M. Geografia política e geopolítica: discursos sobre o território e o poder. São Paulo: Hucitec, 1992.

DE AZAMBUJA, L. D.. O livro didático e o ensino de geografia do Brasil. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 4, n. 8, p. 11-33, 2014.

EVANGELISTA, M. C. C. Concepções sobre os livros didáticos de geografia: narrativas autobiográficas de professores do ensino fundamental. 2014. 199f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.

MORAES, A. C. R. Ratzel. São Paulo: Ática, 1990.

RIBEIRO, W. C. Por dentro da Geografia. 4.ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

RODRIGUE, J. P.; COMTOIS, C.; SLACK, B. The geography of transport systems. London and New York: Routledge, 2006.

SILVA, J. M. A constituição de sentidos políticos em livros didáticos de geografia na ótica da análise do discurso. 2006. 275 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006.

SILVA, M. M. F. Geografia dos Transportes no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 1949.

SILVA JUNIOR, R. F. Circulação, epistemologia e a construção de um ramo da ciência geográfica. Boletim Campineiro de Geografia, v. 2, n. 3, 2012, p. 389-417.

SILVEIRA, M. R. Circulação, transportes e logística: construção epistemológica e perspectivas. In: SILVEIRA, M. R. (org.). Circulação, transportes e logística: diferentes perspectivas. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

TRAVASSOS, M. Introdução à Geografia das comunicações brasileiras. Rio de Janeiro: Livraria José Olímpio Editora, 1942.

VALLAUX, C. El suelo y el Estado. Madrid: Daniel Jorro, 1914.

VENCESLAU, I. Correios, logística e uso do território: o serviço de encomenda expressa no Brasil. 2014. f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

Published

2023-05-22

Issue

Section

Dossiê: Diálogos sobre o desenvolvimento e suas abordagens no ensino de geograf

How to Cite

SANTOS, Bruno Candido dos; BAGOLY-SIMÓ, Péter. The focus of transport in Geography textbooks in Latin American countries. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 27, n. 1, p. e-208371, 2023. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2023.208371. Disponível em: https://revistas.usp.br/geousp/article/view/208371.. Acesso em: 6 jun. 2024.