THE WHOLESALE COMPANIES AS A LINK BETWEEN THE TWO CIRCUITS OF URBAN ECONOMY IN BRAZIL

Authors

  • Marcos Xavier Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Geociências
  • Ricardo Castillo Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Geociências

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2011.74183

Keywords:

Wholesale distributor, Logistics, Small retail, Circuits of urban economy

Abstract

The current space division of labour increases the importance of circulation in production process and imposes a rapid and more frequent replacement of supplies, according to shorter stated periods, both in industry and retail. In Brazil, the opening of the economy, imposing a bigger competitiveness to the companies, and the social and territorial expansion of consumption have affected the organization and the structure of the wholesale companies. In reply, the logistics, as the management of the flow of goods, information and other resources, has enhanced the activities of planning and control. As the logistics becomes more important, a new organization of territory arises, increasing the relationships among places. Thus, we conclude that the wholesale distributors continue exerting a significant role in the intermediation between the industry and small retail. The modernization of Brazilian wholesale companies confirms the link existing between the two circuits of urban economy in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTAS JR. R. M. O consumo contemporâneo no território brasileiro. In: DOWBOR, L. et. al. (org.). Desafios do consumo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007, pp. 91-102.

CORONADO, O. Logística integrada: modelo e gestão. São Paulo: Atlas, 2007.

FGV/EAESP. Impactos verticais da concentração do setor varejista brasileiro. Disponível em , acessado em 05 abr. 2003, 98p.

GONÇALVES, J. O dilema das líderes. Disponível em www.revistadistribuicao.com.br, 2004, acessado em 17 mai. 2009.

GORZ, A. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.

IBGE. As micro e pequenas empresas comerciais e de serviços no Brasil: 2001. Coordenação de Serviços e Comércio, Rio de Janeiro: IBGE, 2003.

LEWIS, D. e BRIDGES, D. A alma do novo consumidor. São Paulo: M. Books, 2004.

LOJKINE, J. A revolução informacional. São Paulo: Cortez, 2002.

MARX, K. O capital: crítica da economia política, Livro Primeiro: O Processo de Produção do Capital. V.1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

NOVAES, A. C. Logística e gerenciamento da cadeia de distribuição: estratégia, operação e avaliação. Rio de Janeiro: Campos. 2004.

OLIVEIRA, F. Crítica à razão dualista: o ornitorrinco. Boitempo: São Paulo, 2003.

PENNACCHI, P. H. O outro lado do Brasil. Revista Distribuição, 2004. Disponível em , acessado em 17 fev. 2007.

PORTER, M. E. Vantagem competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 1989.

RAMOS, C. O setor atacadista. Disponível em: , acessado em 27 fev. 2002.

SANTOS, M. O espaço dividido: os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SERRENTINO, A. Inovações no varejo: decifrando o quebra-cabeça do consumidor. São Paulo: Saraiva, 2006.

Published

2011-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

XAVIER, Marcos; CASTILLO, Ricardo. THE WHOLESALE COMPANIES AS A LINK BETWEEN THE TWO CIRCUITS OF URBAN ECONOMY IN BRAZIL. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 15, n. 1, p. 3–17, 2011. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2011.74183. Disponível em: https://revistas.usp.br/geousp/article/view/74183.. Acesso em: 26 jun. 2024.