Geography and Portuguese in the Study of the Milieu – interdisciplinary approach to human sciences: the interview

Authors

  • Nídia Nacib Pontuschka Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Geografia
  • Eulina Pacheco Lutfi Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2014.82707

Keywords:

Housing. Interview. Milieu Study. Teacher Training. Interdisciplinarity.

Abstract

This is a research of teachers in 2008 in Guarulhos – SP, industrial city. The interview was used in fieldwork the Milieu Study with an interdisciplinarity approach that involves Geography and Portuguese. The objective was un- derstand the relationships among the residents with the Guarulhos where a real-state speculation is growing and has accelerated urbanization and ina- dequate housing. We took Lefebvre as our theoretical support for unders- tanding the space production and the social representations of the residents, and Bakhtin to understand the notion of dialogism. Musical productions of Adoniran Barbosa were analyzed to trigger the process of research. This me- thodology helped teachers to conduct interviews with residents of Lavras and Jardim City, Guarulhos. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eulina Pacheco Lutfi, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Doutorado e Pós-Doutorado pela Faculdade de Educação - USP.

References

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. Musa, 2001.

BAKHATIN, M. Estética da criação verbal. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BEGA DOS SANTOS, C. B. Rochdale e Alphaville: formas diferenciadas de apropriação e ocupação da terra na metrópole paulistana. Tese (Doutorado em Geografia Humana) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

BONDUKI, N.; ROLNIK, R. Periferias. Cadernos de Pesquisa Prodeur, São Paulo: FAU-USP, n. 2, 1979.

DELIZOICOV, D.; ZANETIC, J. A proposta de interdisciplinaridade e o seu impacto no ensino municipal de 1º grau. In: PONTUSCHKA, N. N. (Org.). Ousadia no diálogo: interdisciplinaridade na escola pública. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2001.

DELIZOICOV, D. A proposta de interdisciplinaridade e o seu impacto no ensino municipal de 1º grau. In: PONTUSCHKA, N. N. (Org.). Ousadia no diálogo: interdisciplinaridade na escola pública. São Paulo: Loyola, 1993. p. 9-15.

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.

LEFEBVRE, H. La présence et l’absence: contribution à la théorie des représentations. France: Casterman, 1980.

KOWARICK, L. A espoliação urbana. São Paulo: Paz e Terra, 1979.

PONTUSCHKA, N. N. O conceito de estudo do meio transforma-se… Em tempos diferentes, em escolas diferentes, com professores diferentes. In: VESENTINI, J. W. O ensino de geografia no século XXI. 3. ed. São Paulo: Papirus, 2004.

Published

2014-09-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; LUTFI, Eulina Pacheco. Geography and Portuguese in the Study of the Milieu – interdisciplinary approach to human sciences: the interview. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 18, n. 2, p. 386–402, 2014. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2014.82707. Disponível em: https://revistas.usp.br/geousp/article/view/82707.. Acesso em: 5 jul. 2024.