The public consumption of automobile as a determinant of urban lock

Authors

  • Tatiana Schorr Universidade Federal do Rio de Janeiro. Departamento de Geografia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2000.123404

Keywords:

Automobile, São Paulo, modernization

Abstract

The Automobile and the city of São Paulo can bring significative elements for the analysis of the contemporary society and its contradictions. This can be done considering the urban lock which puts into light the inherent contradictions of the com m odities and the modernization process by them objectivated

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tatiana Schorr, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Departamento de Geografia

    Professora Titular do Departamento de Geografia da UFRJ.

References

ALFREDO, Anselmo. "Economia Política da Cidade" In: CARLOS, Ana Fani A. (org.) Ensaios de Geografia Contemporânea. Milton Santos.obra revisitada. São Paulo, Hucitec, 1996.

ANDRADE, Margarida M.. Bairros Além-Tamanduateí: o im igrante e a fábrica no Brás, Moóca e Belenzinho. Tese de Doutorado. São Paulo, Departamento de Geografia, FFLCH, USP, 1991.

BON DURI, Nabil. Origens da habitação so cial no Brasil. Arquitetura M oderna, Lei do Inquilinato e Difusào da Casa Própria. São Paulo, Editora Estação Liberdade/FAPESP, 1998.

BRUNO, Ernani Silva História e Tradições de São Paulo. Vol. I (1953); (1991); Vol. II (1983); (1991); Vol. III (1983); (1991). São Paulo, Hucitec.

CAPEL, Horácio. Capitalism o y m orfologia urbna en Espaha . 4 a ed. Barcelona, Realidad Geografica/4, Los Libros de la Frontera, 1983.

FIX, Mariana. Farceiros da Exclusão. O Estado e o Capital nas Margens do Rio Finheiros duas intervenções: Faria Lim a e Água Espraiada. São Paulo, Trabalho de Graduação Interdisciplinar, orientadora: Profa Erm ínia Maricato, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, USP, mimeo, 177 p, 1996.

KURZ, Robert. O Colapso da Modernização. Da derrocada do so cialism o de caserna à crise da econom ia mundial. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1993.

KURZ, Robert. Luz Verde para o Caos da Crise. In: Cadernos do Labur série Autores Alemães, ano I, n °l, Laboratório de Geografia Urbana, FFLCH, USP, Brasil, 1996.

KURZ, Robert. Os Últim o s Com ba tes. 2a ed. PetrópóIis, Vozes, 1997.

LANGENBUCH, Jürgen Richard. A estruturação da Grande São Faulo: um estudo de geografia urbana. Rio de Janeiro, Fundação IBGE, 1971.

MARICATO, Ermínia. M e trópole na periferia do capitalism o . Ilegalidade, desigualdade e violência. São Paulo, Hucitec, 1996.

MONBEIG, Pierre. La croissance de Ia ville de São Paulo. Grenoble, Institut et Revue de Geographie Alpine, 1953.

MORSE, Richard M.. Form ação Histórica de São Paulo (da com unidade 'a metrópole). São Paulo, Difusão Européia do Livro, 1970.

ROCHA, Ari Antonio da. O Veículo e a Cidade. São Paulo, Tese de doutoramento, FAU-USP, 1972.

SANTOS, Milton. Metrópole Corporativa Fragmentada. O caso de São Paulo. São Paulo, Nobel, 1990.

SANTOS, Milton. Por uma economia política da cidade. São Paulo, Editora Hucitec, 1994.

SCARLATTO, Francisco C.. A Indústria Automobilística no Capitalismo Brasileiro e suas Articulações com o Crescimento Espacial na Metrópole Paulistana. São Paulo, Dissertação de mestrado, Departamento de Geografia, FFLCH-USP, 1981.

SCHOLZ, Roswitha. "O valor é o homem. Teses sobre a socialização pelo valor e a relação entre os sexos." fíovos Estudos CEBRAF, n°45, São Paulo, pp.15-36, 1996.

SEABRA, Odette C.L. "O campo da geografia" In: "Os cam pos do conhecim en to e o conhecim ento da cidade" Cadernos de História de São Paulo, nü 1, São Paulo, Museu Paulista da Universidade de São Paulo, 1992.

SEABRA, Odette C.L. Os meandros dos rios nos meandros do poder. Tietê e Pinheiros: valorização dos rios e das várzeas na cidade de São Paulo. São Paulo, Departamento de Geografia, FFLCH-USP, 1987.

SHAPIRO, Helen. Engines o f Growth: the State and Transnational Auto Companies in Brazil. Cambridge University Press, 1994.

VIRILIO, Paul. Velocidade e Política. São Paulo, Editora Estação Liberdade, 1996.

Published

2000-06-06

Issue

Section

Articles

How to Cite

SCHORR, Tatiana. The public consumption of automobile as a determinant of urban lock. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 4, n. 1, p. 59–76, 2000. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2000.123404. Disponível em: https://revistas.usp.br/geousp/article/view/123404.. Acesso em: 24 may. 2024.