Design requirements in the pandemic context: a discussion about educational spaces in public universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v16i4.178073

Keywords:

Biosecurity, Pandemia, Design briefing, Performance based design

Abstract

The year 2020 will be marked by many events. Among them,  a pandemic that has reshaped the ways of living, working and several other dimensions of our life.  On July 1, 2020, the Ministry of Education launched the first biosafety protocol for returning to face-to-face activities. The return was not immediate, when resuming their teaching activities, the institutions opt for remote activities because of the risk that agglomerations represent for the dissemination of COVID-19. The objective of this work was to analyze, from the first security protocols, which guidelines can be incorporated for the development of requirements that will compose the programs of needs of architectural projects. It will emphasize learning spaces of public institutions of higher education. It will also discuss how these guidelines can be incorporated into architectural solutions from the point of view of the use or operation of spaces. The research method was the case study, highlighting documental analysis. The analyzes show that the measures are mostly behavioral requirements related to use and occupation. However, there are functional and habitability requirements that can guide future design decisions. The fact that the pandemic is still something in progress, makes it more difficult to conclude about the impacts that will eventually change the way in which the spaces are designed, however, this does not diminish the importance of seizing the opportunity to discuss the impact of these biosecurity issues on design requirement determination, as well as its deployment on architectural design.

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Author Biographies

  • Renata Soares Faria, Universidade Federal de Viçosa

    Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Viçosa (2014). Mestre em Arquitetura e Urbanismo (2017), atuando no campo da gestão do processo de projeto e empresas de pequeno porte de arquitetura. Está na fase final do curso de Especialização em Futebol do Departamento de Educação Física na mesma instituição supracitada, na qual trabalhou com pesquisa voltada a arquitetura, infraestrutura e gestão esportiva e desenvolveu uma avaliação pós-ocupação de um centro de treinamento de futebol no seu trabalho de conclusão de curso em processo de avaliação. Atualmente é doutoranda em Arquitetura e Urbanismo na Universidade Federal de Viçosa, pesquisando o processo de projeto associando-o ao estudo de requisitos de desempenho de projeto em instituições públicas de ensino superior.

  • Paulo Roberto Pereira Andery, Universidade Federal de Minas Gerais

    Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1985), mestrado em Engenharia Metalúrgica e de Minas pela Universidade Federal de Minas Gerais (1990) e doutorado em Engenharia Metalúrgica e de Minas pela Universidade Federal de Minas Gerais (1997). Professor Associado do Departamento de Engenharia de Materiais e Construção da UFMG (DEMC). Docente no Programa na Pós-graduação em Construção civil (Especialização e Mestrado) e Programa de Pós-graduação em Arquitetura da Universidade Federal de Viçosa. Coordenador do Grupo de Gestão de Projetos e Desempenho - DEMC/UFMG, que realiza atividades de pesquisa e extensão, com ênfase em consultorias e treinamentos para empresas incorporadoras e construtoras. Editor Associado da Revista Gestão & Tecnologia de Projetos. Desenvolve atividades de pesquisa e consultoria em Project Management e Design Management, com ênfase em garantia do desempenho e inovação em processos gerenciais e construtivos em empresas incorporadoras e construtoras. Colaborador na Secretaria Nacional da Habitação -Programa Brasileiro de Qualidade e Produtividade, em grupos de trabalho associados a desempenho de edificações habitacionais.

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Published

2021-10-22

Funding data

How to Cite

FARIA, Renata Soares; ANDERY, Paulo Roberto Pereira. Design requirements in the pandemic context: a discussion about educational spaces in public universities. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 16, n. 4, p. 155–172, 2021. DOI: 10.11606/gtp.v16i4.178073. Disponível em: https://revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/178073.. Acesso em: 22 jul. 2024.