Limits and possibilities regarding the use of problem-based learning in undergraduate theses in the architecture and urbanism field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v17i3.187887

Keywords:

Active Education Methodology, PBL, National Curriculum Guidelines (DCN)

Abstract

Focusing on the student’s figure as responsible for their education process, the active education methodology has been implemented as an alternative to traditional methods that assign this responsibility to teachers. This paper investigates the possibility of applying the active education method problem-based learning (PBL) in the Architecture and Urbanism undergraduate Theses (TCC-AU). The discussion comes from the possibility of analyzing the Architecture and Urbanism’s National Curriculum Guidelines (DCN-AU) defined by the Ministry of Education (MEC) and the PBL’s adopted principles reunited by literature review. The discussion’s results verified the compatibility between the method and the educational guidelines, although some adjustments are necessary as the groups' formation since these are set out in PBL, while DCN-AU indicates that the assessment is individually developed. Therefore, this article concludes that it is necessary to discuss in greater depth the meaning of carrying out the TCC-AU individually and how the aforementioned guideline goes against the collaborative nature of the profession of Architect and Urbanist.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROWS, H. S; TAMBLYN, R. Problem-based learning: An approach to medical education. Springer Publishing Company, 1980.

BENNETT, J. W. Human ecology as human behavior: Essays in environmental and development anthropology. London: Transaction Publishers, 1996

BORBA, I. M. de M. Ensino de arquitetura e urbanismo-UTFPR na prática. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2018

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 17 de junho de 2010. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo, alterando dispositivos da Resolução CNE/CES nº 6/2006. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 18 jun. 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5651-rces002-10&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 10 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 1, de 26 de março de 2021 - Altera o Art. 9°, § 1º da Resolução CNE/CES 2/2019 e o Art. 6°, § 1º da Resolução CNE/CES 2/2010, que institui as Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação de Engenharia, Arquitetura e Urbanismo. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 29 mar. 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=175301-rces001-21&category_slug=marco-2021-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 10 abr. 2021.

BRONFENBRENNER, U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

CAVALCANTE, S; NÓBREGA, L. M. A. Espaço e Lugar. In: CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. (Org). Temas Básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

COCCO, R. M.; KOZLOSKI, C. L. METODOLOGIAS ATIVAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM CURSOS DE ARQUITETURA E URBANISMO. PIXO-Revista de Arquitetura, Cidade e Contemporaneidade, v. 4, n. 15, 2020.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008

GRAAF, E.; KOLMOS, A. Characteristics of problem-based learning. International Journal of Engineering Education, v. 19, n. 5, p. 657-662, 2003.

HAESBAERT, R. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multirritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.

MORAN, J.. Mudando a Educação com metodologias ativas. In: Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em:< http://rh.unis.edu.br/wp-content/uploads/sites/67/2016/06/Mudando-a-Educacao-com-Metodologias-Ativas.pdf> Acesso em: 06/05/2021

NAJAFI, M.; SHARIFF, M. K. B. M. The Concept of Place and Sense of Place. In: Architectural Studies. World Academy of Science, Engineering and Technology, Open Science Index 56, International Journal of Humanities and Social Sciences, 5(8), 1054 – 1060, 2011.

PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. 4ª. ed. Rio de Janeiro: Forense/ Universitária, 1976

RAPOPORT, A. Systems of activities and systems of settings. In: KENT, Susan. Domestic architecture and the use of space: An interdisciplinary cross-cultural study. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1993, p. 9-20.

RIBEIRO L. R. de C. A Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL): Uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. Tese de doutorado – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.

RIBEIRO, L. R. de C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EduFSCar, 2010

RIBEIRO, L. R. de C; MIZUKAMI, M. G. N. A PBL na Universidade de Newcastle: Um Modelo para o Ensino de Engenharia no Brasil? Olhar de professor, v. 7, n. 1, 2004.

SPELLER, G. M. A importância da vinculação ao lugar. In: SOCZKA, Luis (Org.). Contextos humanos: psicologia ambiental. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2005. p.133-168.

THIBAUD, J. Ambiência. In: CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. (Org). Conceitos para a leitura da relação pessoa-ambiente. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

TRUJILLO, A. D; MOSCARDÓ, E. J. Evaluación del diseño, proceso y resultados de una asignatura técnica con aprendizaje basado en problemas. Educación XX1, 21 (2), 179-203., 2018.

TUAN, Y.; Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.

WANG, D. Logical Argumentation. In:GROAT, L. N.; WANG, D. Architectural research methods. John Wiley & Sons, 2013.

ZAKARIA, M. I. et al. A Systematic Review of Problem Based Learning in Education. Creative Education, v. 10, n. 12, p. 2671, 2019.

Published

2022-09-28

How to Cite

PEREIRA, Luiz Antônio Rozendo; ABDALLA, José Gustavo Francis; STEFANO, Ercilia de. Limits and possibilities regarding the use of problem-based learning in undergraduate theses in the architecture and urbanism field. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 17, n. 3, p. 117–129, 2022. DOI: 10.11606/gtp.v17i3.187887. Disponível em: https://revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/187887.. Acesso em: 3 jun. 2024.