Team design process: identification of gaps and opportunities for structuring and planning the design process in teams in the academic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v17i3.187965

Keywords:

Team work, Project teaching, Design practice, Management

Abstract

The design practice in the academic context has its own characteristics, especially for its purpose in the training of future professionals. Faculty and students involved in this context, present objectives, demands, and expectations to produce satisfactory results for the projects developed by them. Some aspects such as infrastructure and available resources (material, financial, human, and others) are highlighted, in addition to constrains that may affect the development of projects. Understanding the relationships between the expectations generated for carrying out the projects, what occurs during this process, and the results obtained, can contribute to the training being adequate to the reality of those involved. In this way, this research aims to identify gaps and intervention opportunities for the management of the design process in the academic context. Therefore, surveys were carried out from the literature and from the field, which enabled the identification of gaps and opportunities for future contributions. From the results, common points were observed between the literature and field research, such as the influence of physical space on the project results. The research presents specificities concerning the academic context, with emphasis on the pre-development and structuring of the project, through questions to be treated as opportunities to propose answers aimed at teaching design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leandro Lopes Pereira, Universidade Federal da Santa Catarina

    Possui graduação em Design pelo Centro Universitário Franciscano (2003) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (2006). Foi professor do curso de Design do Centro Universitário Franciscano - UNIFRA (2004-2010). É Professor Adjunto do Departamento de Design da Universidade Federal da Paraíba - UFPB, desde 2010. Tem experiência em Projeto de Produto, atuando principalmente nos seguintes temas: métodos de design, design universal, design centrado no usuário e gestão do design.

  • Giselle Schmidt Alves Díaz Merino, Universidade Federal de Santa Catarina

    Pesquisadora CNPq -PQ 1D na área de Desenho Industrial. Recebeu o Prêmio CAPES de TESE (2020) como orientadora, na área de Arquitetura, Urbanismo e Design.Professora do Departamento de Design na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Professora do Programa de Pós-graduação em Design da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pós Doutora em Fatores Humanos pela Universidade do Estado de Santa Catarina com estágio na Universidade Politécnica de Valencia, Espanha (2017). Doutora em Engenharia de Produção, com ênfase em Engenharia do Produto e Processo na linha de pesquisa de Metodologias de Projeto de Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Mestre em Design pelo Programa de Pós-Graduação em Design na linha de Gestão de Design, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010). Graduada em Desenho pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1997). Cursos na Universidade de Salamanca (Espanha). Possui formação em Processos Grupais e Coordenação de Equipes. Coordenadora de Projetos do Núcleo de Gestão de Design e do Laboratório de Design e Usabilidade da Universidade Federal de Santa Catarina desde o ano de 2000. Ministra disciplinas de: Gestão de Design; Design Centrado no Ser Humano; Ergonomia e Usabilidade em Produtos e Serviços; Metodologias de Projeto de Design; Projeto de Embalagem; Tecnologias Assistivas, dentre outras. Orienta alunos de graduação e pós-graduação em níveis de especialização, mestrado, doutorado e pós-doutorado. Membro da Rede de Pesquisa e Desenvolvimento em Tecnologia Assistiva (RPDTA), projetos em parceria com a UFPE (Terapia Ocupacional e Engenharia), UFPB (design). Possui como foco de pesquisa: Gestão de Design, Design e Saúde, Design Centrado no Ser Humano, Tecnologia Assistiva, Design Universal/Inclusivo em Produtos e Serviços.

References

AVENDAÑO, L. E. C. Análise da prática do design na micro e pequena indústria no setor moveleiro do estado de São Paulo: Contexto, estratégia e competitividade nas empresas que possuem a cultura do design. Universidade de são Paulo. São Paulo. 2017.

BAXTER, M. Projeto de produto. 2A. ED. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.

BELBIN, R. Meredith. Management Teams: Why they succeed or fail. Human resource management International Digest, 2011.

BEST, K. Fundamentos de Gestão de Design. Porto Alegre: Grupo A, 2017.

BITITCI, Umit et al. Performance Measurement: Challenges for Tomorrow*. International Journal Of Management Reviews, [s.l.], v. 14, n. 3, p.305-327, 24 jun. 2011. Wiley. http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-2370.2011.00318.x.

BONSIEPE, G. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

BOUCHARENC, C. Design for a contemporary world: a textbook on fundamental principles. Singapore: NUS Press, 2008.

BROWN, Tim. Change by design: How design thinking transforms organizations and inspires innovation. New York: Harper Business, 2009.

CAMARGO, Robson. PM Visual - Project Model Visual: Gestão de projetos simples e eficaz. São Paulo: Saraiva, 2016.

CHIAVENATO, I. Gerenciando com as pessoas – transformando o executivo em um excelente gestor de pessoas: Um guia para o executivo aprender a lidar com sua equipe de trabalho. Rio de Janeiro. 2005.

COHEN, Elisabeth G.; LOTAN, Rachel A. Designing groupwork: Strategies for the heterogeneous classroom third edition. Teachers College Press, 2014.

DE MASI, Domenico. A emoção e a regra: os grupos criativos na Europa de 1850 a 1950. Rio de Janeiro: José Olympio, 1999.

DE MORAES, D. Metaprojeto: O design do design. São Paulo: Blucher, 2010.

DENIS, R. C. Uma introdução à história do design. São Paulo: Edgard Blucher Ltda., 2008.

DIAS, Maria Regina Alvares Correia. Ensino do Design: A Interdisciplinaridade na Disciplina de Projeto em Design. 2004. 176 f. Dissertação (Mestre) - Curso de Engenharia de Produto, Departamento de Engenharia de Produto e Sistemas, UFSC, Florianópolis, 2004.

FLEURY, Maria Tereza L.; RUAS, Roberto. Competências: conceitos, métodos e experiências. São Paulo: Atlas, 2008.

DMI, D. M. I.-. What is design management. Design Management Institute, 2016. DISPONIVEL EM: . Acesso em: 2017 ago. 2017.

DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; JÚNIOR, José Antonio Valle Antunes. Design Science Research: Método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Bookman Editora, 2015.

DREU, C. K. W. D.; WEST, M. A. Minority dissent and team innovation: The importance of participation in decision making. Journal of Applied Psychology, V. 86, N. 6, P. 1191-1201, 2001. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.86.6.1191.

FORTY, A. Objetos de desejo: Design e sociedade desde 1750. São Paulo: Cosacnaify, 2007.

GIDO, J.; CLEMENTS, J. P. Gestão de projetos. São Paulo: Thomson Learning, 2006.

GIL, A. C. Sociologia Geral. São Paulo, 2011.

GOLEMAN, D. Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

IDEO. HCD – Human Centered Design: Kit de ferramentas. IDEO, 2015. Disponivel em: <http://www.ideo.com/work/human-centered-design-toolkit/>. Acesso em: 08 março 2017.

KERZNER, H. Gestão de projetos: As melhores práticas. 2a. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.

LAWSON, B. Como arquitetos e designers pensam. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LIBÂNIO, C. Competências na formação e integração de indivíduos e equipes na gestão do design: Um framework para a indústria do vestuário. Universidade Federal do Rio Grande Do Sul. Porto Alegre, P. 167. 2014.

LOO, R. Training in project management: A powerful tool for improving individual and team performance. Team Performance Management: An International Journal, V. 2, N. 3, P. 6- 14, 1996.

MARTINS, R. F. D. F.; MERINO, E. A. D. Gestão de design como estratégia organizacional. Londrina: Eduel, 2008.

MCEWAN, D. E. A. B. A systematic review and meta-analysis of controlled interventions. Plos One, V. 12, N. 1, P. E0169604, 2017.

MERINO, G. S. Metodologia para a prática projetual do design: com base no Projeto Centrado no Usuário e com ênfase no Design Universal. [Tese] (Doutorado), Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas - Curso de Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, Florianópolis, 2014.

MOZOTA, B. B. D.; KLÖPSCH, C.; COSTA, F. C. X. D. Gestão do design: Usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.

MUNARI, B. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

NIEMEYER, L. Design no Brasil: Origens e instalação. Rio de Janeiro: 2AB, 1998.

PIZARRO, C. V. Projeta: Proposta de um recurso em formato de jogo voltado ao gerenciamento de conflitos em ambiente de projeto. Universidade Estadual Paulista. Bauru, P. 235. 2019.

PMI, I. P. Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos (Guia PMBOK®). (6a ed.). Newtown Square, 2017.

OSÓRIO, L. C. Como trabalhar com sistemas humanos: Grupos–casais e famílias-empresas. Porto Alegre: Artmed, 2013.

ROZENFELD, H.; AMARAL, D. C. Gestão de projetos em desenvolvimento de produtos. São Paulo: Saraiva, 2006.

RUAS, R. L. Gestão por competências: uma contribuição à estratégia das organizações. In: RUAS, r. L.; ANTONELLO, c. S.; BOFF, l. H. Os novos horizontes da gestão: Aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman, 2005.

SANTOS, A. D. P. dos; et al.. (2020). ENSINO DE DESIGN: O CONTEXTO SOCIAL E AS MUDANÇAS PEDAGÓGICAS. Revista Triades, 2(9). Recuperado de https://triades.emnuvens.com.br/triades/article/view/298

SANZ, C. M.; et al.. Design e desenvolvimento: Uma estreita relação-possibilidades e realidades no Brasil. Projetica, V. 5, N. 2, P. 199-209, 2014.

SUTHERLAND, Jeff; SUTHERLAND, J. J. SCRUM: A arte de fazer o dobro do trabalho na metade do tempo. Trad. Nina Lua. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

TEIXEIRA, Júlio Monteiro. Gestão visual de projetos: Utilizando a informação para inovar. Florianópolis: Alta Books, 2018. 208 p.

Published

2022-09-28

How to Cite

PEREIRA, Leandro Lopes; MERINO, Giselle Schmidt Alves Díaz. Team design process: identification of gaps and opportunities for structuring and planning the design process in teams in the academic context. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 17, n. 3, p. 97–116, 2022. DOI: 10.11606/gtp.v17i3.187965. Disponível em: https://revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/187965.. Acesso em: 29 jun. 2024.