Inclusive interior architecture: residential environments for children with autism spectrum disorder (ASD)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v19i1.211966

Keywords:

inclusion, sensorial architecture, inclusive design, ASD

Abstract

Architecture interferes with the way of living and feeling the built environment. It is capable of influencing the individual's interrelationships with space, including their behavior and emotions. Identifying the particularities and needs of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and their sensory functioning is important for understanding the influence that the environment, especially the domestic one, can have on them and how to make this relationship positive, making the architecture of friendlier interiors. This paper, result of a Course Conclusion Work in Architecture and Urbanism, in addition to reflecting on the topic, highlights design recommendations for residential environments sensitive to autistic children. To this end, a theoretical foundation phase and an experimental phase were considered, in which the concepts explored were illustrated in an interior architecture design test to adapt an apartment-type housing unit. The results highlight the need for the home environment to promote comfort, safety and autonomy; respect unique characteristics, as well as assist in social and mental development, through strategies of sensory stimulation, environmental integration, spatial legibility and risk mitigation. The design essay presented does not intend to universalize guidelines or be a general example but to bring to light recommendations that can guide architects and designers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Larissa Leticia Andara Ramos, Universidade Vila Velha

    Architect and Urban Planner. PhD in Technology and Design for Environmental Quality of Architecture and the City. Professor of the undergraduate course in Architecture and Urbanism and the Master's in Architecture and City at Vila Velha University. Leader of the Research Group “Urban Landscape and Inclusion”. Develops research with an emphasis on Management and performance of Architecture and the city, Open Space Design, Architecture and inclusive city, Social and environmental quality of the Built Environment and Teaching Architecture and Urbanism.

  • Yasmin Franco Lopes, Universidade Vila Velha

    Arquiteta e Urbanista pela Universidade Vila Velha. Integrante do grupo de pesquisa "Paisagem urbana e Inclusão", desenvolvendo pesquisas no âmbito da  arquitetura  inclusiva, acessível e saudável. Atua como arquiteta urbanista na Grande Vitória, em especial no campo da arquitetura de interiores residencial.

References

ANDRADE, M. P. Autismo e Integração Sensorial – A intervenção psicomotora como um instrumentofacilitador no atendimento de crianças e adolescentes autistas. 2012. 82p. Dissertação – Universidade Federal de Viçosa, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Viçosa, 2012.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 9050: Acessibilidade e edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. 2020 Disponível em: < chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://acessibilidade.unb.br/images/PDF/NORMA_NBR-9050.pdf>. Acesso em 12 mai 2021.

ASSOCIAÇÃO PSIQUIÁTRICA AMERICANA - APA. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.

SOCIEDADE AMERICANA DE AUTISMO – ASA. Transtorno do Espectro Autista. Disponível em: <https://autismsociety.org/the-autism-experience/> Acesso em: 17/10/2023 .

BANDEIRA, Gabriela. Graus de autismo: quais são e o que cada um significa. Disponível em: < https://genialcare.com.br/blog/graus-de-autismo/ > Acesso em 27 out. 23.

BRASIL. Lei nº 13.861 de 18 de julho de 2019. Altera a Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 1989, para incluir as especificidades inerentes ao transtorno do espectro autista nos censos demográficos. Congresso Nacional, 2019.

BRASIL. Lei 13.977 de 08 de janeiro de 2020. Altera a Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012 (Lei Berenice Piana), e a Lei nº 9.265, de 12 de fevereiro de 1996, para instituir a Carteira de Identificação da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista (Ciptea), e dá outras providências. Congresso Nacional, 2020.

CASTRO, Mariana Ribeiro de; FERREIRA, Karla Patrícia Martins. Ambientes Físicos Inclusivos a Crianças Com Transtorno Do Espectro Autista: Uma Revisão De Literatura. Revista Educação Especial. vol. 35, 2022, pp. 1–19.

CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION (CDC). Design inclusivo para pessoas com transtorno do espectro autista. Disponível em: <https://www.cdc.gov/> Acesso em 20 fev 2021.

GAINES, Kristi et al. Designing for autism spectrum disorders. Routledge, New York. 2016.

GÜNTHER, Hartmut; PINHEIRO, José Q.; GUZZO, Raquel Souza Lobo (Org.). Psicologia ambiental: entendendo as relações do homem com seu ambiente. 3. ed. revisada. Campinas, SP: Alínea, 2014.

GARAVELO, Aline. Autismo e Arquitetura: sede para a Associação Aquarela Pró-Autista. Trabalho final de Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Fronteira Sul, 2018 pp.40.

GRANCONSTRUTORA. Edifício Vivace. 2021 Disponível em:< https://grandconstrutora.com.br/wp-content/uploads/2022/12/edificio-vivace-plantas-5.webp_gl=1*odn530*_up*MQ..*_ga*MTQ1MjgzNzE2Ni4xNjk4OTYzMjE4*_ga_60EM613Y3Q*MTY5ODk2MzIxNy4xLjEuMTY5ODk2MzIzMS4wLjAuMA. Acesso em 01 nov 2021.

INSTITUTO NEUROSABER. Autismo: Cuidados para evitar acidentes. Instituto Neurosaber. 09/11/2026.Disponível em: <https://institutoneurosaber.com.br/autismo-cuidados-para-evitar-acidentes/> Acesso em: 30 mar 2021.

LAUREANO, Claudia de Jesus Braz. Recomendações projetuais para ambientes com atendimento de terapia sensorial direcionados a crianças com autismo. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, 2017.

MENEGUEÇO, Bruna. Tratamento com cheiros, sons e texturas traz bons resultados contra autismo. Revista Crescer Online. Disponível em: < https://revistacrescer.globo.com/Bebes/Saude/noticia/2013/06/tratamento-com-cheiros-sons-e-texturas-traz-bonsresultados- contra-autismo.html > Acesso em 30 mar 2021.

MOSTARDEIRO, Martina. Design de Interiores para Crianças com TEA: proposta de framework para definição de requisitos de projeto. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019, p. 347.

MOSTAFA, M. An architecture for autism: concepts of design Intervention for the autistic user. International Journal of Architectural Research-IJAR, v. 2, n. 1, p. 189–211, 2008. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/26503573_An_An_Architecture_for_Autism_Concepts_of_Design_Intervention_for_the_Autistic_User> Acesso em 18 mai 2021.

MOSTAFA, M. Architecture for autism: Autism aspectss™ in school design. International Journal of Architectural Research-IJAR, V. 8 – n. 1, p. 143-158, 2014. Disponível em:<https://www.researchgate.net/publication/285345281_Architecture_for_autism_ Autism_aspectss_in_school_design> Acesso em 18 mai 2021.

MOSTAFA, M. The Autism ASPECTSS Design Index. 2015. Disponível em: . Acesso em: 12 jul. 2023.

NEVES, Juliana Duarte. Arquitetura Sensorial: a arte de projetar para todos os sentidos. 1.ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2017. 188 p.

NEUMANN, H. R.; MIYASHIRO, L. A. S.; PEREIRA, L. V. Arquitetura Sensível ao Autista: Quais diretrizes de projeto adotar? Estudos em Design | Revista (online). Rio de Janeiro: v. 29 | n. 2 [2021], p. 60 – 77 | Disponível em: https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/1210/481. Acesso em: 19 maio. 2023.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Transtorno do Espectro Autista, Disponível em:<https://www.paho.org/pt/topicos/transtorno-do-espectro-autista> Acesso em 20 fev. 2021.

MATTOS, Jací Carnicelli. Alterações sensoriais no Transtorno do Espectro Autista (TEA): Implicações no desenvolvimento e na aprendizagem. Rev. Psicopedagogia; 36(109):87-95. 2019.

MAENNER MJ, Shaw KA, BAKIAN AV, et al. Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2018. MMWR Surveill Summ 2021;70 (No. SS-11):1–16.

SILVA, Juliana Christiny Mello Da Silva. Neuroarquitetura Escolar: Ambientes Sensíveis aos Transtornos de Discriminação Sensorial de Crianças com Autismo (TEA). Dissertação (mestrado). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Programa de Pós-graduação em Arquitetura. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Rio de Janeiro, 2022.

Published

2024-06-13

How to Cite

RAMOS, Larissa Leticia Andara; LOPES, Yasmin Franco. Inclusive interior architecture: residential environments for children with autism spectrum disorder (ASD). Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 19, n. 1, p. 167–186, 2024. DOI: 10.11606/gtp.v19i1.211966. Disponível em: https://revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/211966.. Acesso em: 25 jun. 2024.