DTx2: creating a type design method incorporating Design Thinking to increase user participation
DOI:
https://doi.org/10.11606/gtp.v19i2.222854Keywords:
Type design, Design Thinking, Design method, UserAbstract
It was observed that in existing type design methods the focus is on technical issues or the designer's own issues, with an absence of steps or tools related to the user's needs. This study proposes a method of creating types with greater user participation through the addition of Design Thinking (DT) steps and tools. To this end, Design Science Research (DSR) was used as research method. The result is a proposed method for type design with the addition of DT, named DTx2, consisting of 6 steps and 14 tools, which provides this proximity while respecting the particularities of the type creation process. This study, in addition to establishing a basis for subsequent practical application of the method, serves students and researchers, not only as a theoretical basis, but also as an increase and encouragement for greater debate on the subject.
Downloads
References
AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Basics design 08: design thinking. Lausanne: AVA Publishing SA, 2010.
MARCOS APOCALYPSE, Simão; JOSÉ VICENTINI JORENTE, Maria. O Método Design Thinking e a pesquisa em Ciência da Informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 27, n.1, 2022. DOI: 10.5007/1518-2924.2022.e87281. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/87281>. Acesso em: 3 maio. 2023.
BERGSLAND, David. Practical font design with FontLab 5. Radiqx Press, 2016.
BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico (versão 4.0). São Paulo: Ubu Editora, 2018.
BUGGY, Leonardo Araújo da Costa. O MECOTipo: método de ensino de desenho coletivo de caracteres tipográficos. 3.ed. – Fortaleza: Litoral Press; Brasília: Estereográfica, 2021.
CARDINALI, Luciano. A tipografia customizada como elemento identitário em sistemas de identidades visuais. Um estudo sobre o desenvolvimento de fontes digitais personalizadas. 2015, 266f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Tese de Universidade de São Paulo, FAUUSP, São Paulo, 2015.
CARO, Fernando de Moraes. Desenvolvimento de uma fonte tipográfica para composição de textos de jornais. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Design). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2007.
CHENG, Karen. Designing type. Yale University Press, 2020.
COSTA, Alessandro Ferreira et al. Tipografia: panorama evolutivo histórico e tecnológico. Revista Tecnologia e Sociedade, Porto Alegra, v. 5, n. 9, 2009.
D.SCHOOL. An introduction to design thinking: process guide. Institute of Design at Stanford University, 2010.
DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES JR., José Antônio Valle. Design science research: a method for science and technology advancement. Cham: Springer International Publishing, 2015.
FALCÃO, Luiza; ARAGÃO, Isabella Ribeiro; COUTINHO, Solange Galvão. A estruturação de um método para a criação de fontes de texto: uma proposta direcionada ao ensino do design de tipos. Estudos em Design, v. 29, n. 3, p. 130 – 145, 2021.
FETTER, Sandro Roberto; CATTANI Airton; LIMA, Edna Lucia da Cunha. A escrita, a caligrafia, o desenho de letras e o design de tipos: definições necessárias. In: VAN DER LINDEN, Júlio Carlos de Souza; BRUSCATO, Underléa Miotto; BERNARDES, Maurício Moreira e Silva (Orgs.). Design em Pesquisa – Vol. II. Porto Alegre: Marcavisual, 2018. P. 37-51.
FONTFORGE COMMUNITY. Design with FontForge. 2017. Disponível em: <http://designwithfontforge.com/ebook/design-with-fontforge_en-US.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2023.
FREITAS, Ranielder Fábio de; COUTINHO, Solange Galvão; WAECHTER, Hans da Nóbrega. Análise de metodologias em design: a informação tratada por diferentes olhares. Estudos em design, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 1-15, 2013.
GAULTNEY, James Victor. Designing italics: approaches to the design of contemporary secondary text typefaces. Tese (Doutorado em Filosofia). Departamento de Tipografia e Comunicação Gráfica, University of Reading, 2021.
GUAZI, Taísa Scarpin. Diretrizes para o uso de entrevistas semiestruturadas em investigações científicas. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, v. 2, p. 1-20, 2021.
HANDLEY, Lucy. Netflix has a new font and the company claims it’s going to save it millions. CNBC, 22 de março de 2018. Disponível em: <https://www.cnbc.com/2018/03/22/netflix-new-font-is-set-to-save-millions-company-claims.html>. Acesso em: 29 de julho de 2023.
HAMMERSCHMIDT, Christopher; FONTOURA, Antônio Martiniano. Notas para uma metodologia do design de tipos. In: Anais do 5º Congresso Internacional de Design da Informação. 2011.
HENESTROSA, Cristobal; MESEGUER, Laura; SCAGLIONE, José. Como criar tipos: do esboço à tela. 2a ed. Brasília: Estereográfica, 2019.
IDEO.ORG. The field guide to human-centered Design. 1. ed. [s.l.] : IDEO.org, 2015.
JOHANSSON, Ulla; WOODILLA, Jill. How to avoid throwing the baby out with the bath water: an ironic perspective on design thinking. In: EGOS COLLOQUIUM 2010, Lisbon. Anais... Lisbon: EGOS Colloquium, 2010.
KIMBELL, Lucy. Rethinking design thinking: part I. Design and Culture, [s. l.], v. 3, n. 3, p. 285-306, 2011.
LACERDA, Daniel Pacheco et al. Design Science Research: método de pesquisa para a engenharia de produção. Gestão & produção, São Carlos, v. 20, p. 741-761, 2013.
LEBEDENCO, Érico; CAMPOS, Gisela Belluzzo de. Procedimentos éticos do resgate tipográfico no design de tipos. DAT Journal, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 142-161, 2019.
LIEDTKA, Jeanne. Exploring the impact of Design Thinking in action. Darden Working Paper Series, [s. l.], v. 2017, n. 1, p. 1–48, 2018.
LIEDTKA, Jeanne; OGILVIE, Tim. Designing for growth: a tool kit for managers. Rotman Management, [s. l.], n. Fall, p. 16-21, 2011.
LUPTON, Ellen. Graphic Design Thinking: beyond brainstorming. New York: Princeton Architectural Press, 2011.
MOREIRA, Walter. Revisão de literatura e desenvolvimento científico: conceitos e estratégias para confecção. Janus, v. 1, n. 1, p. 21-30, 2004.
NITZSCHE, Rique. Afinal, o que é design thinking? São Paulo: Rosari, 2012.
OLIVEIRA, João Augusto Dias Barreira e; NAKANO, Natália; JORENTE, Maria José Vicentini. Design thinking para inovação em ambientes informacionais. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Anais eletrônicos [...], 2018. Disponível em: <https://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/102401>. Acesso em: 08 mai. 2023.
PINHEIRO, Tennyson; ALT, Luis. Design Thinking Brasil: empatia, colaboração e experimentação para pessoas, negócios e sociedade. Rio de Janeiro: Alta Books Editora, 2018.
REIS, Marcos Roberto dos; MERINO, Eugenio Andrés Díaz. Painel semântico: revisão sistemática da literatura sobre uma ferramenta imagética de projeto voltada à definição estético-simbólica do produto. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 28, n. 1, p. 178-190, 2020.
ROCHA, Cláudio. Novo projeto tipográfico: análise e produção de fontes digitais. São Paulo: Rosari, 2012.
SILVA, Sérgio Luciano da. Faces e fontes multiescrita: fundamentos e critérios de design tipográfico. Belo Horizonte: Ed. Adaequatio, 2016.
UK DESIGN COUNCIL. Design methods for developing services. Londres, 2015.
VAISHNAVI, Vijay; KUECHLER, William. Design research in information systems. Desrist.org., 2019. http://www.desrist.org/design-research-in-information-systems/>. Acesso em: 6 de maio de 2023.
VIANNA, Maurício et al. Design Thinking: inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2012.
WILLEN, Bruce; STRALS, Nolen. Lettering & type: creating letters and designing typefaces. Princeton: Princeton Architectural Press, 2009.
WOLOSZYN, Maíra et al. Design thinking no contexto do projeto editorial: contribuições instrumentais. DAPesquisa, Florianópolis, v. 13, n. 21, p. 059-075, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 João Vitor Moreira de Souza, Daniel de Salles Canfield
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See O Efeito do Acesso Livre).