Evgen Bavcar: self-portraits and the "images-stain"
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2020.163196Keywords:
Evgen Bavcar, Photography, Image, Self-portrait, BlindnessAbstract
In this article, the reading of four self-portraits made by Evgen Bavcar, a blind photographer and philosopher, is presented with the purpose of trying to figure out how he creates the character, or persona, of a ‘blind photographer’. Published in his book Memória do Brasil (Memory from Brazil), the first of these self-portraits is analyzed leading me to put forward the hypothesis that Bavcar presents a kind of manifest in his book. I also suggest that we could think about these photographs as “images-stain”, meaning that, when we look at them in the hopes of finding images made by a blind man, they give us back the image of our own prevailing blindness since, by being situated on the liminal of visibility, they question and dispute our own assumptions about blindness.
Downloads
References
Barasch, Moshe. 2001. Blindness: the history of a mental imagen in Western thought. London: Routledge.
Barthes, Roland. 2015. A câmara clara: nota sobre fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Bavcar, Evgen. 1992. Le voyeur absolu. Paris: Éditions du Seuil.
Bavcar, Evgen. 1994. A luz e o cego. In Artepensamento, org. Adauto Novaes, 461-467 São Paulo: Companhia das Letras.
Bavcar, Evgen. 2003a. Memória do Brasil. São Paulo: Cosac & Naify.
Bavcar, Evgen. 2003b. O verdadeiro valor do tempo. Entrevista concedida a Eduardo Veras, Edson Sousa e Elida Tessler. Humanidades, no. 49: 114-120.
Bavcar, Evgen. 2005. A imagem, vestígio desconhecido da luz. In: Muito além do espetáculo. São Paulo: Editora Senac São Paulo.
Belting, Hans. 2014. Imagem e Sombras: Da teoria da imagem em Dante à teoria da arte. In: Antropologia da imagem: por uma ciência da imagem, 239-266. Lisboa: KKYM.
Benjamin, Walter. 1987. Pequena história da fotografia. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Vol. 1, Obras escolhidas, 91-107. São Paulo: Brasiliense.
Boehm, Gottfried. 2017. Aquilo que se mostra. Sobre a diferença icônica. In: Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Deleuze, Gilles e Félix Guattari. 2012. Ano zero - rostidade. In Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 3, 35-68. São Paulo: Editora 34.
Derrida, Jacques. 1993. Memoirs of the blind: the self-portrait and other ruins. Chicago: The University of Chicago Press.
Didi-Huberman, Georges. 2010. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34.
Didi-Huberman, Georges. 2011. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Didi-Huberman, Georges. 2012. Quando as imagens tocam o real. Pós, vol. 2, no. 4: 204-219.
Didi-Huberman, Georges. 2015. Falenas. Ensaios sobre a aparição. Lisboa: KKYM.
Didi-Huberman, Georges. 2017. Devolver uma imagem. In Pensar a imagem, 205-225 Belo Horizonte: Autêntica.
Dubois, Philippe. 2012. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus.
Edwards, Elisabeth. 2012. Objects of affect: photography beyond the image. Annual Review of Anthropology, vol. 41: 221-234. https://dx.doi.org/10.1146/annurev-anthro-092611-145708.
Foncuberta, Joan. A pós-fotografia explicada aos macacos. Porto Alegre: PPGAV/UFRGS, v. 21, n.35, maio 2018: 35-45
Foulkes, Benjamín Mayer. 2014. El fotógrafo siega. In El fotógrafo ciego: Evgen Bavcar en México, comp. Benjamín Mayer Foulkes, 9-42. México: 17, Conaculta.
Krauss, Rosalind. 2002. O fotográfico. Barcelona: Gustavo Gili.
Mauss, Marcel. 2003. Ensaio sobre a dádiva: forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In Sociologia e antropologia, 183-314 São Paulo: Cosac Naify.
Merleau-Ponty, Maurice. 2014. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva.
Montiel, Juan Antonio. 2014. Las (des)apariciones de Evgen Bavcar. In El fotógrafo ciego: Evgen Bavcar en México, comp. Benjamín Mayer Foulkes, 219-237. México: 17, Conaculta.
Novaes, Adauto. Evgen Bavcar- Não se vê com os olhos. In: O ponto zero da fotografia. Rio de Janeiro: Editora Very Special Arts Brasil, 2000 25-36.
Novaes, Adauto. 2003. Imagens impossíveis. Humanidades, no. 49: 106-113.
Rancière, Jacques. 2009. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org., Editora 34.
Rancière, Jacques. 2017. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes.
Rouillé, André. 2009. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac.
Sousa, Edson Luiz André de. 2006. Noite e dia e alguns monocromos psíquicos. Revista do Departamento de Psicologia, UFF, vol. 18, no. 1: 77-86. https://doi.org/10.1590/S0104-80232006000100007.
Tessler, Elida. 2003. Evgen Bavcar em diagonal. In: Memória do Brasil, Evgen Bavcar, 7-14 São Paulo: Cosac & Naify.
Turner, Victor W. 2013. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2017/15832-2