Evgen Bavcar: self-portraits and the "images-stain"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2020.163196

Keywords:

Evgen Bavcar, Photography, Image, Self-portrait, Blindness

Abstract

In this article, the reading of four self-portraits made by Evgen Bavcar, a blind photographer and philosopher, is presented with the purpose of trying to figure out how he creates the character, or persona, of a ‘blind photographer’. Published in his book Memória do Brasil (Memory from Brazil), the first of these self-portraits is analyzed leading me to put forward the hypothesis that Bavcar presents a kind of manifest in his book. I also suggest that we could think about these photographs as “images-stain”, meaning that, when we look at them in the hopes of finding images made by a blind man, they give us back the image of our own prevailing blindness since, by being situated on the liminal of visibility, they question and dispute our own assumptions about blindness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodrigo Frare Baroni, Universidade Federal de São Paulo

    RODRIGO FRARE BARONI holds a Master’s degree in Social Sciences by the Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) and a bachelor degree in Social Sciences by the same university. He is a member of the Visual and Urban Research Group of Unifesp (Visurb). E-mail: rodrigof.baroni@gmail.com

References

Barasch, Moshe. 2001. Blindness: the history of a mental imagen in Western thought. London: Routledge.

Barthes, Roland. 2015. A câmara clara: nota sobre fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Bavcar, Evgen. 1992. Le voyeur absolu. Paris: Éditions du Seuil.

Bavcar, Evgen. 1994. A luz e o cego. In Artepensamento, org. Adauto Novaes, 461-467 São Paulo: Companhia das Letras.

Bavcar, Evgen. 2003a. Memória do Brasil. São Paulo: Cosac & Naify.

Bavcar, Evgen. 2003b. O verdadeiro valor do tempo. Entrevista concedida a Eduardo Veras, Edson Sousa e Elida Tessler. Humanidades, no. 49: 114-120.

Bavcar, Evgen. 2005. A imagem, vestígio desconhecido da luz. In: Muito além do espetáculo. São Paulo: Editora Senac São Paulo.

Belting, Hans. 2014. Imagem e Sombras: Da teoria da imagem em Dante à teoria da arte. In: Antropologia da imagem: por uma ciência da imagem, 239-266. Lisboa: KKYM.

Benjamin, Walter. 1987. Pequena história da fotografia. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Vol. 1, Obras escolhidas, 91-107. São Paulo: Brasiliense.

Boehm, Gottfried. 2017. Aquilo que se mostra. Sobre a diferença icônica. In: Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Deleuze, Gilles e Félix Guattari. 2012. Ano zero - rostidade. In Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 3, 35-68. São Paulo: Editora 34.

Derrida, Jacques. 1993. Memoirs of the blind: the self-portrait and other ruins. Chicago: The University of Chicago Press.

Didi-Huberman, Georges. 2010. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34.

Didi-Huberman, Georges. 2011. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Didi-Huberman, Georges. 2012. Quando as imagens tocam o real. Pós, vol. 2, no. 4: 204-219.

Didi-Huberman, Georges. 2015. Falenas. Ensaios sobre a aparição. Lisboa: KKYM.

Didi-Huberman, Georges. 2017. Devolver uma imagem. In Pensar a imagem, 205-225 Belo Horizonte: Autêntica.

Dubois, Philippe. 2012. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus.

Edwards, Elisabeth. 2012. Objects of affect: photography beyond the image. Annual Review of Anthropology, vol. 41: 221-234. https://dx.doi.org/10.1146/annurev-anthro-092611-145708.

Foncuberta, Joan. A pós-fotografia explicada aos macacos. Porto Alegre: PPGAV/UFRGS, v. 21, n.35, maio 2018: 35-45

Foulkes, Benjamín Mayer. 2014. El fotógrafo siega. In El fotógrafo ciego: Evgen Bavcar en México, comp. Benjamín Mayer Foulkes, 9-42. México: 17, Conaculta.

Krauss, Rosalind. 2002. O fotográfico. Barcelona: Gustavo Gili.

Mauss, Marcel. 2003. Ensaio sobre a dádiva: forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In Sociologia e antropologia, 183-314 São Paulo: Cosac Naify.

Merleau-Ponty, Maurice. 2014. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva.

Montiel, Juan Antonio. 2014. Las (des)apariciones de Evgen Bavcar. In El fotógrafo ciego: Evgen Bavcar en México, comp. Benjamín Mayer Foulkes, 219-237. México: 17, Conaculta.

Novaes, Adauto. Evgen Bavcar- Não se vê com os olhos. In: O ponto zero da fotografia. Rio de Janeiro: Editora Very Special Arts Brasil, 2000 25-36.

Novaes, Adauto. 2003. Imagens impossíveis. Humanidades, no. 49: 106-113.

Rancière, Jacques. 2009. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org., Editora 34.

Rancière, Jacques. 2017. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes.

Rouillé, André. 2009. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac.

Sousa, Edson Luiz André de. 2006. Noite e dia e alguns monocromos psíquicos. Revista do Departamento de Psicologia, UFF, vol. 18, no. 1: 77-86. https://doi.org/10.1590/S0104-80232006000100007.

Tessler, Elida. 2003. Evgen Bavcar em diagonal. In: Memória do Brasil, Evgen Bavcar, 7-14 São Paulo: Cosac & Naify.

Turner, Victor W. 2013. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Vozes.

Published

2020-08-24

Issue

Section

Articles

Funding data

How to Cite

Baroni, Rodrigo Frare. 2020. “Evgen Bavcar: Self-Portraits and the ‘images-Stain’”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 5 (1). https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2020.163196.