Portraying “musicking” and “participatory characteristics” of bumba meu boi in film

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.175861

Keywords:

Bumba meu boi, Audiovisual, Translation, Musicking, Experience

Abstract

This article presents reflections on how the practice of musicking (Small 1999) and the participatory characteristics (Turino 2008) of bumba meu boi are translated into audiovisual field (Romero and Vilella 2018) in the productions “Guriatã”, directed by Renata Amaral (2018) “Taquaras, Tambores e Violas”, directed by Hidalgo Romero (2018), and “Brilho da Noite”, directed by Priscila Ermell (2004). The article explains what kind of musicking each production emphasizes and which techniques translate this into the audiovisual field, making relations between them. These films were chosen because their directors came from diferente fields of work and research, having different aesthetics and purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luiza Fernandes Coelho, Universidade Estadual de Campinas

    LUIZA FERNANDES COELHO is a Master’s student at Universidade Estadual de Campinas, within the Music, Culture and Society research line, advised by Professor Suzel Reily. Holding a bachelor’s degree in Social Communications from the Universidade de São Paulo, Luiza has in music and audiovisual language the main axes of her study and work. She was an academic exchange fellow at Birmingham City University, in England, where she has deepened her knowledge in documentary, musical video, and popular music studies. She has worked at Maracá Cultura Brasileira and participated in Guriatã’s team. She is the director of the documentary O Divino em Mim. E-mail: luizafc00@gmail.com

References

Albernaz, Lady Selma Ferreira. 2004. O "urrou" do boi em Atenas: instituições, experiências culturais e identidade no Maranhão. [326]. Tese de Doutorado, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Albernaz, Lady Selma Ferreira. 2010. Mulheres e cultura popular: gênero e classe no bumba meu boi do Maranhão. Manguaré. v. 24, 69-98.

Albernaz, Lady Selma Ferreira Albernaz. 2019. Performance musical nos maracatus (PE) e nos bumba bois (MA): classificações de gênero, poder, artefatos e habilidades. Revista EntreRios do Programa de Pós-Graduação em Antropologia, v. 2, 29-50.

Amaral, Renata Pompêo do. 2012. Pedra da memória: Euclides Talabyan, minha universidade é o tempo. São Paulo: Maracá Cultura Brasileira.

Amaral, Renata Pompêo do. 2018. A música do bumba boi do Maranhão e suas possibilidades de performance no Contrabaixo. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo.

Amaral, Renata (org). Acervo Maracá. Parcialmente publicado em www.acervomaraca.com.br

Andrade, Mário de. 1982. Danças dramáticas do Brasil. v. 1, 07-383. Belo Horizonte: Itatiaia.

Bueno, André Paula. 2001. Bumba-boi maranhense em São Paulo: São Paulo. Nanquim Editorial.

Cano, Maria da Conceição Salazar. 2019. O bumba meu boi como zona de contacto: trajetórias e ressignificação do património cultural. Coimbra: Universidade de Coimbra.

Cardoso, Letícia Conceição Martins. 2012. De marginal a oficial: a fabricação do bumba meu boi como símbolo de identidade do Estado do Maranhão. Revista Internacional de Folkcomunicação, v. 10, n. 19, 27-43.

CMF/SECMA. 1999. Memória de Velhos: depoimentos: Uma Contribuição à Memória Oral da Cultura Popular Maranhense. Vol. V. São Luis: Lithograf.

CMF/SECMA. 1999. Memória de Velhos: depoimentos: Uma Contribuição à Memória Oral da Cultura Popular Maranhense Vol. VI. São Luis: Lithograf.

CMF/SECMA. 1999. Memória de Velhos: depoimentos: Uma Contribuição à Memória Oral da Cultura Popular Maranhense Vol. VII. São Luis: Lithograf.

Ferreti, Sergio, 1996. Boi de encantado na mina do Maranhão. Boletim da Comissão Maranhense de Folclore, n. 5, s/p.

Henley, Paul. 2004a. Putting film to work: observational cinema as practical ethnography. In Working Images: methods and media in ethnographic research, orgs. Sarah Pink, Laszlo Kurti e Ana Isabel Afonso, 109-130.

Hikiji, Rose Satiko Gitirana. 2013. Rouch Compartilhado: Premonições e Provocações para uma Antropologia Contemporânea. Iluminuras, v.14, n. 32, 113 - 122, 2013.

Iphan. 2011. Inventário Nacional de Referências Culturais: Complexo Cultural do Bumba meu boi do Maranhão: Dossiê do Registro. São Luís, MA.

Martins, Carolina. 2015. Política e Cultura nas histórias do bumba meu boi. [160]. Dissertação de Mestrado, Instituto em Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense, Niterói.

Neto, Américo Azevedo. 1997. Bumba meu boi no Maranhão. Alumar.

Padilha, Antonio. 2014. A construção ilusória da realidade, ressignificação e recontextualização do bumba meu boi do Maranhão a partir da Música. Tese de Doutorado. [231]. Departamento de Comunicação, Universidade de Aveiro, Aveiro.

Plaza, Julio. 2013. Tradução Intersemiótica. São Paulo: Perspectiva.

Reily, Suzel, Toni, Flavia Camargo e Hikiji, Rose Satiko Gitirana. 2016. O Musicar Local –novas trilhas para a etnomusicologia. Projeto temático FAPESP 16/05318, Campinas.

Romero, Hidalgo e Alice Vilella. 2018. Quando a roda acontece: o audiovisual como tradução da experiência na performance musical participativa. In: ANAIS do SIPA - Seminário Imagem, Pesquisa e Antropologia. Unicamp.

Rouch, Jean. 2003. The camera and the man. In Cinéethnography, Feld, Steven (Ed.). Minneapolis, London: University of Minnesota Press.

Seeger, Anthony. 2004. Why Suyá Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People. Champaign, IL: University of Illinois Press.

Seeger, Anthony. 2008. Etnografia da música. In Cadernos de Campo, São Paulo, n.17, 237-260. www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/47695.

Small, Christopher. 1998. Musicking: the meanings of performance and listening. Middletown, Ct: Wesleyan University Press.

Turino, Thomas. 2008. Music as Social Life: the politics of participation. Chicago: The University of Chicago Press.

Published

2021-07-16

Issue

Section

Dossier Local Musicking

How to Cite

Coelho, Luiza Fernandes. 2021. “Portraying “musicking” and ‘participatory characteristics’ of Bumba Meu Boi in Film ”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 6 (1): e-175861. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.175861.