Schizoanalytic essay with texts and images and bodies, fantasies and portraits or What does the mirror reflect back to us?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.185456

Keywords:

BDSM, Cross-dressing, Textual and visual hallucinations

Abstract

This essay encompasses diverse projections and collages (from earlier elements, published or otherwise), concepts, inspirations, and textual and visual hallucinations about BDSM (Bondage, Domination, Discipline, Sadism, Submission and Masochism) and cross-dressing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vitor Grunvald, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    VITOR GRUNVALD is an anthropologist and an audiovisual director. Professor at UFRGS, where he coordinates the Visual Anthropology Nucleus (Navisual). He has a PhD in Anthropology from USP, focusing on Visual Anthropology, Art, Performance, Gender and Sexuality. He also has training in Film Direction from the International Academy of Film (AIC). He is coordinator of the Recognition in Artistic/Audiovisual Universes Group (GRUA) at UFRJ. Researcher for the Visual Anthropology Group (GRAVI), the Anthropology, Performance and Drama Nucleus (NAPEDRA), the Social Markers of Difference Studies Nucleus (NUMAS), and Research in Musical Anthropology (PAM), all linked to USP. Member of the Visual Anthropology Committee (2019/2022) of the Brazilian Anthropological Association and president of the Pierre Verger Award (2021/2022). E-mail: vgrunvald@gmail.com  

References

Benjamin, Walter. 1985. Sobre o conceito de história. In: Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. Walter Benjamin. São Paulo: Brasiliense.

Bonafoux, Pascal. 2003. L`autoportrait. Seánce Du mercredi 12 février 2003. Disponível em: http://www.academie-des-beaux- arts.fr/actualites/thematiques.htm. Acessado em 15/07/2011.

Bento, Berenice. 2009. Apresentação. In PELÚCIO, Larissa. Abjeção e desejo: uma etnografia travesti sobre o modelo preventivo de aids. São Paulo: Annablume, p.17-23.

Butler, Judith e Rubin, Gayle. 2003. Tráfico sexual – entrevista: Gayle Rubin com Judith Butler. Cadernos Pagu, 21, pp157-209

Dawsey, John. 2005. O teatro dos “bóias-frias”: repensando a antropologia da performance. Horizontes Antropológicos, n.24, p.15-34.

Dawsey, John. 2013. De que riem os boias-frias? Diários de antropologia e teatro. São Paulo: Terceiro Nome.

De Beauvoir, Simone. 1970[1949]. O segundo sexo. Fatos e Mitos. São Paulo: Difusão Européia do Livro.

Díaz-Benítez, María Elvira e Carlos Fígari (orgs.). Corpos, desejos, prazeres e práticas sexuais dissidentes. Rio de Janeiro: Garamond.

Deleuze, Gilles. 1974 [1969]. A lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva. In A Imagem-tempo. Gilles Deleuze. 2005[1985]. São Paulo: Brasiliense.

Deleuze, Gilles e Félix Guattari. 2004[1972]. O Anti-Édipo. Capitalismo e esquizofrenia. Lisboa: Assírio & Alvim.

Deleuze, Gilles; Félix Guattari. 2005[1980]. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol.4. Rio de Janeiro: Editora 34.

Deleuze, Gilles. 2006[1968]. Diferença e repetição. São Paulo: Graal. In As palavras e as coisas. Michel Foucault. 1992[1966]. São Paulo: Martins Fontes.

Frazer, James. 1957[1890]. The Golden Bough. A Study in Magic and Religion. London: Macmillan & Co Ltda.

Gell, Alfred. 1998. Art and agency. An anthropological theory. Oxford: Claredon Press.

Gregori, Maria Filomena. 2016. Prazeres perigosos: erotismo, gênero e os limites da sexualidade. São Paulo: Companhia das Letras.

Grunvald, Vitor. 2009a. Partes da vida escrita. Cenas da vida imagética. “Butler, a abjeção e seu esgotamento”. In Prazeres dissidentes. María Elvira Díaz-Benítez e Carlos Eduardo Figari. (Org.). 1ed. Rio de Janeiro: Garamond, v., p. 31-68.

Grunvald, Vitor. 2009b. Teseu e o touro: algumas sugestões feministas para uma crítica da razão. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social – Museu Nacional, UFRJ, Rio de Janeiro.

Grunvald, Vitor. 2015. Alter-retrato, fotografia e travestimento ou Sobre o paradigma fotográfico de Rrose Sélavy. In Entre arte e ciência: a fotografia na antropologia. Sylvia Caiuby Novaes, (Ed.). São Paulo: EDUSP.

Grunvald, Vitor. 2016. Existências, insistências e travessias: sobre algumas políticas e poéticas de travestimento. Tese de Doutorado, Antropologia Social, Universidade de São Paulo – USP.

Guattari, Félix. 1992. Caosmose. Um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34.

Halberstam, Judith. 1995. Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters. Durham: Duke University Press.

Herkenhoff, Paulo. 2002. A bienal de São Paulo e seus compromissos culturais e políticos. Revista USP, n.52, p.116-121.

Jones, Amelia. 2006. Self/Image. Technology, Representation and the Contemporary Subject. London, New York: Routledge.

Journiac, Michel. 2013. Écrits. Paris: Beaux-Arts de Paris.

Jung, Carl. 2001[1964]. O homem e seus símbolos. São Paulo: Nova Fronteira.

Krauss, Rosalind. 1977. “Notes on the index: Seventies Art in America”. October, vol. 3, p.68- 81.

Latour, Bruno. 1994[1991]. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Ed. 34.

Latour, Bruno. 2002[1996]. Reflexão sobre o culto moderno dos deuses fe(i)tiches. Bauru, SP: EDUSC.

Latour, Bruno. 2005. Reassembling the social. New York, Oxford: Oxford University Press.

Lispector, Clarice. Fragmentos. Inúmeros.

LOBERT, Rosemary. 2010. A palavra mágica: a vida cotidiana do Dzi Croquettes. Campinas: Editora Unicamp.

Müller, Regina. 2013. A incorporaçao da personagem na performance “Mira, Chica...”: ambiguidade na crítica aos papéis sexuais convencionais. Antares: Letras e Humanidades, vol.5, n.10, p.27-37.

Muñoz, José Esteban. 1999. Disidentifications. Queers of color and the performance of politics. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.

Paquet, Marcel. 1977. Michel Journiac. L’ossuaire de l’esprit. Paris: Éditions de la Différence.

Pelbart, Peter Pál. 2014. “Por uma arte de instaurar modos de existência que ‘não existem’”. In SEROUSSI, Benjamin et al. Catálago da 31ª Bienal de São Paulo. Como (...) coisas que não existem. São Paulo: Fundação Bienal.

Schechner, Richard. 1985. Between theater and anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Seeger, Anthony; Roberto Da Matta; Eduardo Viveiros De Castro. 1987. “A construção da pessoa nas sociedades indígenas brasileiras”. In Sociedades indígenas & Indigenismo no Brasil.João Pacheco Oliveira Filho, et al. (orgs.). Rio de Janeiro: Marco Zero/UFRJ.

Singer, Thomas. 2004. “In the Manner of Duchamp, 1942-47: The years of the ‘Mirrorical Return’”. The Art Bulletin, vol. 86. n. 2, p.346-369.

Strathern, Marilyn. 2004[1991]. Partial Connections (Updated Edition). Walnut Creek: Altamira Press.

Taussig, Michael. 1993. Mimesis and alterity. New York: Routledge.

Taussig, Michael. 1999. Defacement. Public secrecy and the labor of the negative. Stanford: Stanford University Press.

Taussig, Michael. 2006a. Transgression. In Walter Benjamin’s grave. Chicago: University of Chicago Press.

Taussig, Michael. 2006b. Vicerality, Faith and Skepticism. Another Theory of Magic. In Walter Benjamin’s grave. Chicago: University of Chicago Press.

Turner, Victor. 1987. The anthropology of performance. New York: PAJ Publications.

Tyler, Stephen. 1986. Post-Modern Ethnography: from document of the occult to occult document. In CLIFFORD, James and MARCUS, Georges (eds.). Writing culture: The poetics and politics of ethnography. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Viveiros De Castro, Eduardo. 2002. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac & Naify.

Viveiros De Castro, Eduardo. 2007. “Filiação intensiva e aliança demoníaca”. Novos Estudos CEBRAP, vol. 77, p. 91-126.

Published

2021-08-27

Issue

Section

Gesture, image and sounds

How to Cite

Grunvald, Vitor. 2021. “Schizoanalytic Essay With Texts and Images and Bodies, Fantasies and Portraits or What Does the Mirror Reflect Back to Us?”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 6 (1): e-185456. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.185456.