The neo-Byzantine modernization of aparecida's image
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185690Keywords:
Anthropology of Religion, Catholicism, Material Religion, Modernism, Neo-ByzantineAbstract
This article analyzes the contemporary display of the original image of Our Lady Aparecida. Based on the modernization project of her Basilica in the early 2000s, located in the National Shrine (Aparecida, Brazil), this article proposes to understand the institutional motivations and the practical effects of the artistic project in the devotion to the Patroness of Brazil. I argue that the Catholic Church opts for the neo-Byzantine iconoclasm as a reaction to the neo-Pentecostal iconoclasm. With a new niche developed simultaneously to the evangelical rise in the country, having the Second Vatican Council as a theological reference, I approach the image from the anthropological concept of “sensational forms”: I try to understand how the aesthetic engagement is institutionally produced over time as well as how the Brazilian Catholicism seeks to update itself in modern forms.
Downloads
References
Almeida, Ronaldo. 2007. Dez anos do ‘Chute na Santa’: a intolerância com a diferença. In: Intolerância religiosa: impactos do neopentecostalismo no campo religioso afro-brasileiro. Ed. Vagner Gonçalves da Silva. 171-190. São Paulo: EdUSP.
Almeida, Ronaldo. 2012. Negócios, poder e fé: a Universal contra a Mundial. In: A religião no espaço público: atores e objetos. Eds. Ari Pedro Oro, Carlos Steil, Roberto Cipriani, Emerson Giumbelli. 95-110. São Paulo: Terceiro Nome.
Almeida, Ronaldo; Montero, Paula. 2001. Trânsito religioso no Brasil. São Paulo em perspectiva, v. 15, n. 3, 92-100.
Arruda, Marcelo. 2005. Triunfo Católico no Calendário Republicano: N. S. Aparecida no Calendário Secular [1930-1980]. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Boff, Clodovis. 2006. Mariologia social: o significado da Virgem para a sociedade. São Paulo: Paulus.
Brustoloni, Julio. 1998. História de Nossa Senhora da Conceição Aparecida: a imagem, o santuário e as romarias. Aparecida: Editora Santuário.
Caldeira, Rodrigo Coppe. 2019. O Concílio Vaticano II como objeto de leitura: a formação das culturas conciliares. Horizonte, v. 17, n. 54, 1526-1543. https://doi.org/10.5752/P.2175-5841.2019v17n54p1526
De Jong, Jan L. 2011. Cultivating Piety. Religious Art and Artists after the Council of Trent In: Meditatio - Refashioning the Self. Eds. Karl Eenenkel & Walter Melion. 367-389. Leiden /Boston: Brill Publishers.
Freston, Paul. 1995. Pentecostalism in Brazil: a brief history. Religion, v. 25, 119-133.
Giumbelli, Emerson. 2003. O ‘Chute na Santa’: blasfêmia e pluralismo religioso no Brasil. In: Religião e Espaço Público. Ed. Patrícia Birman. São Paulo: Attar/Pronex.
Giumbelli, Emerson. 2012. Religiões no Brasil dos anos 1950: processos de modernização e configurações da pluralidade. PLURA: Revista de Estudos de Religião, vol. 3, nº 1, 79-96
Godoy, Adriano S. 2015. Aparecida: espaços, imagens e sentidos. Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Godoy, Adriano S. 2017. “O Papa é o melhor prefeito que a cidade já teve”: uma etnografia da paisagem urbana na capital da fé. Religião & Sociedade, v. 37, nº 2, 38-63. https://doi.org/10.1590/0100-85872017v37n2cap02
Godoy, Adriano S. 2020. Cultivando a Casa de Maria: materialidades da Basílica Nacional de Aparecida. Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Latour, Bruno. 2008. O que é iconoclash? Ou, há um mundo além das guerras de imagem? Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 14, n. 29.
Law, John. 2016. Modes of knowing: resources from the Baroque. In: Modes of knowing: resources from the Baroque. Eds. John Law & Evelyn Ruppert. 17-58. Manchester: Mattering Press.
Memória da construção da Basílica de Aparecida e relatório do projeto.1994. Aparecida: Arquivo da Cúria Metropolitana de Aparecida.
Menezes, Renata de Castro. 2012. Aquela que nos junta, aquela que nos separa: reflexões sobre o campo religioso brasileiro atual a partir de Aparecida. Comunicações do ISER, n. 66.
Meyer, Birgit. 2019a. Idolatry beyond the Second Commandment: Conflicting Figurations and Sensations of the Unseen. In: Figurations and Sensations of the Unseen in Judaism, Christianity and Islam: Contested Desires. Eds. Birgit Meyer & Terje Stodalen. 77-96. London: Bloomsbury.
Meyer, Birgit. 2019b. De comunidades imaginadas a formações estéticas: mediações religiosas, formas sensoriais e estilos de vínculo. In: Como as coisas importam: uma abordagem material da religião. Textos de Birgit Meyer. Eds. Emerson Giumbelli, João Rickli e Rodrigo Toniol. Porto Alegre: Editora da UFRGS.
Meyer, Birgit. 2019c. Imagens do invisível: cultura visual e estudos da religião. In: Como as coisas importam: uma abordagem material da religião. Textos de Birgit Meyer. Eds. Emerson Giumbelli, João Rickli e Rodrigo Toniol. Porto Alegre: Editora da UFRGS.
Mondzain, Marie-José. 2013. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto.
Oliveira, Paola Lins de. 2018. Religião, arte e política na controvérsia pública da Igrejinha da Pampulha. Revista de Antropologia, v. 61, n. 1. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2018.145525
Oosterbaan, Martijn; Godoy, Adriano. 2020. Samba Struggles: Carnaval Parades, Race and Religious Nationalism in Brazil. In: The Secular Sacred: Emotions of Belonging and the Perils of Nation and Religion. Eds. Markus Balkenhol, Ernst van den Hemel, Irene Stengs. Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38050-2_6
Pastro, Claudio. 1999. Guia do Espaço Sagrado. São Paulo: Edições Loyola.
Pastro, Claudio. 2002. Arte Sacra. São Paulo: Edições Loyola.
Pastro, Claudio. 2007. Santuário Nacional de Nossa Senhora Aparecida. Aparecida: Editora Santuário.
Pastro, Claudio. 2010. A arte no cristianismo: fundamentos, linguagem, espaço. São Paulo: Paulus.
Pastro, Claudio. 2013. Imagens do invisível na arte sacra. São Paulo: Edições Loyola.
Peixoto, Fernanda. 2011. O candomblé (barroco) de Roger Bastide. Revista De Antropologia, 54(1). https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2011.38602
Pentcheva, Bissera. 2009. Moving Eyes: Surface and Shadow in the Byzantine Mixed-Media Relief Icon. Res. Anthropology and Aesthetics, v. 53, p. 223-234. https://doi.org/10.1086/RESvn1ms25608845
Pierucci, Antônio. 1996. Liberdade de culto na sociedade de serviços. In: A realidade social das religiões no Brasil. Eds. Antonio Pierucci e Reginaldo Prandi. 275-293. São Paulo: Hucitec.
Prandi, Reginaldo; Campos, André; Pretti, Rogério. 1998. A renovação carismática católica. In: Um sopro do Espírito: a renovação conservadora do catolicismo carismático. Ed. Reginaldo Prandi. São Paulo: EdUSP.
Rickli, João. 2016. Narratives, Movements, Objects. In: Creativity in Transition: Politics and Aesthetics of Cultural Production Across the Globe. Eds. Maruska Svasek & Birgit Meyer. Oxford: Berghahn Books.
Sartorelli, César. 2013. O espaço sagrado e o religioso na obra de Claudio Pastro. São Paulo: Alameda.
Theije, Marjo de; Mariz, Cecília Loreto. 2008. Localizing and globalizing processes in Brazilian Catholicism: comparing inculturation in Liberationist and Charismatic Catholic cultures. Latin American Research Review, v. 43, 1, 33-54. https://www.jstor.org/stable/20488108
Toda, Egídio Shizuo. 2013. A arte sacra de Cláudio Pastro na Basílica de Aparecida e sua contemporaneidade - História, cultura e leitura de suas obras. Dissertação de Mestrado, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
Tommaso, Wilma Steagall de. 2013. O pantocrator de Cláudio Pastro: importância e atualidade. Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Torres, Marília. 2007. O Cristo do Terceiro Milênio - A Visão Plástica da Arte Sacra Atual de Cláudio Pastro. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista, São Paulo.
Tweed, Thomas. 2011. America’s church: the National Shrine and Catholic presence in the national capital. Oxford: Oxford University Press.
Van de Port, Mattijs. 2016. Baroque as tension: introducing turmoil and turbulence in the academic text. In: Modes of knowing: resources from the Baroque. Eds. John Law and Evelyn Ruppert. 165-198. Manchester: Mattering Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Adriano Godoy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 15/26487-9