History and ritual: possible relations between wars, missions, and devotion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185710

Keywords:

Ritual, Angolan Wars, Congada, Catholic Missions, Reframing

Abstract

The missionary work is discussed through the catechetical theater which is based on a ritual of devotion to St. Benedict (Ilhabela, north coast of São Paulo). Starting from the festivities of Colonial Brazil, we seek to understand the links between missionary activity, the wars of West-Central Africa in the 16th and 17th centuries, and the ritual representations. The focus of this reflection is the relationship between historical events and the ways of publicizing missionary activity. It reflects not only on the ritual as an enhancer of a devotional imagery but also on the unfolding of the represented events, their interpretations, and reframing processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Giovanni Cirino, Universidade Estadual de Londrina - UEL

    GIOVANNI CIRINO holds a Licentiate and Bachelor's Degree in Social Sciences from the Universidade de São Paulo (2001), is Master and Doctor in Social Anthropology from the same institution. Adjunct Professor in Anthropology at the Department of Social Sciences at the Universidade Estadual de Londrina where he deals with Anthropological Theory, Anthropology of Expressive Forms, Ethnomusicology and Urban Anthropology with topics related to Afro-Brazilian manifestations, popular festivals, ethnomusicology, performance, theater, ritual and ethnographic documentary. He acted in the documentary Sobre a Congada de Ilhabela (TV-USP 2004-2011) and is the author of the book Musical Narratives: performance and experience in Brazilian Instrumental Popular Music, (Annablume/FAPESP, 2009). Member of the Performance and Drama Anthropology Center (NAPEDRA – USP) and the Visual and Sound Anthropology Laboratory (LAVIS – UEL). He is currently working on the Complementary Training Program “Workshop for Research and Ethnographic Practices in the Social Context of Post-Modernity” and coordinating the research “Arts of Making: expressive forms and experience in the city of Londrina”. E-mail: cirinogiovanni@gmail.com

References

Alencastro, Luiz Felipe de. 2000. O trato dos viventes. Formação do Brasil no Atlântico Sul. Séculos XVI e XVII. São Paulo: Cia das Letras. 523p.

Andrade, Mário de. 1982a. Danças Dramáticas do Brasil. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia/Instituto Nacional do Livro/Fundação Pró-Memória (Brasília).

Aquino, J. E. F. de. 2006. Memória e consciência histórica. Fortaleza: EdUECE, 186p.

Araújo, Alceu M. 1952. Documentário Folclórico Paulista. Fotos e diagramas do autor. Ilustrações de Osny Azevedo. Prefeitura do Município de São Paulo, Departamento de Cultura, Divisão do Arquivo Histórico. São Paulo. 144p.

Araújo, Alceu M. 1964. Folclore Nacional. Festas, bailados, mitos e lendas. Vol. I. São Paulo, Ed. Melhoramentos. 479p.

Araújo, Emanoel. 1993. O teatro dos vícios: transgressão e transigência na sociedade urbana colonial no Brasil. Rio de Janeiro: José Olímpio.

Ávila, Affonso. 1994. O lúdico e as projeções do Barroco II: áurea idade da áurea terra. São Paulo: Ed. Perspectiva. 406 p.

Belting, Hans. 2010. Semelhança e Presença – A história da imagem antes da era da arte. Melo e Souza, Maria Beatriz (Org). SP: Ars Urbe.

Benjamin, Walter. 1994. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica [Primeira versão]. In: Magia, técnica, arte e política, Walter Benjamin, 165-196. São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, Walter. 2006. Passagens. Belo Horizonte, São Paulo: Ed. UFMG/Imprensa Oficial, 1167p.

Boxer, Charles. 1973. Salvador de Sá e a luta pelo Brasil e Angola 1602-1686. São Paulo: Ed. Nacional/Edusp, 464p.

Brásio, António Pe., org. 1952. Monumenta Missionária Africana. Vol. 1, África Ocidental (1471-1531). Lisboa: Agência Geral do Ultramar.

Cadornega, António de Oliveira de. 1972. História geral das guerras angolanas, 1681 (HGGA). 3 Vols. Lisboa: Agência-Geral do Ultramar.

Caponero, Maria Cristina. 2009. Festejando São Benedito: a congada em Ilhabela, recurso cultural brasileiro. Dissertação, Estética e História da Arte, USP, 314 p.

Carvalho, Jerônimo Moreira (Trad.). 1863. História do Imperador Carlos Magno e os Doze Pares de França. [HCMPF] Primeira Parte. Lisboa: Typographia Rollandiana, 253 p.

Carvalho, Martha Raquel Oliveira de. 2015. Ciclo Carolíngio como divisor de águas nas literaturas portuguesa de cordel e brasileira de folhetos. Dissertação de mestrado, Universidade do Ceará, PPGL, Fortaleza (CE).

Cardoso, Haydeé D. de F. 1982. Relações entre cultura popular e indústria cultural: a congada de Ilhabela. Dissertação de Mestrado, ECA/USP.

Cardoso, Haydeé D. de F. 1990. Gesto, o canto, o risco: história viva na memória. Tese de Douramento (ECA/USP), 159p.

Cavazzi da Montecúccolo, Giovanni Antonio. 1965. Istorica Descrizione de’ Tre Regni, Congo, Matamba et Angola. Bologna, 1687. Trad.: Descrição Histórica dos Três reinos do Congo, Matamba e Angola (DHCMA). 2 Vols. Lisboa: Junta de Investigações do Ultramar.

Cirino, Giovanni. 2016. Margens do Mundo: devoção barroca na Festa de São Benedito. Kulture-Kairós. Disponível em: https://revues.mshparisnord.fr/cultureskairos/index.php?id=1469 (acessado em 05/05/2022).

Cirino, Giovanni. 2013. Atuação missionária no Brasil e na África Centro-Ocidental: uma interpretação dos autos catequéticos. In: Antropologia e Performance: ensaios napedra, Dawsey, J. C.; Muller, R. P; Monteiro, M. M. (Orgs). São Paulo: Terceiro Nome.

Cirino, Giovanni. 2012. Uma etnografia da devoção a São Benedito no litoral norte de São Paulo. Tese de Doutorado, Programa de Pós-graduação em Antropologia Social, Universidade de São Paulo.

Corrêa, Iracema França Lopes. 1981. A congada de Ilhabela na festa de São Benedito. São Paulo: Escola do Folclore/Ed. Livramento. 150 p.

Delgado, Ralph. n.d. História de Angola: primeiro período e parte do segundo 1482 a 1607. Angola: Banco de Angola, 442p.

Del Priore, Mary. 1994. Festa e Utopia no Brasil colonial. São Paulo: Brasiliense.

Fernandes, Jose Loureiro. 1977. Congadas Paranaenses. Curitiba: Ed. UFPR, 97p.

Gioia da Napoli, Francesco Maria. 1669. La maravigliosa conversione alla Santa Fede di Cristo della regina Singa e del suo regno di Matamba. Nápoles.

Glasgow, Roy. 1982. Nzinga. Resistência africana à investida do colonialismo português em Angola, 1582-1663. São Paulo: Ed. Perspectiva, 198p.

Gonçalves, Rosana Andrea. 2008. África Indômita: missionários capuchinhos no Reino do Congo (Séc. XVII). Dissertação de Mestrado História Social, FFLCH/USP, 154p.

Jadin, Louis. 1955. Les flamands au Congo et en Angola au XVIIeme siècle. Revista Portuguesa de História, t. VI, vol. I.

Jancsó, István e Íris Kantor. (Orgs). 2001. Festa: cultura e sociabilidade na América Portuguesa. 2 Volumes. São Paulo: Hucitec/Edusp.

Kassab, Yara. 2010. As estratégias lúdicas nas ações jesuíticas, nas terras brasílicas (1549 – 1597). Tese em História Social FFLCH/USP, 242p.

Lopes, Luiz Roberto. 1981. História do Brasil Colonial. Porto Alegre: Mercado Aberto.

Maluf, Marcia. 2001. O aspecto barroco das festas populares. Revista Olhar, Ano 03, No 5-6: 1-6.

Manso, Visconde de Paiva. 1877. História do Congo. Obra posthuma. Lisboa: Typ. da Academia Real das Sciencias, 369p.

Mauss, Marcel. 2003 Ensaio sobre a Dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In: Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac & Naify.

Megiani, Ana Paula Torres. 2003. O Jovem Rei Encantado. São Paulo: Hucitec.

Monteiro, Marianna Francisca Martins. 2001. A dança na festa colonial. In: Festa: cultura e sociabilidade na América Portuguesa, Jancsó, István e Íris Kantor. (Orgs.), 811-828. 2 Volumes. São Paulo: Hucitec/Edusp.

Monteiro, Mariana Francisca Martins. 2011 Dança Popular: espetáculo e devoção. São Paulo: FAPESP/Terceiro Nome, 239p.

Montes, Maria Lucia. 1998. Entre o arcaico e o pós-moderno: heranças barrocas da festa na construção da identidade brasileira. In: Sexta-feira: antropologia, artes e humanidades, Maria Lucia Montes, 142-159. São Paulo: Pletora, n. 2, ano 2.

Oliveira Pinto, Tiago. 2002. “As cores do som: estruturas sonoras e concepção estética na música afro-brasileira”. África, No 22-23, p. 87 – 109.

Orent, Brian. 2008. Just War Theory. In: The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (Ed.). Fall Edition.

Rabaçal, Alfredo João. 1976. As congadas no Brasil. São Paulo: Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia – Conselho Estadual de Cultura, 294p.

Sahlins, Marshall. 2008. Metáforas Históricas e realidades míticas: estrutura nos primórdios da história do reino das Ilhas Sandwich. Rio de Janeiro: Zahar, 157p.

Schechner, Richard. 1985. Between Theater and Anthropology. Philadelphia: The University of Pennsylvania Press. 360p.

Schechner, Richard. 1988. Performance Theory. New York and London: Routledge, 407p.

Silva, Rubens Alves da. 2012. A Atualização de Tradições: performances e narrativas afro-brasileiras. São Paulo: LCTE Editora, 225p.

Souza, Marina de Mello e. 1994. Parati: a cidade e as festas. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ/Tempo Brasileiro.

Souza, Marina de Mello e. 2002. Reis Negros no Brasil Escravista: história da festa de coroação de Rei Congo. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 387p.

Turner, Victor. 1988. The anthropology of performance. In: The Anthropology of Performance, Victor Turner, 72-98. New York: PAJ Publications.

Turner, Victor. 1967/2005. Betwixt and Between: o período liminar nos ‘ritos de passagem’. In: Floresta de Símbolos, Victor Turner, 137-158. Niterói: Ed. EdUFF.

Turner, Victor. 1974/2008. Dramas Sociais e Metáforas Rituais. In: Dramas, Campos e Matáforas: ação simbólica na sociedade humana, Victor Turner, 19-53. Niterói: Ed. EdUFF.

Published

2022-08-30

Issue

Section

Dossier Religions (Articles)

How to Cite

Cirino, Giovanni. 2022. “History and Ritual: Possible Relations Between Wars, Missions, and Devotion”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 7 (1): e185710 . https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185710.