Images of religion in a Mangueira's carnival
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185745Keywords:
Mangueira, Religion and performance, Religion and carnival, Samba schools, Religious materialitiesAbstract
A photo essay containing images taken behind the scenes of the Mangueira samba school parade from 2020, whose theme was The Truth Will Set You Free!’ The school proposed a modern carnivalized reading of the life of Christ, depicting him with faces from subalternized groups of contemporary Brazil. More than a documentation, the images in this essay offer a reinterpretation of the parade’s visuality, providing an anthropological reading of an exemplary case of carnivalization of the religious, while also highlighting the ‘staged’ aspects of the festive performance and the social critique that it encompasses.
Downloads
References
Bártolo, Lucas. 2018. O enredo de Cosme e Damião no carnaval carioca. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Cavalcanti, Maria Laura V. C. 2006. Carnaval carioca: dos bastidores ao desfile. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.
Dawsey, John. 2013. Tonantzin: Victor Turner, Walter Benjamin e Antropologia da Experiência. Sociologia & Antropologia, v. 3, n. 6: 379-410.
Iphan. 2017. Arte e patrimônio no carnaval da Mangueira. Brasília: Iphan.
Le Breton, David. 2019. Rostos: ensaio de antropologia. Petrópolis: Vozes.
Menezes, Renata de Castro. 2020. Caos, crise e a etnografia das escolas de samba do Rio de Janeiro. Hawò, v. 1:1–38.
Menezes, Renata de Castro; Bártolo, Lucas. 2019. Quando devoção e carnaval se encontram. PROA: Revista de Antropologia e Arte, v. 9, n. 1: 96-121.
Menezes, Renata de Castro; Santos, Lívia Reis. 2017. Gestão Crivella e a experiência-modelo do projeto da IURD. IHU On-Line, 19 jul. 2017. https://goo.gl/eNRUzv acessado em 10/05/2021.
Nhaoum-Grappe, Véronique. 1994. Le transport: une émotion suranée. Terrain, n. 22: 69-78.
Pereira, Edilson. 2020. “Fotografia e ritual: ensaio sobre os homens e as imagens da Paixão”. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 9: 85-95.
Pereira, Edilson. 2019. As imagens encarnadas entre mortos e vivos: Notas etnográficas sobre ritual e retrato. Sociologia & Antropologia, v. 9: 638-663.
Pereira, Edilson. 2015. As mulheres por trás da face de Cristo: apropriações, performances e ambivalências da Verônica. Religião & Sociedade, v. 35, p. 193-215.
Santos, Myrian Sepúlveda dos. 1999. O Batuque Negro das Escolas de Samba. Estudos Afro-Asiáticos. v. 35: 43-66.
Schechner, Richard. 1985. Between Theatre and Anthropology. Philadelphia: The University of Pennsylvania Press.
Simas, Luiz Antonio; Fabato, Fábio. 2015. Pra tudo começar na quinta-feira: o enredo dos enredos. Rio de Janeiro: Mórula.
Turner, Victor. 2015. Do ritual ao teatro: a seriedade humana de brincar. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.
Vieira, Leandro. 2020. “A verdade vos fará livre!” G.R.E.S. Estação Primeira de Mangueira. Livro Abre-Alas ed Liesa. Rio de Janeiro: LIESA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Renata de Castro Menezes, Edilson Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Funding data
-
Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro
Grant numbers E-26/202.769/2018 -
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 312908/2017-2