"Was it you, Lord?": faces of countermessianism in bodies, allegories and icons in Mangueira carnival
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.193245Keywords:
Non-verbal speech, Anthropology and Image, Public controversies, Counter-messianism, CarnivalAbstract
This article launches reflections starting from the images produced in the parade of the samba school Estação Primeira de Mangueira, which in the 2020 carnival, presented the plot “The Truth Will Make You Free”, an update of the biography of Christ, as if he had been born on Mangueira hill, North Zone of the city of Rio de Janeiro. From images of bodies, floats and icons presented in the parade, counter-messianic works produced in the field of visual arts are brought to the discussion, unfolded in dispute of narratives. We seek to trace an overview of how images about Christ constitute themselves as targets of public controversies. In the guise of Apotheosis, the article brings the allegory alluding to Calvary, with a young Black Christ studded with bullets. It addresses how this image provokes reflections by presenting a peripheral body, different from the hegemonic vision of the whitened Christ.
Downloads
References
Abre-alas. 2020. A verdade vos fará livre. G.R.E.S. Estação Primeira de Mangueira. https://liesa.globo.com/downloads/carnaval/abre-alas-domingo.pdf
Augras, Monique. 1998. O Brasil do samba-enredo. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas.
Bençason, Alain. 1997. A imagem proibida: uma história intelectual da iconoclastia. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Bonfim, Evandro. 2012. Canção Nova: circulação de dons, mensagens e pessoas espirituais em uma comunidade carismática. Tese de doutorado em Antropologia Social, Museu Nacional, UFRJ, Rio de Janeiro.
Bonfim, Evandro. 2018. Como o narrador e a língua estruturam o mito: as interferências no conto Bakairi “A Onça e o Tamanduá”. Revista del Museo de Antropología, vol. 11, suplemento especial 1: 17-24.
Bonfim, Evandro. 2019. Só Momo expulsa o Crivella das pessoas: críticas não-verbais e carnavalescas à Prefeitura do Rio de Janeiro. Policromias, vol. 4: 11-27.
Bonfim, Evandro. 2020. O Espírito Santo e o “Rei do Fim do Mundo”: transmissão de carisma e iconografia escatológica no governo Bolsonaro”. Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião, vol. 22: 01-18.
Bonfim, Evandro. 2021. Arte pop e bizantina na iconografia carismática. Debates do NER, ano 21, n. 39: 263-292.
Campos, Leonildo. 1997. Teatro, templo e mercado: organização e marketing de um empreendimento pentecostal. Petrópolis: Vozes.
Cavalcanti, Maria Laura Viveiros de Castro. 2012. Formas do efêmero: alegorias em performances rituais. Revista Ilha, vol. 13, n. 1: 163-183.
Jesus is my homeboy: a photograph series. https://thejesusquestion.org/2011/06/29/jesus-is-my-homeboy-a-photograph-series/ (acessado em 22/11/21).
Levi-Strauss, Claude. 2003. Introdução à obra de Marcel Mauss. In Sociologia e Antropologia, ed. Marcel Mauss. São Paulo: Cosac & Naify.
Luna, Naara. 2017. The criminalization of “gender ideology”: an analysis of the sexual diversity debate in the Brazilian Chamber of Deputies, 2015. Cadernos Pagu, 50.
Mccarthy, David. 2002. Arte pop. São Paulo: Cosac Naify.
Nascimento, Gilberto. 2019. O reino: a história de Edir Macedo e uma radiografia da Igreja Universal. São Paulo: Cia das Letras.
Pierucci, Antonio. 2004. Bye, bye Brasil: o declínio das religiões tradicionais no censo 2000. Estudos Avançados, vol. 18, n. 52.
Severi, Carlos. 2013. O espaço quimérico: percepção e projeção nos atos do olhar. In Quimeras em diálogo: grafismo e figuração nas artes indígenas, ed. Els Lagrou e Carlo Severi. Rio de Janeiro: 7Letras.
Sousa, João Gustavo Martins Melo de. 1999. Na vida, um mendigo. Na folia, um rei. Monografia em Comunicação Social, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Sousa, João Gustavo Martins Melo de. 2018. Vestidos para brilhar: uma epopeia dos grandes destaques do carnaval carioca. Rio de Janeiro: Editora Rico.
Souza, Tânia Clemente de. 2018. Mídia e ressonâncias discursivas de um mito Bakairi (Karib). Comunicação no XXXIII Enanpoll, Cuiabá.
Velho, Otávio. 1995. O cativeiro da besta-fera. In Besta-fera. Recriação do mundo. Rio de Janeiro, Relume-Dumará.
Vieira, Leandro. 2020. Entrevista com Leandro Vieira. Participação de Alexandre Sá, Cláudia Saldanha, Inês de Araújo, Felipe Ferreira e Luiz Guilherme Vergara. Revista Conccinitas. vol. 21, n. 37
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Evandro de Sousa Bonfim, João Gustavo Martins Melo de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.