Omi erù e pòpò: an attempt at an audiovisual ethnography of the yemoja festival at the ilé àse palepa mariwo sesu temple

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.194277

Keywords:

Afro-brazilian populations, Afro-brazilian culture, Candomblé, Ethnographic, Traditional people of African origin

Abstract

The essay is an audio-visual ethnographic attempt of the Yemoja festival held in the traditional territory of yorùbá African matrix called Ilé Àse Palepa Mariwo Sesu located in the south zone of the city of São Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Pedro da Silva Neto, University of São Paulo

    José Pedro da Silva Neto is a Master’s student in Anthropology at PPGAS – FFLCH – USP. He earned a graduate degree in Social Sciences at PUC – SP. He is a member of the Center for the Study of Contemporary Religiosities and Black Cultures - CERNe at FFLCH - USP and coordinated by Prof. Vagner Gonçalves da Silva. He was initiated in the Ilé Àse Pàlepà Màrìwò Sessu temple – SP. Email: inatobi@usp.br

References

Abrahan, Roy Clive. [1946] 1962. Dictionary of Modern Yoruba. London: Hodder & Soughton.

Amaral, Rita e Vagner Gonçalves da Silva. [1992] 2019. Cantar para subir – um estudo antropológico da música ritual no candomblé paulista. In Alaiandê Xirê: desafios da cultura religiosa afro-americana no século XXI, ed. Vagner Gonçalves da Silva, Rosenilton Silva de Oliveira e José Pedro da Silva Neto, 327-373. São Paulo: FEUSP.

Barretti Filho, Aulo. 1984. IIé-Ifé: o berço dos Yorùbá, de Odùduwà a Sàngó. Revista Ébano, no. 23: 33-35.

Barretti Filho, Aulo. 2010. Òssóòsì e Èsù – os òrìsà Alàkétu na tradição religiosa do candomblé. In Dos yorùbá ao candomblé kétu, ed. Aulo Barretti Filho, 75-139. São Paulo: Edusp.

Biobaku, Saburi Oladeni. 1973. Sources of yoruba history. London, Oxford University Press.

Caiuby Novaes, Sylvia. 2009. Imagem e ciências sociais: trajetória de uma relação difícil. In Imagem-conhecimento: antropologia, cinema e outros diálogos. ed. Andrea Barbosa Cunha, Edgar Teodoro da Cunha e Rose Satiko Gitirana Hikiji, 35-59. Campinas: Papirus.

Caiuby Novaes, Sylvia. [2008] 2013. Corpo, imagem e memória: reflexões a partir de duas fotos do funeral Bororo. In 8 X Fotografia, ed. Lorenzo Schwarcz e Lilia Schwarcz, 113-131. São Paulo: Companhia das Letras.

Procópio, Fernanda Ayodele. 2014. Prumo do olhar. In Yemoja Sessu: memória de uma comunidade tradicional de matriz africana paulista, ed. José Pedro da Silva Neto, 67-77. São Paulo, PROAC.

Silva, Vagner Gonçalves da. 2000. O antropólogo e sua magia: trabalho de campo e texto etnográfico nas pesquisas antropológicas sobre religiões afro-brasileiras. São Paulo: Edusp.

Silva Neto, José Pedro da, org. 2014. Yemoja Sessu, memória de uma comunidade tradicional de matriz africana paulista. São Paulo: PROAC.

Small, Christopher. 1998. Musicking: the meanings of performance and listening. Middletown: Wesleyan University Press.

Verger, Pierre Fatumbi. [1957] 1999. Notas sobre o culto aos orixás e voduns na Bahia de todos os santos, no Brasil, e na antiga Costa dos Escravos, na África. São Paulo: EDUSP.

Vilela, Alice et al. 2019. O musicar como trilha para a etnomusicologia. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, no. 73: 17-26.

Published

2023-05-25

Issue

Section

Gesture, image and sounds

How to Cite

Silva Neto, José Pedro da. 2023. “Omi Erù E pòpò: An Attempt at an Audiovisual Ethnography of the Yemoja Festival at the Ilé àse Palepa Mariwo Sesu Temple”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 8 (1): e194277. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.194277.