Alive art and the end of spectacle
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.208266Keywords:
Live art, Performance, Presence, Anthropophagy, ShowAbstract
This article outlines the thesis that there is a decline in the term spectacle both in its current sense of use and in terms of its viability as an expression of the various forms of articulation of human presence in art. For this purpose, I suggest that live artistic activity, in colonized countries, constitutes the foundation of societies of presence (Gumbrecht), even before the arrival of the invaders. Recognizing this difference can be a fundamental ingredient to promote the decolonization of art in these territories, pointing to possibilities that favor the abandonment of a European model of art and the world (societies of meaning/interpretation).
Downloads
References
Agra, Lucio and Donasci, Otavio 2006 (R)entrer dans le vif de l’art/(Re)viewing Live Art Parachute 116 10_11_12 2004.
Agra, Lucio. 2015. Apontamentos para uma historiografia da performance no Brasil. Revista Arte da Cena, vol. 1, no. 2: 35-50.
Agra, Lucio. 2022a. A síntese imprevista – arte de invenção no Brasil dos anos 60 e 70. Curitiba: Medusa.
Agra, Lucio. 2022b. Décio Pignatari: vida noosfera. São Paulo: Educ.
Almeida Prato, Décio. 1993. Teatro de Anchieta a Alencar. São Paulo: Perspectiva.
Andrade, Oswald de. 2011. A utopia antropofágica. In Obras completas Oswald de Andrade. São Paulo: Globo.
Auslander, Philip. 2000. Liveness, Mediatization, and Intermedial Performance. Degrés – Revue de synthèse à orientation sémiologique, no. 101.
Auslander, Philip. 2006. The performativity of performance documentation. PAJ – A Journal of Performance and Art, vol. 28, no. 3: 1-10.
Auslander, Philip. 2008. Liveness: performance in a mediatized culture. New York: Routledge.
Ávila, Affonso. 1994. O lúdico e as projeções do mundo barroco I: uma linguagem a dos cortes, uma consciência a dos luces. São Paulo: Perspectiva.
Ávila, Affonso. 1994. O lúdico e as projeções do mundo barroco II: aurea idade da aurea terra. São Paulo: Perspectiva.
Ávila, Affonso. 1978. O teatro em Minas Gerais: séculos XVIII e XIX. Ouro Preto: Secretaria Municipal de Turismo e Cultura.
Azevedo, Beatriz. 2018. Antropofagia: Palimpsesto Selvagem. São Paulo: SESI-SP.
Charle, Christophe. 2012. A gênese da sociedade do espetáculo: Teatro em Paris, Berlim, Londres e Viena. São Paulo: Companhia das Letras.
Cohen, Renato. 1989. Performance como Linguagem. São Paulo: Perspectiva.
Cohen, Renato. 1998. Work in progress na cena contemporânea. São Paulo: Perspectiva.
Debord, Guy. 2007. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto.
Gumbrecht, Hans Ulrich. 2010. Produção de presença – o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto.
Lehmann, Hans-Thies. 2007. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naify.
Lima, Luiz Costa. 1991. Pensando nos trópicos. Rio de Janeiro: Rocco.
Lima, Luiz Costa. 2013. Frestas – a teorização em um país periférico. Rio de Janeiro: Contraponto.
Rancière, Jacques. 2010. O espectador emancipado. Lisboa: Orfeu Negro.
Szondi, Peter. 2001. Teoria do drama moderno (1880-1950). São Paulo: Cosac & Naify.
Viveiros de Castro, Eduardo e Manuela Carneiro da Cunha. 1986. Vingança e temporalidade – os tupinambás. Anuário Antropológico, vol. 10, no. 1: 57-78.
Viveiros de Castro, Eduardo. 2008. Encontros – Eduardo Viveiros de Castro, org. Renato Stuzman. Rio de Janeiro: Azougue.
Viveiros de Castro, Eduardo. 2010. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac & Naify.
Viveiros de Castro, Eduardo. 2012. Metafísicas Canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac & Naify.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lúcio Agra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.