Reading and practices training readers: perceptions of libraries of the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC) – Campi of the Region of the Great Florianópolis (SC)

Authors

  • Cristiano Sardá da Conceição Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Gisela Eggert-Steindel Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v12i2p70-88

Keywords:

Reading, Reading incentive, Reading Practices, Formation of readers, Federal Institutes of Education, Science and Technology

Abstract

The study presents an outline of the concept of reading expressed by librarians from the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC), practices that educate readers1 and the promotion of reading in the libraries of this public educational institution. This is a descriptive and qualitative research that used an electronic questionnaire sent to 11 librarians located in the IFSC libraries of campi in the Greater Florianópolis region, with a return of approximately 90% of this universe of librarians. In the concept of these librarians, reading is an act of interpretation and production of meanings, assuming that reading has a close relationship between information and knowledge in the key of reading, whether for study or for enjoyment or leisure. They develop practices to encourage reading with playful activities on works of fiction literature: reading circle, reading and debates and literary evening and with the dissemination of books and reading: exhibition of books, indication of literary works, book exchange, exhibition and permanent bookshelves of literary works. Practices created by these professionals in reading and writing, information and knowledge in order to provide continuous training for readers and promote reading, recognizing reading as an important aspect for personal, academic and professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristiano Sardá da Conceição, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Mestrando em Gestão de Unidades de Informação, pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação (PPGInfo) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

  • Gisela Eggert-Steindel, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação do Centro de Ciências Humanas e da Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

References

ALMEIDA JÚNIOR, Osvaldo Francisco de. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, Jussara Pereira dos (Org.). A leitura como prática pedagógica na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed., rev. e atual. Lisboa: Ed. 70, 2009. 223 p.

BARRETO, Aldo de Albuquerque. A informação no processo do conhecimento: o texto e o hipertexto. DataGramaZero, v. 16, n. 3, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/8178. Acesso em: 02 nov. 2020.

CALDIN, Clarice Fortkamp. A função social da leitura da literatura infantil. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 47-58, 2003. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/52181. Acesso em: 25 out. 2020.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 45. ed. São Paulo: Cortez, 2003. 87 p.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 297 p.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 19. ed. São Paulo: Brasiliense, 2006. 93 p.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: 34, 2010. 304 p.

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: 34, 2013. 168 p.

PETIT, Michèle. Leitura em regiões de conflito. Na Ponta do Lápis, São Paulo, v. 7, n. 16, p. 2-4, 2011. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/arquivos/4698/npl16.pdf. Acesso em: 02 out. 2020.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: 34, 2009. 192 p.

SILVA, Marta Benjamim da; BERNARDINO, Maria Cleide Rodrigues; NOGUEIRA, Carine Rodrigues. Políticas públicas para a leitura no Brasil: implicações sobre a leitura infantil. Ponto de Acesso, Salvador, v. 6, n. 3, p. 20-46, abr. 2012. Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/6437/4789. Acesso em: 6 nov. 2020.

SILVA, Vera Maria Tietzmann. Leitura literária & outras leituras: impasses e alternativas no trabalho do professor. Belo Horizonte: RHJ, 2009. 216 p.

SOUZA, Leila. A importância da leitura para a formação de uma sociedade consciente. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA DA INFORMAÇÃO. Salvador, 2007. Anais eletrônicos... Salvador: UFBA, 2007. Disponível em: http://www.cinform.ufba.br/7cinform/soac/papers/f42e0a81e967e9a4c538a2d0b653.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

Published

2021-11-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

CONCEIÇÃO, Cristiano Sardá da; EGGERT-STEINDEL, Gisela. Reading and practices training readers: perceptions of libraries of the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC) – Campi of the Region of the Great Florianópolis (SC). InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 12, n. 2, p. 70–88, 2021. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v12i2p70-88. Disponível em: https://revistas.usp.br/incid/article/view/179782.. Acesso em: 23 may. 2024.