Comparative study between focus group and verbal protocol in group in the improvement of controlled vocabulary in Physical Therapy: a qualitative: cognitive methodological proposal
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v5i1p47-68Keywords:
Focus group, Verbal protocol in group, Controlled vocabulary, Physical Therapy, Qualitative - cognitive methodological proposalAbstract
It was identified, between the focus group and verbal protocol in group, which qualitative methodological technique for data collections in the most appropriate for controlled vocabulary evaluation in the Health Sciences area, Physical Therapy category, in the cognitive context of users and in the perspective of specialized information retrieval system. The data collections with the focus group and verbal protocol in group occurred with teachers and students of a Physical Therapy Department of a Brazilian public university in the evaluating the DeCS-Health Sciences Descriptors in Physical Therapy to the subject search in the LILACS database. The results demonstrated that both the focus group and the verbal protocol in group achieved a satisfactory performance in the evaluation of DeCS- Health Sciences Descriptors, Physical Therapy category, but with a greater relevance to the focus group pointed. In conclusion, we carried a qualitative- cognitive approach methodological proposal of data collection, named "Focal Protocol", indicated the use of evaluation studies of controlled vocabularies in Health.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.