Mapeamento dos Municípios com Ensino de Italiano em Escolas Públicas

Authors

  • Fernanda Ortale Universidade de São Paulo
  • Fábio Jorge de Almeida Zorzan Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v2i26p121-144

Keywords:

mapping of Brazilian municipalities, Italian teaching, public schools

Abstract

The aim of this paper is to present a mapping of the cities in Brazil which have Italian language teaching in public schools, but first take care of the official documents governing the role of foreign languages in basic education. Although we conducted a survey of the situation in each state of Brazil, we recognize that the data can not cover the entire territorial dimension of our country. Data analysis allows us to state, first, that institutions have only a partial knowledge of the reality of Italian teaching in public context; secondly, that it is a positive surprise that Italian teaching is present not only in public schools in the Southeast and in the South of Brazil, but also in other regions of the country

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Author Biographies

  • Fernanda Ortale, Universidade de São Paulo
    é mestre e doutora em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras pela UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas). Desde 2008 é professora da Área de Língua e Literatura Italiana da USP (Universidade de São Paulo) e desenvolve pesquisas sobre os seguintes temas: formação de professores de italiano, processo ensino/aprendizagem de línguas e construção do discurso didático
  • Fábio Jorge de Almeida Zorzan, Universidade de São Paulo
    graduou-se em Letras pela Universidade Federal Fluminense (2006), cursou o Master in Didattica dell’Italiano LS na Università Ca’ Foscari de Veneza (2008) e é atualmente mestrando do Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Cultura Italianas da Universidade de São Paulo (Bolsista do CNPq)

Published

2013-12-13

Issue

Section

Não definida

How to Cite

Ortale, F., & Zorzan, F. J. de A. (2013). Mapeamento dos Municípios com Ensino de Italiano em Escolas Públicas. Revista De Italianística, 2(26), 121-144. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v2i26p121-144